• 1
  • 2
2011-01-04, 21:53
Medlem
Wazupfbs avatar
Är det bara jag eller är det inte väldigt mycket prat om Självmord och depressioner just nu på flashback och andra ställen? Alltså mer en vanligt.

Så jag tänkte att vi skulle reda ut varför i denna tråd.

Det är ju januari som är en av dom mer fattiga månaderna pga jul nyår osv.
Kan det vara en faktor? Det har ju även varit jul, Kan det vara att folks julafton inte vart som dom trodde?
Problem med familjen? även vanlig vinter depression kan ju vara en faktor.

Så, vad tror ni att detta beror på?
Citera
2011-01-04, 21:56
Medlem
Dr_Dollars avatar
Min gissning är att folk vill komma så högt som möjligt på Heta Ämnen, och gärna med så kontroversiella trådar som möjligt.
Det är vad jag tror.
Citera
2011-01-04, 21:59
Medlem
femforfems avatar
Folk blir väl mer deprimerade på vintern? Det blir iallafall jag, även om jag är långt ifrån självmord blir jag märkbart mer deprimerad och tycker allt bara är skit vissa dagar.
Citera
2011-01-04, 22:04
Medlem
lugna ner digs avatar
Ja det har ju blivit otroligt populärt sedan vår LurifaxFlux tog sitt liv.

Något jag tycker är ännu värre är dock alla som ska leka hjältar, "åh nej inte ska du ta ditt liv du har så mycket att leva för" etc.. mängder av människor dör varenda dag, många av dom är antagligen väldigt lyckliga men här på Flashback verkar de flesta tycka att det är SÅ JÄVLA HEMSKT om någon olycklig snubbe vill ta sitt liv.

Den senaste tråden som jag antar att du har läst.. Ja den är ju bara komisk. Solklart fall av uppmärksamhetssökande idiot som vill ha en massa "Gör det inte!! du är en bra människa" och en fin plats på Heta Ämnen. Allt handlar om Uppmärksamhet.
Citera
2011-01-04, 22:07
Medlem
DarthMjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femforfem
Folk blir väl mer deprimerade på vintern? Det blir iallafall jag, även om jag är långt ifrån självmord blir jag märkbart mer deprimerad och tycker allt bara är skit vissa dagar.

+1

Vintern tar verkligen musten ur en. Det är mörkt när man går till jobbet, det är mörkt när man kommer hem. Hade väldigt mycket problem med detta när jag var yngre och gick högstadiet/gymnasiet. Man blev socialt inkompetent, saker som vanligtvis inte rörde en i rygggen kunde man ta som en rejäl käftsmäll etc.
Man lär sig dock att hantera detta om man bara ger sig fan på det. Man får försöka inse att det finns en logiosk förklaring till varför man är deppig. Rannsaka sig själv lite. Mina rekommendationer är att käka kosttillskott av D-vitaminer, vilket normalt är vitaminen man får av solen. Denna vitaminen får man lätt brist av under vintertider, vilket leder till att man känner sig hängig. En annan rekommendation är: Fake it til you make it. Alltså, känner du dig hängig: agera som om du inte vore det. Sträck på ryggen, le oftare, intala dig själv att något skall gå vägen så gör det det!

Seså, kära FBare, ryck upp er!
Citera
2011-01-04, 22:12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ja det har ju blivit otroligt populärt sedan vår LurifaxFlux tog sitt liv.

Något jag tycker är ännu värre är dock alla som ska leka hjältar, "åh nej inte ska du ta ditt liv du har så mycket att leva för" etc.. mängder av människor dör varenda dag, många av dom är antagligen väldigt lyckliga men här på Flashback verkar de flesta tycka att det är SÅ JÄVLA HEMSKT om någon olycklig snubbe vill ta sitt liv.

Den senaste tråden som jag antar att du har läst.. Ja den är ju bara komisk. Solklart fall av uppmärksamhetssökande idiot som vill ha en massa "Gör det inte!! du är en bra människa" och en fin plats på Heta Ämnen. Allt handlar om Uppmärksamhet.
Det som är så bra med fb är att man kan välja vilka ämnen man vill läsa...

