• 1
  • 2
2011-01-05, 14:20
Medlem
aptitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elninooo3
Har hittat en annons där de söker en butiksbiträde. Ska skicka in nu om det inte är några problem. Får hoppas på det bästa!

Varför lämnar du inte in det direkt i butikerna istället för att svara på annons?
Långt ifrån alla annonserar ut sina jobb.
Citera
2011-01-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aptiten
Varför lämnar du inte in det direkt i butikerna istället för att svara på annons?
Långt ifrån alla annonserar ut sina jobb.

Vet ej om det riktigt är en annnons, men det är en hemsida där det står att de söker butiksmedarbetare.

http://www.staffrec.se/viewad.php?source=AMS&id=16356

Det står liksom inte vilken affär det är..
Citera
2011-01-05, 17:35
Medlem
Här kan du läsa lite om vad som eftersöks i ett bra personligt brev

http://www.cv-online.se/sv/skriva_ett_personligt_brev

googla på tex: bra personligt brev, cv och så vidare så får du en uppfattning om hur det kan se ut.

Ditt brev som det ser ut här är fortfarande väldigt grötigt, i mitt tycke.
När man sitter och sprättar upp och skummar igenom sådana här brev så finns det ett par saker som måste sticka ut och dessa ser jag inte alls i din text.
Jag brukar lägga brev i tre högar: intressant, titta nogare på, totalt ointressant. Jag är ledsen men som ditt brev ser ut just nu så hade det hamnat i den sista högen.

Sen är det givetvis inte ristat i sten vad som gäller, det mest intressanta brevet jag någonsin läst har jag aldrig glömt, just på grund av att det stack ut och var så långt från standard det kunde vara. Killen fick jobbet på studs. Detta är snart 30 år sedan.
Brevet såg ut ungefär så här:

Hej!
Jag heter XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
OCH PÅ SJUTTIOTALET HJÄLPTE JAG PG GYLLENHAMMAR ATT GÖRA BRA BILAR
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxx

xxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
och så vidare

Texten om bilarna hade han satt i annan färg. Jag garvade högt när han visade en sån självsäkerhet att han satte sig själv i höjd med PG. Plus att stylen på brevet givetvis fångade mitt öga. Denna killen sökte jobb som säljare och jag kan säga att jag inte ens läste några av de andra hundratals brev som också kommit.
Så, svaret på din fråga om ev vänstermarg eller ej faller då det handlar om hur du skrivit texten.
Citera
2011-01-05, 17:37
Medlem
Citat:
Vet ej om det riktigt är en annnons, men det är en hemsida där det står att de söker butiksmedarbetare.

http://www.staffrec.se/viewad.php?source=AMS&id=16356

Det står liksom inte vilken affär det är..

Svaret på detta verkar vara att det är ett bemanningsföretag som anlitas av flera olika företag, ICA och COOP är ju nämnda.
Citera
2011-01-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Här kan du läsa lite om vad som eftersöks i ett bra personligt brev

http://www.cv-online.se/sv/skriva_ett_personligt_brev

googla på tex: bra personligt brev, cv och så vidare så får du en uppfattning om hur det kan se ut.

Ditt brev som det ser ut här är fortfarande väldigt grötigt, i mitt tycke.
När man sitter och sprättar upp och skummar igenom sådana här brev så finns det ett par saker som måste sticka ut och dessa ser jag inte alls i din text.
Jag brukar lägga brev i tre högar: intressant, titta nogare på, totalt ointressant. Jag är ledsen men som ditt brev ser ut just nu så hade det hamnat i den sista högen.

Sen är det givetvis inte ristat i sten vad som gäller, det mest intressanta brevet jag någonsin läst har jag aldrig glömt, just på grund av att det stack ut och var så långt från standard det kunde vara. Killen fick jobbet på studs. Detta är snart 30 år sedan.
Brevet såg ut ungefär så här:

Hej!
Jag heter XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
OCH PÅ SJUTTIOTALET HJÄLPTE JAG PG GYLLENHAMMAR ATT GÖRA BRA BILAR
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxx

xxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
och så vidare

Texten om bilarna hade han satt i annan färg. Jag garvade högt när han visade en sån självsäkerhet att han satte sig själv i höjd med PG. Plus att stylen på brevet givetvis fångade mitt öga. Denna killen sökte jobb som säljare och jag kan säga att jag inte ens läste några av de andra hundratals brev som också kommit.
Så, svaret på din fråga om ev vänstermarg eller ej faller då det handlar om hur du skrivit texten.

Visst, du har säkert en hel del rätt. Men det beror ju egentligen på vem som läser det. Orkar inte ändra så mycket på det mer, så jag får hoppas på det bästa. Ska dra ut någon dag och fråga runt om jobb i olika matbutiker.
Tycker ni att det är för tidigt att fråga om sommarjobb, eller ska jag vänta lite längre fram typ februari?
Citera
2011-01-06, 20:52
Medlem
Citat:
Visst, du har säkert en hel del rätt. Men det beror ju egentligen på vem som läser det. Orkar inte ändra så mycket på det mer, så jag får hoppas på det bästa. Ska dra ut någon dag och fråga runt om jobb i olika matbutiker.
Tycker ni att det är för tidigt att fråga om sommarjobb, eller ska jag vänta lite längre fram typ februari?

*suck*

ibland undrar man om det ens är värt att försöka hjälpa folk här på FB
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här