Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-05, 00:49
Medlem
Rompahs avatar
Tjena, funderar på att köpa en Macbook för att lära mig programmera för iPhone och undrar nu, om man nu spelar spel på den också, överhettas den snabbt? Eller pallar den trycket? Jag har i nuläget en bärbar eMachines från Acer som jag använt i kanske 1½ år. I somras överhettades den av någon anledning, då lämnade jag den på lagning och nu har det gått 6 månader sen sist och den börjar bli allt varmare och varmare.. Är det samma visa med Macbook?

Jag har datorn liggandes på mitt skrivbord 99% av tiden. 30 minuter innan jag sover kanske jag IBLAND har den på knät i sängen. Men annars är det inget som blockerar fläkten och den ligger på trä hela tiden.

Tack på förhand,
Citera
2011-01-05, 00:59
Medlem
seccs avatar
Om du menar Macbook Pro är det absolut inga problem, har låtit den lega på sängen mm. många gånger och aldrig haft några problem (mer än att den blir varm).
Citera
2011-01-05, 01:15
Medlem
Macbook brukar klara det utan några större problem. Dock om du vill vara extra säker så kan du köpa ett så kallat "kylbord" där du ställer datorn på så att den inte överhettas.
Finns på elgiganten, onoff, siba.. de flesta it-butiker.
Citera
2011-01-05, 01:46
Medlem
svenskbacks avatar
Har alltid tyckt att mina MBP blir extremt varm, men överhettad blir den inte
Citera
2011-01-05, 01:49
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskback
Har alltid tyckt att mina MBP blir extremt varm, men överhettad blir den inte

Jo varm blir den, men inte för varm. Men det var ju därför Apple var först ut med att komma bort från namnet Laptop. Och nu har alla tillverkare följt med det, nu heter det notebook och massa annat crap.
Citera
2011-01-05, 03:18
Medlem
svenskbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Jo varm blir den, men inte för varm. Men det var ju därför Apple var först ut med att komma bort från namnet Laptop. Och nu har alla tillverkare följt med det, nu heter det notebook och massa annat crap.

Nu ser jag inte röda tråden.

Värmeproblem, laptop och notebook...?
Citera
2011-01-05, 03:21
Medlem
globbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskback
Nu ser jag inte röda tråden.

Värmeproblem, laptop och notebook...?

Det heter laptop för att man ska kunna ha datorn i knät. Därför bytte de namn för att datorn inte längre var gjord för att vara just i knät.
Citera
2011-01-05, 05:53
Medlem
KurtAktsams avatar
Jag upplever också min macbook fantastiskt varm. Det är den senaste modellen av Pro och jag tycker den blir nästan lite obefogat varm.

Jag har sökt som en idiot över forumet för jag sett tråden tidigare, men någonstans där stod det att man kunde trycka in CMD+något+något mer+det sista.... Och vipps skulle det bli bättre. Supporten ger tydligen ut dessa förslag. Jag är nog bara vimsig, men någon som känner igen vad jag menar?
Citera
2011-01-05, 05:55
Medlem
Feberns avatar
Jag äger en MacBook som jag har haft i sängen i tio dagar nu då jag har varit sjuk. Den har legat på en slags kudde anpassad efter laptops som jag köpte på IKEA. Min tidigare dator kunde stå där utan problem, men sedan jag fick macken har jag fått otroligt ont i magen och nedre delarna. Datorn är otroligt varm!
Citera
2011-01-05, 07:43
Medlem
har en macbook 13" late 2010 som aldrig varit så varm att den inte kan vara i knät, då har jag t.o.m haft den under mitt duntäcke 3 timmar i sträck spelandes wow/Logic studio när jag var som snuvigast under vintern
Citera
2011-01-05, 07:50
Medlem
Alla har ju redan svarat men jag gör det också...
För varm vet jag inte om datorn någonsin blir, hur skulle det yttra sig? (att plasten smälter?)
I den andra tråden om saker vi stör oss på med apple tror jag att jag redan nämnt problemet med att MacBook bara har fläktar på baksidan av datorn och inge under, men om du kan se till att datorn ligger på ett helt plant underlag så blir den ALDRIG för varm.

Dock är det ju skönt att ha en tunnare bok i mellan om du har datorn i knät, annars kommer du känna dig väldigt konstig på sno**en
Citera
2011-01-05, 08:01
Medlem
hockexxs avatar
Nästan alla bärbara datorer har rent av idiotisk kylning. Det får man ta om man om man skall envisas med att ha en högpresterande bärbar. Att sedan vissa inte ens klarar av att kyla bort ens runt 20-50watt i värme är patetiskt.

En av dom få datorer jag sett med bra lösning på kylningen är ASUS g73xx http://www.inet.se/files/img/max/1969623_2.png Vill minnas att den tar insugluften från framdelen av datorn och flyttar bakåt ut genom utblåsen ni ser på bild. Sedan tror jag att den har någon form av insug/utblås även under datorn.

Tyvärr finns det ytterst få tillverkare som rättar till problemet så länge folk köper datorer med kass kylning och lägger fräsig design i första hand. Hög temperatur på elektroniken ger kortare livstid och snabbare klirr i deras kassor när ni pyser iväg för att köpa en ny dator när eran 1-2 års garanti gått ut...

Det säger sig självt att en Macbook flyttar värme dåligt pga dess utforming. Att påstå att Macbooks skulle gå svalt är inkorrekt. Deras datorer går varmt, precis som dom flesta tillverkares. En processor mår inte bra av att ligga på 50-90 grader..

1 års garanti på elektronik är i dagsläget inte okej i mitt tycke. Särskilt Apple som tar sådant överpris bör kunna ge minst 2 år i garanti.

Edit: Om en dator blir såpass varm att den inte går att ha i knät så måste ni inse att något inte står helt rätt till. En stationär dator med någorlunda kylning kliver aldrig ens upp i närheten av dom bärbare datorernas temperaturer trots flertalet gånger högre strömförbrukning.

Du har ju mer utrymme att spela med såklart men det går inte att bortse från att ASUS g73 som drar extremt mycket mer ström än vad en Macbook Air gör så ligger dom på lägre externa temperaturer(30-40celcius) än vad macbooken gör. Då med en extremt strömtörstig GPU/CPU.

Det enda ni behöver göra när era datorer börjar bli för varm är att köra lite tryckluft genom diverse springor för att rensa bort damm. Att lämna in den för något så vardagligt som värmeproblem är ganska dumt då det oftast är fixat på 5 minuter.
Senast redigerad av hockexx 2011-01-05 kl. 08:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in