Låt säga att någon mår dåligt och söker uppmärksamhet, att ropa ut ett hjälp...vad är då fel med att ge uppmärksamhet och hjälp? Många gånger vill en person som mår dåligt inte dö, men mår så illa att de bara kan se det som enda utväg...då kan det räcka att någon säger: Jag bryr mej, jag finns...

Jag kan inte se något fel i att kanske förhindra att någon som egentligen vill leva begår självmord eftersom den tror att det är enda vägen.
Citera
2011-01-04, 22:18
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det som är så bra med fb är att man kan välja vilka ämnen man vill läsa...

Låt säga att någon mår dåligt och söker uppmärksamhet, att ropa ut ett hjälp...vad är då fel med att ge uppmärksamhet och hjälp? Många gånger vill en person som mår dåligt inte dö, men mår så illa att de bara kan se det som enda utväg...då kan det räcka att någon säger: Jag bryr mej, jag finns...

Jag kan inte se något fel i att kanske förhindra att någon som egentligen vill leva begår självmord eftersom den tror att det är enda vägen.

Du har förvisso rätt i det men jag kommer ihåg att folk som ville ha hjälp med självmord fick hjälp mycket lättare innan LurifaxFlux självmord. De fick liksom det som det frågade efter, inte en massa OT i form utav snälla kommentarer och liknande. Nu är det OT all the way i självmordstådar som standard.
Citera
2011-01-04, 22:23
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Du har förvisso rätt i det men jag kommer ihåg att folk som ville ha hjälp med självmord fick hjälp mycket lättare innan LurifaxFlux självmord. De fick liksom det som det frågade efter, inte en massa OT i form utav snälla kommentarer och liknande. Nu är det OT all the way i självmordstådar som standard.
Jag tror att det beror på om tråden hamnar i heta ämnen....upplever att det blir mycket OT ju fler som kommer in samtidigt, och det räcker att en säger: "Gör det, lycka till!" för att tre andra ska bli arga och svara.
Citera
2011-01-04, 22:27
Ja, jag har då slutat att svara i självmordstrådar då jag bara får negativ kritik när jag ringer in till radion om det: https://www.flashback.org/t1324716

Nä, men visst kan jag komma med råd om ECT o mediciner o sånt.
Citera
2011-01-04, 22:30
Medlem
Skillnad på "buhUHUuhUHU jag viLl tA sJeLvmuuuuUrD!!! " och att faktiskt göra det. Jag tror den ENDA som startat en självmordstråd och faktiskt genomfört det är den där luriflaxflux.. Alla andra snackar bara skit.
Citera
2011-01-04, 22:47
Medlem
john.deeres avatar
Det går ju inte att frånse att mellan 13-1400 personer begår självmord i Sverige varje år. Det är (statistiskt sett) nästan 4 personer per dag. Så visst finns det underlag för självmordstrådar...

Men att alla skulle skriva här på FB? inte troligt.... Men de flesta som begår självmord har ju ett el. fler försök bakom sig. Så att skriva här för att man tvekar, vill ha uppmärksamhet eller kanske bara behöver uppmärksamhet för att veta att man inte är ensam (och därmed inte tar steget) är mer troligt.

Det läskiga nu är ju att det inte går att avfärda de som skriver trådarna som "troll" efter lurifax o dyl. Jag tycker dessutom att det blivit en inflation i användandet av benämningen "troll" på alla som startar trådar...
Citera
2011-01-04, 23:16
Medlem
Wazupfbs avatar
Ahh okok så uppmärksamhet är i topen på listan,
Det förvånar mig ju inte direkt men det känns ju mest som att det är fjortisar/yngre som söker uppmärksamhet på det viset.
Man kan faktiskt bli väldigt irreterat på sådant skit för det gör ju att man inte tar folk som verkligen mår dåligt på allvar.

Jag personligen är väldigt sällan deprimerad eller "nere" men jag förstår mig helt på hela den här vinter grejen för man känner ju sig verkligen inte pigg och glad när det är mörkt kl 4 på dagen :S

Men det känns ju ändå som att det är långt ifrån att ha lite vinterdepression till att ta livet av sig .. men det kanske det inte är?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in