2011-01-04, 14:50
Medlem
Hej flashback.

Jag har länge gillat att läsa konspirations teorier och kan roa mig med det i flera timmar.

På den senaste tiden har det kommer fler och fler Filmer och artiklar som t ex Zeitgeist, United we fall, Alex Jones och en massa andra saker.

Jag har förstått att fler och fler börjar gilla konspirations teorier och försöker hitta egna att tro på, nu till problemet.

Är detta bra eller kommer det leda till mass paranoia och att människor aldrig kommer lita på sin regering etc?
Citera
2011-01-04, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AxxarN
Hej flashback.

Jag har länge gillat att läsa konspirations teorier och kan roa mig med det i flera timmar.

På den senaste tiden har det kommer fler och fler Filmer och artiklar som t ex Zeitgeist, United we fall, Alex Jones och en massa andra saker.

Jag har förstått att fler och fler börjar gilla konspirations teorier och försöker hitta egna att tro på, nu till problemet.

Är detta bra eller kommer det leda till mass paranoia och att människor aldrig kommer lita på sin regering etc?

Tror det både är bra och dåligt. Det kan vara dåligt med att vissa kanske tar åt sig lite för mycket av dessa teorier och blir just paranoida och liknande saker. Men det kan ju också vara bra på så sätt att folk kanske börjar öppna ögonen lite mer och kanske låter tänka lite själva istället för att låta media tänka åt en.

Har själv sett Zeitgeist och läst en massa konspirationsteorier. Håller med om att de är mycket intressant att läsa!
Citera
2011-01-04, 17:49
Medlem
Citat:
Hej flashback.

Jag tycker att det är ytterst bra att folk ifrågasätter de högre makterna där det tydligt ligger något fuffens bakom deras agerande. Förr i tiden var det väldigt svårt att diskutera sådana saker, då det oftast slutade upp med dödsstraff. Det är underbart att vi lever i en tid där vi kan utnyttja friheten att prata om diverse saker och även på ett enkelt sätt sprida detta, med hjälp utav internet. Sanningens ska alltid blottas för allmänheten, oavsett vad. Tyvärr mörkläggs otroligt mycket som sker, men om åtminstone en sanning kan krypa ut till folket är det bättre än ingen.

Tror inte det finns så pass många på denna jord som skulle invända mot detta. Förutom jusst de som ligger bakom olika konspirationer.

Sen ska man dock ta många konspirationsteorier med en nypa salt och vara kritisk till en början. Men att utesluta vartenda teori som existerar är minst sagt naivt och dumdristigt. Det finns en hel del teorier där ute som har väldigt starka underlag. Det är oftast människor som fruktar att förstöra deras världsbild som oftast genast utesluter alla teorier.
Citera
2011-01-04, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen1
Jag tycker att det är ytterst bra att folk ifrågasätter de högre makterna där det tydligt ligger något fuffens bakom deras agerande. Förr i tiden var det väldigt svårt att diskutera sådana saker, då det oftast slutade upp med dödsstraff. Det är underbart att vi lever i en tid där vi kan utnyttja friheten att prata om diverse saker och även på ett enkelt sätt sprida detta, med hjälp utav internet. Sanningens ska alltid blottas för allmänheten, oavsett vad. Tyvärr mörkläggs otroligt mycket som sker, men om åtminstone en sanning kan krypa ut till folket är det bättre än ingen.

Tror inte det finns så pass många på denna jord som skulle invända mot detta. Förutom jusst de som ligger bakom olika konspirationer.

Sen ska man dock ta många konspirationsteorier med en nypa salt och vara kritisk till en början. Men att utesluta vartenda teori som existerar är minst sagt naivt och dumdristigt. Det finns en hel del teorier där ute som har väldigt starka underlag. Det är oftast människor som fruktar att förstöra deras världsbild som oftast genast utesluter alla teorier.

Tyvärr är det som nämns uttryck för dolska politiska extremister utan egentlig verklighetsbakgrund..... Det gör inte att folk tänker självständigt. Tvärt om är det uttryck för motsatsen till att tänka själv och att tänka kritiskt med källkritik och det är synd för där vimlar av konspiratoriska beteenden som till och med gynnnas inte minst i våra dokysåpor där olika falska pakter blivit ett måste för att ta sig fram. Det smittar av i andra sammanhang.

Visst konspirerar kommunal och rikspolitiker ihop för att göra sig själva till ett ekonomiskt frälse och höja sina arvoden till direktörsnivå med livstids lön och utan att behöva oroa sig för minimipension.

En del konspirationer som att mörka och släta över misstag är inte ens befogade. Man verkar ljuga och dölja bara för att om ifall de skulle kunna vara omoraliskt.

Tidens stora konspirationer är väl heller inte så hemliga. Ekonomiska intressen, politiska intressen osv. Moderaternas strategi för att få en borgerlig regering. Kriget mot terrorismen och inte minst de som under fals flagg förbereder en Islamistisk fundamentalistisk revolution.

Kommer det till vidlyftiga teorier med aliens och ockulta inslag eller dolska världsherravälden så är de som regel fantasier av manipulativa människor eller mer eller mindre sjuka hjärnor.

Jag har kommit på ett par oroande konspirationer som är lite svåra att förstå sig på bakgrunden till. Det ena är mörkläggningen av Palmemordet och det andra handlar om hemligheter om hur underrättelsetjänsten har bedrivits de senaste 50 åren i vårt land. Här finns fortfarande lik i garderoberna som vaktas intensivt.

En sak som jag inte vet om det faktiskt är en medveten konspiration hur vi har gått från ett samhälle där den duktigast (objektivt sett) skulle få jobbet till ett system där "särskild vikt läggs vid personlig lämplighet" dvs att man fixar jobb till lojala jasägare och kompisar. KOmbinerat med individuell lönesättning på subjektiva kriterier har det lett till en genomkorrupt arbetsmarknad.
Citera
2011-01-04, 19:47
Medlem
namnskylts avatar
Bra:
- Ger alternativa förklaringsmodeller
- Allt är inte som det verkar
- Tvingas tänka och börjar ifrågasätta (hjärngymnastik)
- Man blir svårare att manipulera (kanske?)
- Man tänker två gånger när man hör/ser något
- När vi alla är förslavade i koncentrationsläger kan man stå och säga "I told you so"
- Verkligheten blir mer spännande och dramtisk om det finns en ondskefullt imperium att störta. Vissa kanske även börjar engagera sig politiskt/föreiningar etc.
- Man ser igenom staten (tror sig)
- Man kan få ökat intresse av ta reda på hur saken egentligen förhåller sig.

Dåligt:
- Man kan lätt bli bort buren(?)/"carried away" (när man tapetsera väggarna med folie bör man nog släppa lite konspirationer)
- Man kan lätt hamna på psyket om man pratar för vitt och brett om sina upptäckter
- Alla konspirationer är inte sanna.
- Vågar inte lita på någon/något till sist
Citera
2011-01-04, 19:52
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Hej flashback.

Byt ut "konspiration" mot fantasy, scifi, UFO:n, valfri religion eller vad man nu gillar för kickar som verklighetsflykt. Det är naturligtvis jätteskojigt och kittlar fantasin. Men om det börjar påverka din vardag & verklighetsuppfattning, då är det lite värre. Oavsett vad du snöat in på.

Men de flesta konspirationentusiaster är arga unga män/kvinnor och konspirationer är den generationens signum. De är ju inte den första omgången ungdomar som utropar USA till världens fiende och de är inte heller den sista. (Vi får väl hoppas att den här kullen inte lyckas ockupera SVT som den förra gjorde under sjuttiotalet. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in