• 2
  • 3
2011-01-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
ven om livet skulle vara en "drm" skulle man inte vilja leva annorlunda... "Drmmen" r ju mnga r lng, s det r ju inte som att man lever utan konsekvenser. Hur definierar du verkliga livet frresten? Vad r skillnaden p det och en drm, frutom att drmmen endast r ngra minuter lng.

Jag definierar vl de verkliga livet som de elektriska impulser vrt medvetande bygger p faktiskt kommer ifrn interaktioner med omvrlden. Inte frn vrt undermedvetande fr att kunna procesera de hndelser vi nyligen ftt som drmmar r.

Livet r givetvis likadant om det r en drm eller inte men synen p livet blir ju inte det. Tycker det skulle knnas s "billigt" om allt var en drm, samma sak med att man r ensam i vrlden. Fr mig skulle det vara en deprimerande syn p livet.
Citera
2011-01-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Jag definierar vl de verkliga livet som de elektriska impulser vrt medvetande bygger p faktiskt kommer ifrn interaktioner med omvrlden. Inte frn vrt undermedvetande fr att kunna procesera de hndelser vi nyligen ftt som drmmar r.

Livet r givetvis likadant om det r en drm eller inte men synen p livet blir ju inte det. Tycker det skulle knnas s "billigt" om allt var en drm, samma sak med att man r ensam i vrlden. Fr mig skulle det vara en deprimerande syn p livet.

http://www.stevepavlina.com/blog/200...ty-simplified/
Citera
2011-01-10, 18:45
Bannlyst
Ser att jag ftt svar, och jag har lst alla inlgg, och kommer givetvis svara p konstruktiv och bra inlgg, men behver sova,smlta och klura ut ngot jag tycker r bra som svar, samt att motivationen kommer i perioder.
Citera
2011-01-12, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lastie
Du frgar allts efter Hur man definierar en hstack.

Sen sger du att det r ett detaljproblem men du har fortfarande inte definierat vad en hstack r. Du sger ven att man mste gra det fr varje enskilt fall. Vilka exakta kriterier man d ska anvnda "i varje enskilt fall" har du inte heller definierat. Ett fast och ett/flera flytande kriterier har du sagt men du kan inte sga exakt vilka vilket var vad frgestllningen handlade om.

Att tnka s fungerar kanske i ditt eget huvud men vad hnder om det finns flera stadier av ngot? vad r tillexempel en hg (med h) och vad r en (h)stack? Huvudkriteriet eeh? att det r minst 2 strn i "stacken". Mste de d ta i varandra? Om man tar bort ett str i taget i mitten av stacken tills den delas i tv mindre nr vergr det d till 2 stackar? Bda tillsammans sett som en hg uppfyller fortfarande huvudkriteriet men har blivit separerade. Trots separationen sger du d att det fortfarande uppfyller huvudkriteriet dvs att det R en stack, dvs andra har fel som sger att det ven r tv hstackar.

Du har definitivt inte lst ett "unsolved problem in philosophy" utan du har sprungit runt det tta gnger, kastat dumma ekvationer runt dig fr att frleda folks uppmrksamhet, tagit en slutsats som inte r en slutsats utan den ursprungliga frgestllningen och sedan tyckt att du har lst det.

1 klart jag inte har definierat vad huvudkriteriet r i varje enskilt fall, d det r ett enskilt fall, och varierar sledes frn fall till fall. Klart jag inte kan faststlla de flytande kriteriera r heller, d det r frn fall till fall.

2 vad r en h med hg och h stack? det r enligt mig samma ord.......och dina andra frgestllningar i denna del, r just det, att faststlla huvudkriterierna fr hstack, vilket r ett individuellt problem att faststlla, just fr detta objekt(hstack).

hr ska vi allts faststlla om det r ngot kriterium om de mste ta i varandra. Ja det r ju ett individuellt problem, men ska jag lsa problemet fr detta enskilda fall,s skulle jag sga ja, att en hstack kan inte vara en hstack, om inte tminstne ngot av strna vidrr varandra. Det r den minsta nmnaren, som man kan dra. allt annat, dvs, frgor ssom att mste mer n hlften av strna vidrra varandra, blir subjektiva uppfattningar som skiljer sig frn perso till person(flytande).
Citera
2011-01-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
1 klart jag inte har definierat vad huvudkriteriet r i varje enskilt fall, d det r ett enskilt fall, och varierar sledes frn fall till fall. Klart jag inte kan faststlla de flytande kriteriera r heller, d det r frn fall till fall.

Det var nog en formulerings miss av mig. Det jag menade och efterfrgade var egentligen hur man definierar vad som r huvudkriteriumet och om det bara kan vara ett eller om det som i hstacksfallet vara tv dvs minst 2 strn och att de flesta tar i varandra och "sitter ihop".

Men hade det bara krvts huvudkriterier s hade definitioner varit ganska enkelt dvs tex "en bil r ett fordon med 4 hjul". Men d det alltid finns flera parametrar s fr vi direkt fler alternativ dvs Bil, traktor, gokart, lastbil, buss mfl.

Hstacken r nog det enklaste objektet att definiera d man med bara 2-3 huvudkriterier och ett flytande kriterium kan lyckas med att definiera det. Trots det s r det alltid det flytande kriteriumet som alltid mer eller mindre omjliggr hela definitionen genom att antingen g mot ena eller andra hllet. tex hur f strn kan det vara i en hstack eller nr vergr hstacken till att bli en egen himmlakropp med en fast krna bestende av en fredetta planet eller blir en helt egen galax. Dr hamnar vi alltid p en subjektiv bedmning och om alla objekt har ett flytande kriterium som avgr definitionen, om man bortser frn tex den geometriska definitionen av en cirkel som alltid r en cirkel oavsett storleken, s definieras alla objekt med minsta ett flytande subjektivt kriterium.

S fr att lyckas med en definition av ett objekt s mste vi ven lyckas med att objektivt bedma ett egentligen subjektivt flytande kriterium. Redan hr verkar det vara en nstintill omjlig uppgift. Men om du bara lyckas med en enda komplett definition av ett avgrande flytande kriterium s blir jag faktiskt imponerad. Och det r det som heap paradoxen mer aller mindre bestr av.
Citera
2011-01-13, 00:45
Medlem
Citat:
Enda rtta svaret r att cirkeln mste nrmast efterlikna en cirkel, och fr inte vara nrmare ngon annan form, ssom oval, eller fyrkant.
Om vi kallar cirkeln fr X, s sger du att X=X. Detta gller ju oavsett om X r en cirkel eller inte.
Efter kommatecknet sger du att X!=Y r sant, om X!=Y r sant (vilket inte betyder ngonting alls!).

Om du tar en punkt, och frn den drar lika lnga streck i alla rikningar fr du en perfekt cirkel. Detta skulle jag definiera en cirkel som.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in