Citat:
Ursprungligen postat av Saklighet
BIOS. Kolla upp vad det är och dess begränsningar som det ser ut idag. Däri ligger mycket av svaret du söker.
Alltså, det är väl inte BIOS som är den största problemet? Okej, om vi vill ha uppstartstider på 1 sekund och däromkring så blir BIOS givetvis ett problem, men POST tar, som tidigare skribent nämnde, cirka 2 sekunder. Inte mer än så.
Största överhängande problemet med att starta upp en dator snabbt är väl snarare processorn och hårddisken. Det är väl dessa två komponenter som segar ner uppstartshastigheten, eftersom datorn, till skillnad från radion måste utföra en massa flyttalsoperationer innan den kan användas till någonting vettigt.
För en tid sedan läste jag en artikel om Windows 8 och funktioner som borde finnas däri, skribenten nämnde då just snabbare uppstart som en viktig faktor. Han påpekade att Windows borde vara utformat på ett sådant sätt att operativsystemet vid uppstart endast laddade kärnan och de viktigaste skrivbordskomponenterna så att man snabbt kunde komma igång med arbetet. Därefter skulle resten av systemet "vakna upp" i bakgrunden.
Jag tror att datorerna kommer kunna startas snabbare i framtiden men den utvecklingen kommer naturligtvis bromsas av mer avancerad programvara med större krav på processorkraft och minne.
Sedan går det ju inte att jämföra en dator med en bil. En förbränningsmotor och en elektromagnetisk (nåja, i stort sett) maskin är inte samma sak även om jag tyckte att din post var kul i övrigt.