Dela med er av hur ni tillagar denna underbart goda husmansrätt. Själv har jag lättstekta lammkotletter, en bräckt skiva rökt skinka och inlagda gurkor. Till det har jag skånsk potatis: potatis skurna i små tärningar som bryns tillsammans med hackad lök. Sen gjorde jag stuvning av potatisen med hjälp av grädde och buljong som potatisen får koka sig mjuk i.
Tydligen ingen som känner igen de gamla klassikerna. Numera är det tydligen suschi och thaimat som gäller. Sanna mina ord - det var bättre på Brezjnevs tid.
Verkar mer som gräddstuvad pytt i panna med tillbehör fast med hela lammkotletter å skinka som protein. Förstår inte kombon lamm och skinka möjligtvis bacon, äre nån påskrätt
Tag lammkotletter, stuvad potatis och saltgurka, eventuellt stekt rimmat eller rökt fläsk, alternativt skinka, och du har kalmarlåda. Vadan lådan? Jag skulle väl gissa att det är Kalmars närhet till Öland med sin fårskötsel som är förklaringen till lammkotletterna men vad är grejen med själva lådan? I den minst sagt speciella boken ”På menyn Alan Hult” skriver Alan Hult själv om de lådor som blev populära bland krögarna under andra världskrigets ransoneringstider. De mångförslagna restaurantörerna hade ett och annat ess i ärmen för att få köttet att räcka längre och just lådorna var ett sätt att spara på köttkupongerna. Huruvida kalmarlådan härhör från denna era eller ej framgår inte av boken men under alla omständigheter har ett recept på kalmarlåda smugit sig in bland Huts recept.
Kalmarlådan visade sig vara passande fredagsmat, ganska enkelt att svänga ihop och helt utan krusiduller. Potatisen fick en god portion senap i stuvningen, lammkotletterna blev saftiga i grillpannan, fläsket bidrog med en trevlig sälta och saltgurkan gav crunch. På hela taget en lyckad måltid, men samtidigt kändes det som om kalmarlådan saknade en viss…fräschör. Detta avhjälptes dock raskt med lite sallad samt pressad citron på köttet som lyfte maten ytterligare ett snäpp.
Dela med er av hur ni tillagar denna underbart goda husmansrätt. Själv har jag lättstekta lammkotletter, en bräckt skiva rökt skinka och inlagda gurkor. Till det har jag skånsk potatis: potatis skurna i små tärningar som bryns tillsammans med hackad lök. Sen gjorde jag stuvning av potatisen med hjälp av grädde och buljong som potatisen får koka sig mjuk i.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!