Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-04, 15:22
  #1
Medlem
Kollade i kartboken idag, terminal 2-5 var utmärkta på kartan, dock ingen terminal 1, finns den överhuvudtaget?
Citera
2004-08-04, 15:45
  #2
Medlem
PeGs avatar
Citat:
På Arlanda finns i dag (2003) fyra terminaler, numrerade 2, 3, 4 och 5. Terminal 1 har ännu inte byggts. Orsaken till att man inte börjar numreringen med 1 är att den terminalen så småningom är tänkt att byggas bredvid terminal 2 och att terminalerna på så vis kommer i nummerordning.



källa: http://susning.nu/Arlanda
Citera
2004-08-04, 16:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeG
källa: http://susning.nu/Arlanda

åfan, där ser man. Men varför har man väntat med att bygga terminal 1?
Och vad kommer det att finnas på denna terminal?
Citera
2004-08-04, 21:21
  #4
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
åfan, där ser man. Men varför har man väntat med att bygga terminal 1?
Och vad kommer det att finnas på denna terminal?

SAS utrikes hoppas jag! Man får gå så h**vetes långt nu.

Men det var ju intressant att få veta varför 1 inte finns. Undrade själv när jag var där senast.
Citera
2004-08-06, 14:03
  #5
Medlem
spoons avatar
Terminal 1?
Glöm det. Kommer troligtvis aldrig att finnas. Eftersom man har "egentligen" lämnat det nuvarande numreringen 2,3,4,5,Pir F.
Egentligen heter detta Terminal Syd & Terminal Nord
T-Syd = T2,3,4 (Pir A, B, C)
T-Nord = T5, Pir F (Pir D(fd Pir B), E (fd Pir A), F)


Varför döpa den första terminalen till 5? ingen aning faktist.
Citera
2009-05-26, 18:19
  #6
Medlem
Terminal 1 är faktiskt Bromma Flygplats!
Citera
2009-05-26, 19:43
  #7
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swemee
Terminal 1 är faktiskt Bromma Flygplats!

NEJ!
T1 var tänkt att byggas bredvid T2, men sen har det kommit lite ekonomiska kriser, 9/11, IT-bubblor och finanskracher i vägen. Samt en Pir F.
Citera
2009-05-26, 20:35
  #8
Medlem
spoons avatar
härligt att bumpa ett 5år gammalt tråd.

nu har man även att övergett med terminal nord och syd.
Får väl se i framtiden hur dom kommer att numrera/namnge terminalerna.
Citera
2009-05-26, 20:49
  #9
Medlem
Det är omöjligt att säga varför T1 inte finns, alla får välja sin egen favvo teori

Det finns ingen Terminal 1. Det finns olika uppgifter om varför det blivit så. En uppgift gör gällande att siffran har reserverats för en eventuell framtida terminalbyggnad bredvid terminal 2, för att terminalerna även efter en sådan utbyggnad skall ligga i nummerordning. Det har också historiska skäl eftersom terminal 2 och 3 hette Inrikes 2 och Inrikes 3 när de var nya. En annan gör gällande att Bromma innehar terminal 1 i LFV:s egen förteckning över flygplatsterminaler i Stockholm. Ytterligare en uppgift gör gällande att VIP-plattan på Arlanda inofficiellt kallas terminal 1
Citera
2009-05-27, 01:14
  #10
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex1987
Det är omöjligt att säga varför T1 inte finns, alla får välja sin egen favvo teori

Det finns ingen Terminal 1. Det finns olika uppgifter om varför det blivit så. En uppgift gör gällande att siffran har reserverats för en eventuell framtida terminalbyggnad bredvid terminal 2, för att terminalerna även efter en sådan utbyggnad skall ligga i nummerordning. Det har också historiska skäl eftersom terminal 2 och 3 hette Inrikes 2 och Inrikes 3 när de var nya. En annan gör gällande att Bromma innehar terminal 1 i LFV:s egen förteckning över flygplatsterminaler i Stockholm. Ytterligare en uppgift gör gällande att VIP-plattan på Arlanda inofficiellt kallas terminal 1

T2 har väl inte varit dedicerad inrikes någonsin? jag vill minnas att den var dedicerad åt Finnair/OneWorld-Alliance +Transswede när det begav sig. Altså både in- och utrikes. Men jag kan ha fel?
Citera
2009-05-27, 08:39
  #11
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
T2 har väl inte varit dedicerad inrikes någonsin? jag vill minnas att den var dedicerad åt Finnair/OneWorld-Alliance +Transswede när det begav sig. Altså både in- och utrikes. Men jag kan ha fel?

T2 byggdes för SAS inrikes. Men motsvarade inte förväntningarna och låg alldeles för långt bort från T5.
Citera
2009-05-27, 18:58
  #12
Medlem
Kan det inte vara så att Arlandas första terminalbyggnad (som inte längre används) var "Terminal 1"?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f141268

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback