• 1
  • 2
2011-01-05, 14:20
Medlem
Syversens avatar
Som delvis kan utläsas i rubriken har jag bestämt mig för att lära mig spela piano. Har börjat leta runt lite på internet efter diverse keyboards, men eftersom jag inte vet vad som är bra och inte har jag naturligtvis svårt för att hitta något alternativ som verkar extra intressant. Jag har inte tänkt att spela in något särskilt eller så, det jag letar efter är helt enkelt en prisvärd keyboard som inte är allt för dyr. Kanske kan offra max 1 200 eller något, vet inte riktigt hur billigt/dyrt det är i branschen

Någon som har lust att tipsa om en köpvärd keyboard för en nybörjare, men som jag ändå kan ha länge när jag kan spela också, utan att behöva byta för att det saknas nödvändiga "funktioner"?
Citera
2011-01-05, 22:27
Medlem
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-...0/124340.4799/

prisvärd nybörjare keyboard. Har det mesta du behöver, lite olika reverb och skit samt pitch. Att rekommendera.
Citera
2011-01-07, 01:30
Medlem
Jag skulle köpt en midiklaviatur t.ex. m audio oxygen eller edirol pcr500 dom ligger runt 1500-2500 men du kan ju få dom billigare på blocket.
Då är det bara att hämta en standalone VSTi och börja spela med vilka ljud du nu känner för.

Ska du köpa en synth som inte suger röv kostar det lite mer än vad du är villig att lägga ut
Lycka till
Citera
2011-01-08, 13:40
Medlem
Jag skulle kolla blocket om jag var du, för de där pengarna får du inte mycket till nytt instrument. Men riktigt gött att du ska börja spela piano, det är ett fantastiskt instrument.
Citera
2011-01-08, 20:48
Medlem
Syversens avatar
Aha okej, visste inte riktigt vad priserna låg på, så då skulle jag kunna höja budgeten
Citera
2011-01-09, 15:07
Medlem
För dom pengarna får du ett fantastiskt riktigt piano, såna skänker ju folk bort för dom tar plats och måste stämmas 1 gång om året. Men det är helt fantastiska instrument som bara blivit opopulära, vilket är synd för dom låter ju bättre än allt digitalt. Fördelen med digitala är att spela dygnet runt med lurar och att du slipper stämma dom.

Du måste bestämma dig för vad du vill göra med ditt klaviatur, en keyboard är något annat än en synth, och också något annat än ett digitalpiano. De flesta Synthar och keyboards har inte hammarvägd klaviatur med stora tangenter som ett piano. Och de flesta har inte heller 88 tangenter som behövs om man vill ge sig in i pianots värld på riktigt. Om du söker lite mer i forumet så har jag skrivit i några trådar om det här förut och det var inte längesen heller. Men ränka med att få lägga 3-5k för ett vettigt, annars blir det mest Toys r ass grejor.
Citera
2011-01-10, 19:02
Medlem
Syversens avatar
Har tänkt mig att spela diverse låtar helt enkelt, allt ifrån att lära mig lite symfoni-aktigt till lite modernare musik och sjunga till också. Ett riktigt piano har jag tyvärr inte plats för, så det får bli keyboard. Du tycker alltså att 88 tangenter är mer eller mindre ett måste för att få ut mycket ur spelandet? Om jag köper ett nu och sedan när jag lärt mig bra, blir jag då hindrad av att inte ha så pass många tangenter?
Citera
2011-01-10, 20:21
Medlem
Många av dom klassiska styckena sträcker sig över rätt stort omfång så ja det kan bli problem, även modernare musik spelas över rätt brett spektrum och även om det går att fuska bort så är det lite irriterande när man ska spela den där "tonen" som inte finns. Minst 61 till att börja med, men gärna 74 eller 88 när du väl kommit en bit, och ska man lira piano och det är ens mål så behöver man muskler med i händer och fingrar eftersom dom är vägda. Att dom är vägda är just för att man ska kunna lägga mer känsla i spelandet, synthtangenter är enligt mig väldigt tråkiga, ungefär som sex med kondom.

Det tog mig typ 2 veckor att tröttna på min synth jag köpte för många år sen som kosta 23.000:-, sålde den och skaffa piano för det var det jag ville hela tiden men man går omvägar. Nu vet jag inte vad du vill, men spela på synth är plastigt, men det är kanske såna ljud du vill åt och då är ju inte piano rätt men om du vill spela pianostycken så råder jag dig verkligen att skaffa ett digitalpiano.
Citera
2011-01-10, 21:42
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Köp för fasen inte en keyboard, du får vanliga pianon gratis mot avhämtning plus stämning, så tjänar du ändå på det. Plus att det både är roligare och låter 100 ggr bättre.

Är själv nybörjare och måste ha elpiano på grund av platsbrist, hade gjort vad som helst för ett vanligt.
Citera
2011-01-11, 14:22
Medlem
Som sagt, detta snacket har vi snackat i andra trådar ganska nyligen och drygt att behöva säga samma saker igen när trådarna finns. https://www.flashback.org/t1386210

Det han nämner där Thomann SP5500 kan vara ett alternativ för dig med snäv budget annars finns mina andra rekommenderingar där i inläggen. Rent klaviaturmässigt och pianoljudsmässigt så slår yamaha det SP5500 men då kostar det desto mer också. Men som nybörjarpiano med 88 tangenter, vägd klaviatur så kommer man inte mycket billigare undan än med Thomanns. Det kostar alltså 3560:-, blir väl 3800:- med frakt. Men vill du spela piano och att det ska vara väldigt uttrycksfullt och efterlikna ett piano så hade jag köpt Yamaha P-120 precis som jag sagt till Lurkern.
Citera
2011-01-11, 18:21
Medlem
Om det är pianist du vill bli så tycker jag det viktigaste är att det är vägda 88st tangenter. Sen behöver du inte så mycket mer. Finns billiga digitalpianon som duger fint. Dumt att satsa på keyboard/synth som första instrument om du ska lära dig spela piano.
Citera
2011-01-11, 20:37
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainomaxamoniaG
Köp för fasen inte en keyboard, du får vanliga pianon gratis mot avhämtning plus stämning, så tjänar du ändå på det. Plus att det både är roligare och låter 100 ggr bättre.

Är själv nybörjare och måste ha elpiano på grund av platsbrist, hade gjort vad som helst för ett vanligt.
Smart kille här! Lätt att du ska ha ett rikgit piano, eller elpiano. Vägda tangenter! Det är så sjukt prisvärt. Och akustiskapianon är inte så dyra.
Keyboard och synth ska du ha när du börjar bli grym för att lägga snygga ljud och effekter i bakrunden när du lirar! Kör på kvalitet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in