• 2
  • 3
2011-01-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Även om livet skulle vara en "dröm" skulle man inte vilja leva annorlunda... "Drömmen" är ju många år lång, så det är ju inte som att man lever utan konsekvenser. Hur definierar du verkliga livet förresten? Vad är skillnaden på det och en dröm, förutom att drömmen endast är några minuter lång.

Jag definierar väl de verkliga livet som de elektriska impulser vårt medvetande bygger på faktiskt kommer ifrån interaktioner med omvärlden. Inte från vårt undermedvetande för att kunna procesera de händelser vi nyligen fått som drömmar är.

Livet är givetvis likadant om det är en dröm eller inte men synen på livet blir ju inte det. Tycker det skulle kännas så "billigt" om allt var en dröm, samma sak med att man är ensam i världen. För mig skulle det vara en deprimerande syn på livet.
Citera
2011-01-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Jag definierar väl de verkliga livet som de elektriska impulser vårt medvetande bygger på faktiskt kommer ifrån interaktioner med omvärlden. Inte från vårt undermedvetande för att kunna procesera de händelser vi nyligen fått som drömmar är.

Livet är givetvis likadant om det är en dröm eller inte men synen på livet blir ju inte det. Tycker det skulle kännas så "billigt" om allt var en dröm, samma sak med att man är ensam i världen. För mig skulle det vara en deprimerande syn på livet.

http://www.stevepavlina.com/blog/200...ty-simplified/
Citera
2011-01-10, 18:45
Bannlyst
Ser att jag fått svar, och jag har läst alla inlägg, och kommer givetvis svara på konstruktiv och bra inlägg, men behöver sova,smälta och klura ut något jag tycker är bra som svar, samt att motivationen kommer i perioder.
Citera
2011-01-12, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lastie
Du frågar alltså efter Hur man definierar en höstack.

Sen säger du att det är ett detaljproblem men du har fortfarande inte definierat vad en höstack är. Du säger även att man måste göra det för varje enskilt fall. Vilka exakta kriterier man då ska använda "i varje enskilt fall" har du inte heller definierat. Ett fast och ett/flera flytande kriterier har du sagt men du kan inte säga exakt vilka vilket var vad frågeställningen handlade om.

Att tänka så fungerar kanske i ditt eget huvud men vad händer om det finns flera stadier av något? vad är tillexempel en hög (med hö) och vad är en (hö)stack? Huvudkriteriet eeh? att det är minst 2 strån i "stacken". Måste de då ta i varandra? Om man tar bort ett strå i taget i mitten av stacken tills den delas i två mindre när övergår det då till 2 stackar? Båda tillsammans sett som en hög uppfyller fortfarande huvudkriteriet men har blivit separerade. Trots separationen säger du då att det fortfarande uppfyller huvudkriteriet dvs att det ÄR en stack, dvs andra har fel som säger att det även är två höstackar.

Du har definitivt inte löst ett "unsolved problem in philosophy" utan du har sprungit runt det åtta gånger, kastat dumma ekvationer runt dig för att förleda folks uppmärksamhet, tagit en slutsats som inte är en slutsats utan den ursprungliga frågeställningen och sedan tyckt att du har löst det.

1 klart jag inte har definierat vad huvudkriteriet är i varje enskilt fall, då det är ett enskilt fall, och varierar således från fall till fall. Klart jag inte kan fastställa de flytande kriteriera är heller, då det är från fall till fall.

2 vad är en hö med hög och hö stack? det är enligt mig samma ord.......och dina andra frågeställningar i denna del, är just det, att fastställa huvudkriterierna för höstack, vilket är ett individuellt problem att fastställa, just för detta objekt(höstack).

här ska vi alltså fastställa om det är något kriterium om de måste ta i varandra. Ja det är ju ett individuellt problem, men ska jag lösa problemet för detta enskilda fall,så skulle jag säga ja, att en höstack kan inte vara en höstack, om inte åtminståne något av stråna vidrör varandra. Det är den minsta nämnaren, som man kan dra. allt annat, dvs, frågor såsom att måste mer än hälften av stråna vidröra varandra, blir subjektiva uppfattningar som skiljer sig från perso till person(flytande).
Citera
2011-01-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
1 klart jag inte har definierat vad huvudkriteriet är i varje enskilt fall, då det är ett enskilt fall, och varierar således från fall till fall. Klart jag inte kan fastställa de flytande kriteriera är heller, då det är från fall till fall.

Det var nog en formulerings miss av mig. Det jag menade och efterfrågade var egentligen hur man definierar vad som är huvudkriteriumet och om det bara kan vara ett eller om det som i höstacksfallet vara två dvs minst 2 strån och att de flesta tar i varandra och "sitter ihop".

Men hade det bara krävts huvudkriterier så hade definitioner varit ganska enkelt dvs tex "en bil är ett fordon med 4 hjul". Men då det alltid finns flera parametrar så får vi direkt fler alternativ dvs Bil, traktor, gokart, lastbil, buss mfl.

Höstacken är nog det enklaste objektet att definiera då man med bara 2-3 huvudkriterier och ett flytande kriterium kan lyckas med att definiera det. Trots det så är det alltid det flytande kriteriumet som alltid mer eller mindre omöjliggör hela definitionen genom att antingen gå mot ena eller andra hållet. tex hur få strån kan det vara i en höstack eller när övergår höstacken till att bli en egen himmlakropp med en fast kärna bestående av en föredetta planet eller blir en helt egen galax. Där hamnar vi alltid på en subjektiv bedömning och om alla objekt har ett flytande kriterium som avgör definitionen, om man bortser från tex den geometriska definitionen av en cirkel som alltid är en cirkel oavsett storleken, så definieras alla objekt med minsta ett flytande subjektivt kriterium.

Så för att lyckas med en definition av ett objekt så måste vi även lyckas med att objektivt bedöma ett egentligen subjektivt flytande kriterium. Redan här verkar det vara en nästintill omöjlig uppgift. Men om du bara lyckas med en enda komplett definition av ett avgörande flytande kriterium så blir jag faktiskt imponerad. Och det är det som heap paradoxen mer aller mindre består av.
Citera
2011-01-13, 00:45
Medlem
Citat:
Enda rätta svaret är att cirkeln måste närmast efterlikna en cirkel, och får inte vara närmare någon annan form, såsom oval, eller fyrkant.
Om vi kallar cirkeln för X, så säger du att X=X. Detta gäller ju oavsett om X är en cirkel eller inte.
Efter kommatecknet säger du att X!=Y är sant, om X!=Y är sant (vilket inte betyder någonting alls!).

Om du tar en punkt, och från den drar lika långa streck i alla rikningar får du en perfekt cirkel. Detta skulle jag definiera en cirkel som.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in