Nästan alla bärbara datorer har rent av idiotisk kylning. Det får man ta om man om man skall envisas med att ha en högpresterande bärbar. Att sedan vissa inte ens klarar av att kyla bort ens runt 20-50watt i värme är patetiskt.
En av dom få datorer jag sett med bra lösning på kylningen är ASUS g73xx
http://www.inet.se/files/img/max/1969623_2.png Vill minnas att den tar insugluften från framdelen av datorn och flyttar bakåt ut genom utblåsen ni ser på bild. Sedan tror jag att den har någon form av insug/utblås även under datorn.
Tyvärr finns det ytterst få tillverkare som rättar till problemet så länge folk köper datorer med kass kylning och lägger fräsig design i första hand. Hög temperatur på elektroniken ger kortare livstid och snabbare klirr i deras kassor när ni pyser iväg för att köpa en ny dator när eran 1-2 års garanti gått ut...
Det säger sig självt att en Macbook flyttar värme dåligt pga dess utforming. Att påstå att Macbooks skulle gå svalt är inkorrekt. Deras datorer går varmt, precis som dom flesta tillverkares. En processor mår inte bra av att ligga på 50-90 grader..
1 års garanti på elektronik är i dagsläget inte okej i mitt tycke. Särskilt Apple som tar sådant överpris bör kunna ge minst 2 år i garanti.
Edit: Om en dator blir såpass varm att den inte går att ha i knät så måste ni inse att något inte står helt rätt till. En stationär dator med någorlunda kylning kliver aldrig ens upp i närheten av dom bärbare datorernas temperaturer trots flertalet gånger högre strömförbrukning.
Du har ju mer utrymme att spela med såklart men det går inte att bortse från att ASUS g73 som drar extremt mycket mer ström än vad en Macbook Air gör så ligger dom på lägre externa temperaturer(30-40celcius) än vad macbooken gör. Då med en extremt strömtörstig GPU/CPU.
Det enda ni behöver göra när era datorer börjar bli för varm är att köra lite tryckluft genom diverse springor för att rensa bort damm. Att lämna in den för något så vardagligt som värmeproblem är ganska dumt då det oftast är fixat på 5 minuter.