2011-01-05, 16:28
Medlem
Hej jag har länge funderat på vilka utgifter som finns i ett vanligt hushåll som t,ex. el, vatten, värme, internet...osv. Jag är 18 och ska naturligtvis flytta hemifrån om några år och insåg att jag inte har en aning om vad man egentligen behöver till ett hushåll. Finns det gömda utgifter som man aldrig har tänkt på förut?

Är tacksam för seriösa svar.
Senast redigerad av SweDutch 2011-01-05 kl. 16:31.
Citera
2011-01-05, 16:45
Medlem
CTRLfreaqs avatar
Vatten och värme lär du inte behöva betala om du bor i lägenhet. El däremot, brukar väl gå på 200-300 för en etta (alltid bra att räkna lite i överkant). Internet kan man ju välja lite vilken hastighet och leverantör man vill ha beroende på hur mycket pengar man har. Är ju alltid bra att ha en hemförsäkring också! Dom brukar inte kosta så mycket, men kan vara väldigt bra att ha om det händer något. Många gånger så läggs det på en engångsavgift när man tecknar nytt avtal, så har några hundra redo för det. Sen så är det väl mobilräkningar och sådär.. Blir en massa smågrejer man måste köpa när man flyttar hemifrån, om man inte råkar få allt alltså. Typ dammsugare, tallrikar och bestick, osv. IKEA, säger jag bara!
Citera
2011-01-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CTRLfreaq
Vatten och värme lär du inte behöva betala om du bor i lägenhet. El däremot, brukar väl gå på 200-300 för en etta (alltid bra att räkna lite i överkant). Internet kan man ju välja lite vilken hastighet och leverantör man vill ha beroende på hur mycket pengar man har. Är ju alltid bra att ha en hemförsäkring också! Dom brukar inte kosta så mycket, men kan vara väldigt bra att ha om det händer något. Många gånger så läggs det på en engångsavgift när man tecknar nytt avtal, så har några hundra redo för det. Sen så är det väl mobilräkningar och sådär.. Blir en massa smågrejer man måste köpa när man flyttar hemifrån, om man inte råkar få allt alltså. Typ dammsugare, tallrikar och bestick, osv. IKEA, säger jag bara!
Tack du gav mig en liten uppfattning om vad jag kan förvänta mig. En fråga till vad är bättre att köpa ett hus eller hyra lägenhet?
Citera
2011-01-05, 17:06
Medlem
CTRLfreaqs avatar
Köpa ett hus? Det lär ju bli skapligt jävla dyrt, speciellt om man ska bo själv i det! Att få ett hyreskontrakt kräver ofta att man har jobb eller på annat sätt kan visa att man får in tillräckligt med pengar för att klara hyran. Har man kasst med pengar så kan man kanske få hjälp av någon snäll förälder eller något som kan stå med på kontraktet. Finns sjukt många flytta hemifrån-guider om du googlar. Till exempel Flyttaguiden.se.
Citera
2011-01-06, 11:39
Medlem
Flera som kan hjälpa mig?
Citera
2011-01-06, 14:08
Medlem
perfas avatar
För lägenhet :

200-300 kr el
100-400 kr internet
100-500 kr hemförsäkring (en gång per år)

Förutom mat och hyra då.

När du väl flyttar första gången tillkommer lite avgifter som t.ex

addressändring
flytthjälp
inkopplande av internet osv

Går du till en second hand affär kan du få allt porslin för någon krona (alternativt andra sortering på IKEA för en billig peng)
Citera
2011-01-06, 19:59
Medlem
Tack för hjälpen. Finns det kanske flera som vill lämna lite information det skulle enormt uppskattas.
Citera
2011-01-07, 01:07
Medlem
Jag låter bli att nämna priser då de varierar stort beroende på vart man bor, hur man lever osv. Någon nämnde att hemförsäkringen kostar mellan 100 - 500kr/år, ta det med en nypa salt. Det är bara flashbackare som har dom priserna.

Annars är det som sagt:

El
Försäkringar
Tv-licens/tv-avgift (om du har kabeltv)
Hygienprodukter och rengöringsmedel
Mat
Buffert för vitvaror och annat underhåll om du bor i eget hus eller bostadsrätt.
Internet
Prenumerationer om du läser tidningar

Bor du i villa tillkommer uppvärmning och vatten samt lite högre kostnader för underhåll.
Citera
2011-01-09, 11:09
Medlem
Bor du i eget hus kan du räkna med följande fasta avgifter,
  • El
  • Värme
  • Vatten & Avlopp
  • Sophämtning
  • Försäkring(ar)
  • Amortering och ränta på eventuellt lån
  • Mat
  • Buffertsparande (för att täcka eventuella extrakostnader som trasig kyl/frys eller liknanded)

Utöver det tillkommer sådant som man kanske inte behöver men vill ha ändå, som tex internet, tv (både tv-licens +kabeltv eller parabol etc). Sen tillkommer ju massor med andra saker som inte har direkt koppling till boendet, exempelvis bil (med alla dess medföljande kostnader), busskort om sådant behövs, övriga försäkringar, tidningar osv.

Det är nog svårt att komma med en lista som täcker allt då vi alla är olika med olika behov och förutsättningar.

Jag skriver heller inte ut någon summa då det skiljer sig enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in