• 1
  • 2
2011-01-05, 13:51
Medlem
jag ska flyga från stockholm till tokyo och dessa flygbolag har de billigaste priserna.
jag lite halvt flygrädd/allmänt osäker, har aldrig rest själv förutom till london med ryanair.

är de här flygbolagen "safe" eller är det något av dem som har dåligt rykte? (varför så billiga t.ex.? )

jag är en jävligt osäker person och i en drömvärld skulle jag ta det säkraste/mest välkända/best track record så att säga och förmodligen mest dyra flygbolaget som fanns. men jag har inte råd helt enkelt.
och i vanliga fall skulle jag bokat lååååååångt i förväg så jag kunde ta ett flygbolag som jag kände mig säker på och hade mer koll på och pågrunden av tiden fått det billigare.

men nu måste jag boka ganska omgående för en resa om c:a 1 månad. och priserna stiger varje dag.

så är det nån som har erfarenheter mellan routen stockholm > tokyo och något av dessa flygbolag?

snälla hjälp isåfall! för jag har fan ingen att fråga och ingen aningn om vart jag ska vända mig. så jag vänder mig till flashback.
Citera
2011-01-05, 13:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Turkish brukar ju få bra omdöme ang service. när det gäller olyckor så är det en annan femma.Fast å andra sidan så heter det ju att du löper större risk att råka ut för en olycka på väg till flygplatsen...
Thai är riktigt bra, förmodligen bland den bästa businessclass som finns.

Aeroflot har jag flygit med rätt många gånger. Har inget negativt alls att säga. Bra business här också

Åker du ekonomiklass är det stort samma mellan bolagen, dock är väl Thai bäst här.

Ang Air China:

http://www.youtube.com/watch?v=QgCAbTMC3Qg

Senast redigerad av Carl Serung 2011-01-05 kl. 13:56.
Citera
2011-01-05, 14:27
Medlem
spajzmejs avatar
Jag har akt med Thai airways ett antal ggr och ar valdigt nojd!
Bra service, trevlig personal och god mat. +billigt!
Citera
2011-01-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Turkish brukar ju få bra omdöme ang service. när det gäller olyckor så är det en annan femma.
hur menar du där? har turkish en hög olycksrate eller? jag menar, jag tänker åka business och inte economy för det är trots allt 14h flight så självklart vill jag ha det relativt bekvämt, men jag menar, jag är hellre obekväm än DÖD. nej men seriöst, så jävla flygrädd är jag inte men självklart vill jag inte åka med nåt bolag med hög olycksrate

Citat:
Fast å andra sidan så heter det ju att du löper större risk att råka ut för en olycka på väg till flygplatsen...
Thai är riktigt bra, förmodligen bland den bästa businessclass som finns.

Aeroflot har jag flygit med rätt många gånger. Har inget negativt alls att säga. Bra business här också

Åker du ekonomiklass är det stort samma mellan bolagen, dock är väl Thai bäst här.

alltså jag vet ju att riskerna för olyckor är relativt låga överlag, och det är väl inget av planen något av dessa flygbolag använder som är svartlistade liksom.
men som det ser ut nu verkar antingen thai eller russian ha bäst priser runt de dagarna jag ämnar åka. och båda är okej enligt dig? fan vad skönt med så snabbt svar från någon med erfarenhet av de bolagen jag övervägde.

Citat:
Ang Air China:

http://www.youtube.com/watch?v=QgCAbTMC3Qg

air china är faktiskt det enda jag åkt med av de fyra, men det var 10 år sen och med familjen. det var okej, minns knappt. hörde knappt vad de sa på youtube-videon men fuckups finns ju överallt. air china verkar dock vara dyrast atm så lär inte bli dem.

men kändes skönt med ditt svar, att du har relativt (?) god erfarenhet och mest positiva grejer att säga.
TACK.

antar att alla är okej, och jag bara väljer efter priser? det borde bli okej liksom?
Citera
2011-01-05, 14:49
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinreverse
Text
Tja, Turkish har ju vari inblandade i x antal haverier. Det har förvisso aeroflot också, dock var detta nästan uteslutande på inrikesflyg med gamla undermåliga plan.
på all utrikes flyger aeroflot nu med Airbus. Dock har jag åkt med gamla Iljushin och det var inga som helst problem
Lycka till och ha det så kul på resan!
Citera
2011-01-05, 18:51
Medlem
Kan rekommendera Japan Airlines, om du nu ska åka businessclass, samma priser. Annars så går det direktflyg från Helsingfors till Narita med Finnair.
Citera
2011-01-05, 19:06
Medlem
Turkish tar oftast snabbhissen ner av alla bolag numera om man bortser från Ivans inrikesflyg i Ryssland. Aeroflot har riktigt skickliga piloter numer då man plockar från militären. Kinesiska bolag flyger ok, men när de landat så kör de reversen så man tror att man ska flyga tillbaka. Thai vet jag inte så mycket om.
Citera
2011-01-05, 19:21
Medlem
U-166s avatar
Thai och Air China är med på Aftonbladets lista över det flygbolag med mest incidenter, men det är aftonbladet. Turkish Airlines hade en incident inte för så länge sedan om jag minns rätt, men dessa flygbolag är inte på något vis några farliga flygbolag då alla får flyga inom Europa.

Kuriosa angående de nya säkra aeroflot: Aeroflot drabbades av en flygkrash med en utav deras nya Airbus a310 någon gång på 90talet (åter igen är inte säker på årtalet) efter att piloten bjudit in sin 10årige son att sitta i kaptensätet och styra flygplanet! Så håll utkik efter barn på aeroflotflighten.
Citera
2011-01-05, 19:23
Medlem
2big4yous avatar
Jag har åkt flera gånger med Thai,kan rekommenderas.
Flera jag känner har åkt med både aeroflot och Turkish.
Om Turkish har de bara sagt gott,men det låter annorlunda om Aeroflot.
Det verkar inte allt för skoj och bli sittandes på Moskvas flygplats någon längre stund.
Lång väntetid där verkar inte vara allt för ovanligt vad man läst och hört.
Och flygmaten har varit skit.
I början när jag var ute på långresor letade man upp de billigaste biljetterna,men idag letar jag efter den snabbaste resvägen,lägger hellre till 1000-2000spänn extra,värt varenda pesetas.
Citera
2011-01-05, 21:29
Medlem
Redors avatar
Det går inte riktigt att placera Thai Airways i samma kategori som de övriga flygbolagen. Kanske är de billigare än Singapore Airlines t.ex men du får i princip samma underbara service.
Citera
2011-01-05, 21:37
Medlem
fraess avatar
Ska du mellanlanda är väl flygplatsen, och hur lång tid du ska stanna där av stort intresse. Flög med turkish igår senast, och Istanbuls flygplats är helt OK. Turkish är generellt ganska bra. Aeroflot är inte bra. De andra vet jag inte nåt om, trots att jag flyger 1-2 ggr per månad.
Citera
2011-01-05, 21:50
Medlem
MinisterMs avatar
Gjort totalt 4 flygningar både inrikes i ryssland och utrikes med aeroflot och kan inte klaga, var absolut inga problem med dom, och dom hade fina airbus plan med! Fick "gratis" dryck och maten kunde man inte klaga på heller Var ekonomi klass!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in