Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-04, 12:13
  #1
Medlem
Faustuss avatar
Idag skulle den lysande men ofta förbisedde polske författaren Witold Gombrowicz ha fyllt hundra år.

Jag utbringar en skål och rekommenderar omedelbar läsning av hans verk!
Citera
2004-08-04, 12:33
  #2
Medlem
Cohibas avatar
Grattis och skål Witoldo! Har bara läst hans dagbok dock.
Citera
2004-08-04, 21:57
  #3
Medlem
Eremitens avatar
Skål Yvonne! Förlåt, jag menar Witold.
Citera
2006-04-10, 17:26
  #4
Medlem
Profaxs avatar
bumpar en gammal tråd här.

Jag blev lite inspirerad av någon tråd här på forumet, och bestämde mig för att köpa Ferdydurke av Witold Gombrowicz. Jag har nu läst cirka 60 sidor men det känns verkligen som om att det är någonting jag går miste om, någon liknelse eller symbolik.. för allt snack om barnslighet, stjärtar och oskuldsfullhet blir jag verkligen inte klok på, känns som om jag inte förstår det jag läser

Kapitel 4 på sidan 65 inleds tex. på detta högs intressanta(?) sätt:

Citat:
Innan jag fortsätter med dessa autentiska memoarer, önskar jag vid denna punk sticka emellan en utvikning, en liten historia med titeln Philifor genomträngd av barnslighet. Ni har sett hur den ondskefulle och didaktiske Pimko begåvade mig med en söt liten stjärt, ni har sett våra ungdomars idealiska spasmer, deras oförmåga att leva, deras förtvivlan över bristen på proportioner och kakofonin, den tragiska förkonstlingen, den ledsamma tråkigheten, den löjliga anspråksfullheten och de kvalfyllda anakronismerna* likväl som idiotin hos deras stjärtar, ansikten och andra kroppsdelar. .. . . .

Så ni som läst honom, vad handlar bokfan om egentligen, vad är det jag missat?

*vad betyder det förresten?
Citera
2006-04-10, 18:19
  #5
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Så ni som läst honom, vad handlar bokfan om egentligen, vad är det jag missat?
Ferdydurke har jag inte läst ännu, så jag nöjer mig med att citera:

"...om en 30-årig författare som förvandlar sig till en 17-årig gymnasieelev för att utforska orsakerna till sin påstådda omogenhet. Han kommer till den slutsatsen att det omgivande samhället och dess konventioner håller människan i ett permanent tillstånd av omogenhet och därigenom hindrar hennes fria utveckling och blomstring. Man bör därför vara skeptisk gentemot all kultur."
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

*vad betyder det förresten?
Otidsenlighet, d.v.s. företeelse som är logiskt otänkbar i givet tidssammanhang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback