• 1
  • 2
2011-01-05, 02:06
Medlem
Människans bäste vän, tv:n, är skapad med den underbara förmågan att starta upp sig direkt. Ett tryck på knappen och knappt har bilden hunnit komma igång förrän du är fast. Andra medlemmar i vår teknologiska familj, såsom den listige bilen eller den finurlige miniräknaren startar allesammans upp på en sekund. Till och med den gamle stofilen radion är snabbstartad. Från det att du aktiverar en apparat så är den i full drift på mindre än 5 sekunders tid, såvida den inte drabbats av någon hemsk elektrisk åkomma, såsom elepsi.

Men vi har ett svart får i vår annars stolta högteknologiska familj. Den slöa lätt efterblivna nymodigheten datorn har ännu ej lärt sig det där med att starta snabbt. Trots att datorteknologin ständigt utforskar nya horisonter och utrustas med allt snabbare och effektivare komponenter, så kvarstår detta faktum: Det tar en evighet att starta upp en dator.

Varför startar inte datorer på en sekund?
Citera
2011-01-05, 02:08
Medlem
KaptenAlmas avatar
Troligtvis för att det går snabbare att starta upp hårdvara än mjukvara.

Men med SSD så tar min dator ca 20 sek att starta upp.
Citera
2011-01-05, 02:09
Medlem
SpirituzSanctis avatar
bra fråga undrar jag med
Citera
2011-01-05, 02:09
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Människans bäste vän, tv:n, är skapad med den underbara förmågan att starta upp sig direkt. Ett tryck på knappen och knappt har bilden hunnit komma igång förrän du är fast. Andra medlemmar i vår teknologiska familj, såsom den listige bilen eller den finurlige miniräknaren startar allesammans upp på en sekund. Till och med den gamle stofilen radion är snabbstartad. Från det att du aktiverar en apparat så är den i full drift på mindre än 5 sekunders tid, såvida den inte drabbats av någon hemsk elektrisk åkomma, såsom elepsi.

Men vi har ett svart får i vår annars stolta högteknologiska familj. Den slöa lätt efterblivna nymodigheten datorn har ännu ej lärt sig det där med att starta snabbt. Trots att datorteknologin ständigt utforskar nya horisonter och utrustas med allt snabbare och effektivare komponenter, så kvarstår detta faktum: Det tar en evighet att starta upp en dator.

Varför startar inte datorer på en sekund?
Tar det en evighet så måste du ha en jävligt kass dator eller mycket skit installerat.

En modern datorn utan skit på hårddisken startar upp bra fort.

En tv måste inte läsa in program på samma sätt som en dator måste göra för att kunna ladda upp informationen.

En dator fungerar inte riktigt på så sätt att du bara sätter på skärmen så visas en bild så är det klart.....
Citera
2011-01-05, 02:11
Medlem
avgns avatar
Vet du ens hur en dator är uppbyggd ?. Det är ett stort antal komponenter som ska ha kontakt innan datorn går igång. Hur kommer det sig att du inte orkar vänta 2 minuter på att starta datorn?.
Citera
2011-01-05, 02:12
Medlem
TVn startar snabbt för att den redan får informationen skickad till sig och bara behöver visa den. Lika så radion.
En dator ska läsa av, aktivera, ge el till flera enheter, starta flera processer samtidigt, få kontakt med alla enheter.

TVn och radion gör två grejer samtidigt. Datorn gör 2000 grejer samtidigt. ha en stor TV som ska visa 100 knaler samtidigt och se hur snabbt de går. Eller en bil med 100 motorer.
Citera
2011-01-05, 02:12
Medlem
stordrulens avatar
Min dator startar på 1sekund.

..Eller ja, den börjar lysa efter 1sekund iaf.
Citera
2011-01-05, 02:14
Medlem
Carpedijems avatar
En tv startas upp relativt fort för den har inte massa mjukvara som skall startas tex.
Efter att en dator startas går all mjukvara igång, det tar sin lilla tid eftersom det är program. Öppnar du ett program på datorn tar det inte en sekund. Bara för att det tar tid för allt att öppnas.

Men jag hoppas i framtiden man kan starta en dator lika snabbt som en tv
Citera
2011-01-05, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Tar det en evighet så måste du ha en jävligt kass dator eller mycket skit installerat.

En modern datorn utan skit på hårddisken startar upp bra fort.

En tv måste inte läsa in program på samma sätt som en dator måste göra för att kunna ladda upp informationen.

En dator fungerar inte riktigt på så sätt att du bara sätter på skärmen så visas en bild så är det klart.....

Jag har ägt ett par datorer i mitt liv. Den jag har nu är av yttersta klass och det tar ändå ca 1 minut att få igång den. Samma med min dator jag hade i början av år 2000. Det tog också ca 1 minut.

