• 1
  • 2
2011-01-05, 01:17
Bannlyst
Tjena.

Undrar vad det kan vara när jag får ont på insidan av foten när jag åker skridskor? Har hålfotsinlägg som det heter, då jag har lite av det, kan det vara detta som gör problemet och att jag kanske borde ha det i skridskorna med? Gör precis ont där inbuktningen är om man säger så. Minns förut när jag åkte skridskor för flera år sedan, 6-7 år sedan, så fick man träningsvärk på utsidan. Men detta är inte det. Förra året åkte jag mycket, och blev aldrig bättre. Kommer smärta där efter kanske 10-15 minuter på isen, sen så får jag stanna till var 5-10e minut och hålla i mig någonstans för det blir bara värre och blir omöjligt att åka nästan. Är så jävla jobbigt när jag och några kompisar börja åka nyligen och köra hockey.. Någon som har en ide om vad detta kan bero på? Kan det vara så att jag borde ha hålfotsinlägg till skridskorna också?

Tack på förhand
Citera
2011-01-05, 01:28
Medlem
knullklassons avatar
Blir likadant för mig. Kan fan inte åka mer än fem minuter. I mitt fall tror jag det beror på skridskorna - modellen jag har är helt enkelt inte gjorda för mina fötter. Känns alldeles för stela och hårda invändigt. Tror de heter CCM
Citera
2011-01-05, 01:33
Bannlyst
Okej, hmm mina är inga kvalite, Öb skridskor, men borde ju inte vara något problem sådant, för då borde ju produkten klagas ned på. Och CCM som du sa är ju kvalite. Hmm fasiken kan det vara då..
Citera
2011-01-05, 11:06
Medlem
Sopels avatar
Jag får alltid lite ont i fötterna de första passen efter sommaruppehållet. Det är som att fötterna är ovana att ha skridskor på sig. Dock tar det inte länge innan det försvinner.

Gå till någon sjukgymnast eller något och hör vad de säger.

edit: Spelar du hockey aktivt eller lattjar du bara omkring på rinken? Vet att mina kompisar som i stort sett aldrig har haft ett par skridskor på sig klagar över att det gör ont i fötterna.
Senast redigerad av Sopel 2011-01-05 kl. 11:10.
Citera
2011-01-05, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sopel
Jag får alltid lite ont i fötterna de första passen efter sommaruppehållet. Det är som att fötterna är ovana att ha skridskor på sig. Dock tar det inte länge innan det försvinner.

Gå till någon sjukgymnast eller något och hör vad de säger.

edit: Spelar du hockey aktivt eller lattjar du bara omkring på rinken? Vet att mina kompisar som i stort sett aldrig har haft ett par skridskor på sig klagar över att det gör ont i fötterna.

Vi lirar bara för kul. Men det är inte den vanliga värken som du talar om, då detta är på isidan och släpper aldrig, åkte mycket förra året och var jämt kvar, medans den vanliga värken försvinner första gångerna på kompisarna. Och sådan hade jag förut för flera år sedan somsagt, så vet att det inte är det jag har, utan måste vara någon sorts skada, eller om det är skridskon eller vad det nu kan vara.
Citera
2011-01-05, 16:53
Medlem
Är det nya skridskor? Testa att värma dom isåfall..
Citera
2011-01-05, 17:00
Bannlyst
Jo dem är väll nya. Köpte dem förra året innan säsongen vari gång, och åkt med dem 7 gånger kanske. Värma dem?
Citera
2011-01-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuN
Jo dem är väll nya. Köpte dem förra året innan säsongen vari gång, och åkt med dem 7 gånger kanske. Värma dem?
Då borde ju skridskorna vara "inkörda", och därför formats efter foten. Om man värmer dom så värmer man dom tex i ugnen i 60-80 grader i ex antal minuter, och därefter snörar på sig skridskorna, så att dom formar sig efter foten. Men det ska inte behöva göra, då du har kört med dom några gånger redan.
Citera
2011-01-05, 17:52
Bannlyst
Okej tack för tipset iallafall. Blir ett hockeypass på Fredag troligen. Ska testa med inläggen då. Hoppas att det blir bättre annars får man väll gå till läkarn så dem får kolla upp det. Är riktigt tråkigt att köra 5-10 min innan man måste stå still och stödja sig av smärtan. Och är just där "lutningen" "gropen" är.
Citera
2011-01-05, 19:11
Medlem
Testat att köpa lite "högre" sulor som dämpar tyngden. Jag köpte sånna och det blev mycket skönare. Annars kan du värma skridskorna i ugnen sen tar du på dem. Så dem formas efter foten.
Citera
2011-01-05, 23:05
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inzaight
Testat att köpa lite "högre" sulor som dämpar tyngden. Jag köpte sånna och det blev mycket skönare. Annars kan du värma skridskorna i ugnen sen tar du på dem. Så dem formas efter foten.

Några speciella sulor som rekommenderas i skridskor? Har aldrig haft sulor förut, men med skridskorna jag har nu funderar jag på att skaffa extra sulor.. Har värmt de jävlarna men de verkar ändå inte riktigt passa mina fötter klockrent. Det är ett par billiga Bauer vapor elite. Hade ont i fötterna hela förra vintern, kör inte speciellt mycket men ett par timmar i veckan iaf. Trodde det skulle gå över men icke.
Citera
2011-01-05, 23:10
Bannlyst
Som tidigare sagt, man får alltid ont dom första passen. Sen om du kör med ÖB-skridskor så underlättar ju såklart inte det. Det är bara köra på men testa att inte knyta så hårt över vristet.

Dra åt hårt i början, ta det lite lösare i mitten sen när du kommer vid fotknölarna kan du ta i lite mer så man känner att foten sätter sig. För man får lätt kramp i hålfoten om man tar i hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in