• 8
  • 9
2011-01-06, 03:39
Moderator
Neksnors avatar
Lite OT, men då ipad/iphone nämnts vill jag bara nämna att jag nu flera gånger har testat att stänga av (håll inne påvver-knappen, och dra sedan i "stäng av-reglaget") och starta min iphone 4 (OS 4.2.1 tror jag).

Det tar ca 33 sekunder innan den ber mig om lösenkoden.

Då kan ju tilläggas att alla (utgår jag från) iphone 4 har identisk hårdvara (ingen seg snurrande hårddisk) och dessutom reglerad/godkänd mjukvara.

Att den behöver så lång starttid tycker jag är konstigare än att en riktig dator av randomkomponenter gör det.
Citera
2011-01-06, 04:59
Medlem
ansiktsburks avatar
Önskar att min dator va såhär snabb http://www.wimp.com/awesomecomputer/
Citera
2011-01-06, 05:51
Medlem
BIOS. Kolla upp vad det är och dess begränsningar som det ser ut idag. Däri ligger mycket av svaret du söker.
Citera
2011-01-06, 12:47
Medlem
Fris avatar
På 1980-talet startade de första "hemdatorerna" lika fort som en glödlampa tänds (och då menar jag inte vår tids tvekande energilampor) när man slog på strömbrytaren. Det var en självklarhet. Så hade s.k. terminaler på företag och myndigheter fungerat sen 1960-talet.

Microsoft har sedemera satt en annan, och mycket irriterande, standard genom att lura okunniga mellanchefer (de som bestämmer vilka OS som upphandlas). Men Google arbetar på det här, och förhoppningsvis kan vi redan i år få möjlighet att eliminera fenomenet "booting".
Citera
2011-01-06, 13:29
Medlem
qu4dros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Microsoft har sedemera satt en annan, och mycket irriterande, standard genom att lura okunniga mellanchefer (de som bestämmer vilka OS som upphandlas). Men Google arbetar på det här, och förhoppningsvis kan vi redan i år få möjlighet att eliminera fenomenet "booting".
Det är inte microsofts fel att din dator är slö att starta, ingen linux distribution startar heller på en sekund.
Citera
2011-01-07, 10:00
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag snackade med en kille på Google och målet för Chrome OS skall vara 2 sekunder. Några år till så blir det kanske lika bra som på min gamla VIC 20!
Citera
2011-02-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saklighet
BIOS. Kolla upp vad det är och dess begränsningar som det ser ut idag. Däri ligger mycket av svaret du söker.

Alltså, det är väl inte BIOS som är den största problemet? Okej, om vi vill ha uppstartstider på 1 sekund och däromkring så blir BIOS givetvis ett problem, men POST tar, som tidigare skribent nämnde, cirka 2 sekunder. Inte mer än så.

Största överhängande problemet med att starta upp en dator snabbt är väl snarare processorn och hårddisken. Det är väl dessa två komponenter som segar ner uppstartshastigheten, eftersom datorn, till skillnad från radion måste utföra en massa flyttalsoperationer innan den kan användas till någonting vettigt.

För en tid sedan läste jag en artikel om Windows 8 och funktioner som borde finnas däri, skribenten nämnde då just snabbare uppstart som en viktig faktor. Han påpekade att Windows borde vara utformat på ett sådant sätt att operativsystemet vid uppstart endast laddade kärnan och de viktigaste skrivbordskomponenterna så att man snabbt kunde komma igång med arbetet. Därefter skulle resten av systemet "vakna upp" i bakgrunden.

Jag tror att datorerna kommer kunna startas snabbare i framtiden men den utvecklingen kommer naturligtvis bromsas av mer avancerad programvara med större krav på processorkraft och minne.

Sedan går det ju inte att jämföra en dator med en bil. En förbränningsmotor och en elektromagnetisk (nåja, i stort sett) maskin är inte samma sak även om jag tyckte att din post var kul i övrigt.
Citera
2011-02-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Alltså, det är väl inte BIOS som är den största problemet? Okej, om vi vill ha uppstartstider på 1 sekund och däromkring så blir BIOS givetvis ett problem, men POST tar, som tidigare skribent nämnde, cirka 2 sekunder. Inte mer än så.

