2011-01-04, 19:10
Medlem
Hejsan

Det är så att jag på senare tid i princip konstant känner att jag har dålig smak i munnen, förutom då jag äter eller dricker, eller omedelbart efter tandborstning. Jag har frågat min moder och hon hävdar att jag INTE har dålig andedräkt, men jag vet inte riktigt om jag ska tro på det. Det känns verkligen som att jag har dålig andedräkt, och om jag kör det där tricket med att slicka på handleden och lukta så luktar det ju minst sagt... äckligt.

Jag har däremot testat att ta saliv från tandköttet vid tänderna och luktat på, och det luktar ingenting. Så jag börjar misstänka att det kommer från antingen tungan eller lite längre ner i halsen. Tilläggas bör att jag skrapar tungan varje dag men allt det vita vill inte gå bort hur hårt jag än skrapar (börjar nästan blöda), jag vet inte om det är normalt eller om det ens ska gå att få bort allt?

Kan även säga att jag har varit väldigt slarvig med tänderna i min tonår och under tiden jag hade tandställning. Däremot har tandläkaren varit relativt nöjd med de på senare tid och de har inte nämnt något allvarligt egentligen. Det jag är lite rädd för är att det kanske finns bakterier/matrester kvar långt ner dit jag inte kommer åt som luktar och förstör mina tänder i så fall. Men då tycker jag verkligen tandläkaren borde ha märkt det, eller?

Det jobbiga med detta är att jag inte riktigt vet hur närgången jag kan vara i sociala sammanhang eftersom jag inte vet om jag luktar illa...
Hur om helst kan ju inte smaken från tungan vara så tilltalande om man skulle kyssa någon heller.

Vore schysst om någon tandläkare kunde svara
Citera
2011-01-04, 19:11
Medlem
Brist på Zink kanske?
Är tungan din blek så kan de vara zinkbrist, detta kan ge upphov till dålig andedräkt.
Citera
2011-01-04, 19:13
Medlem
Kan vara svamp på tungan och ner i matstrupen.
Har du ätit cortison?
Citera
2011-01-04, 19:27
Medlem
Känns zinkbrist igen på något annat sätt? Zink finns väl i kött och det äter jag ju normalt av skulle jag tro. Tungan ser väl inte blek ut, utan har en ljusrosa färg. Fast med vit beläggning på som jag inte får bort.

Jag har inte ätit kortison.

Men hur ska man göra med sånt här när man inte vet vad det beror på, är det tandläkaren som gäller? Är ju bra mycket dyrare än läkaren, heh...
Citera
2011-01-04, 22:24
Moderator
sosweets avatar
Lite sb12 kanske kunde vara en räddare tills du kommit till rätta med orsaken? Man kan få vita prickar i halsen efter en vanlig förkylning som kan sitta kvar länge och dom luktar och smakar apa har jag förstått. Och mat kan ju samlas på mellan tänderna men jag antar att du använder tandtråd och mellanrumsborste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in