Den mest snabbstartade dator jag någonsin haft var en gammal Amiga i början av 90-talet, då jag ännu var ung. Jag minns inte om det var en Amiga 600 eller 1200, men den startade helvete så snabbt. Ett par sekunders uppstart och sen kunde datorn användas. Den var med andra ord ganska lik en tv när det gäller uppstartningshastighet, TROTS att det är en dator...

Utan något egentligen tekniskt kunnande förstår jag dock att en dator behöver läsa in mer information än vad en teve behöver. Men eftersom datorer utvecklas i en sån rasande fart och effektiviseras, då borde väl rimligtvis uppstartningstiden även kunna effektiviseras?

Eller är datorer dömda till att ha en uppstartningshastighet på en minut, oavsett hur grym datorn är i övrigt?
Citera
2011-01-05, 02:16
Medlem
Min macbook white som jag köpte nu här i höstas, startar nog upp på 10 sekunder eller liknande. Hinner bara höra startljudet så kan jag börja arbeta direkt (nästan!) har en intel SSD rekommenderas!
Citera
2011-01-05, 02:21
Medlem
kqrs avatar
Själva datorn startar ju så fort du trycker på knappen. Det vet du genom att den börjar brumma och snurrar igång hårddiskar och så. Härnäst kontrollerar den sig själv. Den gör en POST (power-on self test) för att se att alla komponenter finns och fungerar som de ska på en grundläggande nivå. POST tar ungefär en sekund. Det är ganska imponerande med tanke på hur mycket den ska kontrollera.

Därefter laddar den in ett litet program, det går skitsnabbt. Det programmet har till uppgift att ladda in ditt operativsystem (Windows i de flesta fall) och programmet kallas bootloader. Bootloadern har oftast en liten timeout, så att den står och väntar och gör ingenting i någon sekund för att man ska hinna trycka speciella tangentkombinationer för att avbryta inladdningen av operativsystemet.

Sedan laddas operativsystemet in. Det är i vanliga fall Windows. En nyinstallerad Windows 7 tar på min dator 25 sekunder på sig. Det beror på att man när man designade Windows helt enkelt har valt att "25 sekunder är en helt okej laddningstid, och då hinner vi ladda in det här och det här och det här programmet i bakgrunden, och initialisera de här och de här grejerna."

Jag har inte helt hundra procent, men jag har för mig att Windows 7 kräver minst 1 GiB RAM-minne. Det innebär att vi kan anta, för enkelhetens skull, att ungefär 1 GiB information ska laddas in när Windows 7 startar. Det är i sin tur 8.6 miljarder ettor och nollor. Tänk dig att du ska skriva ut ett så långt tal. Det tar sjukt långt tid. Att datorn kan läsa in dem, förstå dem, och dessutom räkna lite med dem på 25 sekunder är amaxing.

Men, som sagt, själva uppstarten tar bara någon sekund. Det är allt som kommer efter det, som krävs för att det ska gå att använda datorn till något vettigt, som vanligtvis tar tid. Jag skriver vanligtvis eftersom Windows inte är det enda operativsystemet. Det finns några som har fått Linux att starta på fem sekunder till fullt användbart.

Lösningen på ditt problem är dock att helt sonika inte stänga av datorn. Då behöver du aldrig vänta på att den ska startas och ladda in allt heller. För visst är den onödigt att ladda in allt på nytt varje gång man vill använda datorn? När man ändå redan har laddat in det en gång.
Citera
2011-01-05, 02:25
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Den mest snabbstartade dator jag någonsin haft var en gammal Amiga i början av 90-talet, då jag ännu var ung. Jag minns inte om det var en Amiga 600 eller 1200, men den startade helvete så snabbt. Ett par sekunders uppstart och sen kunde datorn användas. Den var med andra ord ganska lik en tv när det gäller uppstartningshastighet, TROTS att det är en dator...

Utan något egentligen tekniskt kunnande förstår jag dock att en dator behöver läsa in mer information än vad en teve behöver. Men eftersom datorer utvecklas i en sån rasande fart och effektiviseras, då borde väl rimligtvis uppstartningstiden även kunna effektiviseras?
Problemet här är att mjukvaran också blir mer komplex i samma takt som hårdvaran. Eftersom vi är vana vid att datorn ska starta upp på en halv minut så passar utvecklarna på att klämma in så mycket features som möjligt som får plats i en halv minuts uppstartstid.

Det finns ett projekt som vill motverka det här lite. Människor som tycker att datorer startar för långsamt, och kraschar för ofta jobbar på ett operativsystem som heter Minix. Just nu är det långt ifrån användbart för en vanlig användare, men det är tänkt att råda bot på de problem som de vanligaste operativsystemen har i dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in