Största överhängande problemet med att starta upp en dator snabbt är väl snarare processorn och hårddisken. Det är väl dessa två komponenter som segar ner uppstartshastigheten, eftersom datorn, till skillnad från radion måste utföra en massa flyttalsoperationer innan den kan användas till någonting vettigt.

För en tid sedan läste jag en artikel om Windows 8 och funktioner som borde finnas däri, skribenten nämnde då just snabbare uppstart som en viktig faktor. Han påpekade att Windows borde vara utformat på ett sådant sätt att operativsystemet vid uppstart endast laddade kärnan och de viktigaste skrivbordskomponenterna så att man snabbt kunde komma igång med arbetet. Därefter skulle resten av systemet "vakna upp" i bakgrunden.

Jag tror att datorerna kommer kunna startas snabbare i framtiden men den utvecklingen kommer naturligtvis bromsas av mer avancerad programvara med större krav på processorkraft och minne.

Sedan går det ju inte att jämföra en dator med en bil. En förbränningsmotor och en elektromagnetisk (nåja, i stort sett) maskin är inte samma sak även om jag tyckte att din post var kul i övrigt.

Det stämmer. BIOS är bara en del av 'problemet', om man nu upplever det så. Sen är hårddisken ofta en prestandafaktor med, och speciellt om systemet är litet större. System med OS på en SSD startar generellt snabbare.

Det har diskuterats runt att använda Micro-kernels i stället för det man kör idag, och möjligheten att snabba på systemet med den tekniken. Alltså handlar det om en mjukvarufix i det fallet.

Själv tycker jag det är rätt lugnt att vänta en minut med att starta datorn.
Citera
2011-02-21, 16:11
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saklighet
Själv tycker jag det är rätt lugnt att vänta en minut med att starta datorn.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Dock så kan det ju vara lite irriterande när man vet att processorn klarar av så mycket mer. Om ändå SSD kunde bli billigare.
Citera
2011-02-21, 16:41
Medlem
ssj4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsburk
Önskar att min dator va såhär snabb http://www.wimp.com/awesomecomputer/

Pure awesomeness
Citera
2011-02-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Människans bäste vän, tv:n, är skapad med den underbara förmågan att starta upp sig direkt. Ett tryck på knappen och knappt har bilden hunnit komma igång förrän du är fast. Andra medlemmar i vår teknologiska familj, såsom den listige bilen eller den finurlige miniräknaren startar allesammans upp på en sekund. Till och med den gamle stofilen radion är snabbstartad. Från det att du aktiverar en apparat så är den i full drift på mindre än 5 sekunders tid, såvida den inte drabbats av någon hemsk elektrisk åkomma, såsom elepsi.

Men vi har ett svart får i vår annars stolta högteknologiska familj. Den slöa lätt efterblivna nymodigheten datorn har ännu ej lärt sig det där med att starta snabbt. Trots att datorteknologin ständigt utforskar nya horisonter och utrustas med allt snabbare och effektivare komponenter, så kvarstår detta faktum: Det tar en evighet att starta upp en dator.

Varför startar inte datorer på en sekund?

Ärligt talat fattar jag inte ens hur man kan jämföra en Radio/TV med en Dator. Man lär ju verkligen inte veta mycket om datorer om man ställer en sådan fråga iallafall.

Som vissa nämnt, en radio/Tv har mer eller mindre bara en uppgift, och är anpassad för detta, men en dator o andra sidan ska klara alla möjlika olika hårdvaru konfigurationer, samt att också mjukvaror som ska laddas in fördröjer det hela.

Ska man jämföra något, då ska man som vissa också nämt se Datorskärmen som en TV om man nu måste göra en jämförelse.

Tycker inte tråden förtjänar alla svar den fått, för det är så otroligt enkelt att fatta hur det ligger till, löjlig jämförelse helt enkelt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in