• 1
  • 2
2011-01-04, 11:54
Medlem
Hej och god fortsättning på det nya året!

Jag är ny här på forumet. Jag har skaffat SSD och bytt nytt CD/Dvd läsaren för att kunna ha SSD och en hårddisk. Nu är det så jag undrar hur ska man göra för att få ut det mesta ur SSD:n?
Citera
2011-01-04, 12:17
Medlem
thejs avatar
Själv följde jag denna lilla guide när jag satte in en SSD i min MBP,

http://poller.se/2010/08/optimizing-...or-ssd-drives/

Dock handlar det väl inte så mycket om "att få ut så mycket som möjligt", utan mest ett par inställningar som är snällare emot disken.

Men min uppfattning är, att det är bara skruva i disken och köra, behöver inte göra något speciellt för att få ut prestanda. (Kan ha fel dock).
Citera
2011-01-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Hej och god fortsättning på det nya året!

Jag är ny här på forumet. Jag har skaffat SSD och bytt nytt CD/Dvd läsaren för att kunna ha SSD och en hårddisk. Nu är det så jag undrar hur ska man göra för att få ut det mesta ur SSD:n?

Vad har du för dator? Märker du någon skillnad i batteritid?
Citera
2011-01-04, 12:41
Medlem
thejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infrared
Då SSD generellt drar betydligt mindre mängder ström, så bör de förlänga alla batteritider. Samt att de även genererar mindre värme och är stöt-tåliga, då det inte är några rörliga delar i dem.
Enda nackdelen är väl att det är dyr lagring per GB jämfört med traditionella diskar, annars är det nog bara fördelar
Citera
2011-01-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thej
Själv följde jag denna lilla guide när jag satte in en SSD i min MBP,

http://poller.se/2010/08/optimizing-...or-ssd-drives/

Dock handlar det väl inte så mycket om "att få ut så mycket som möjligt", utan mest ett par inställningar som är snällare emot disken.

Men min uppfattning är, att det är bara skruva i disken och köra, behöver inte göra något speciellt för att få ut prestanda. (Kan ha fel dock).

Dum fråga, vad jag har förstått av Sleeping mode så sparar ramminnen information som kommer användas när man får slut på batteri eller strömavbrott? Så det menas den kommer inte behövas om man sätter datorn i vila med program igång och sen väcker den med alla de programmen? Hoppas du fattar vad jag menar.
Citera
2011-01-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infrared

Jag har iMac så jag har ingen aning om skillnad i batteritid. Det lär bli bättre med SSD
Citera
2011-01-04, 12:48
Medlem
thejs avatar
Citat:
Dum fråga, vad jag har förstått av Sleeping mode så sparar ramminnen information som kommer användas när man får slut på batteri eller strömavbrott? Så det menas den kommer inte behövas om man sätter datorn i vila med program igång och sen väcker den med alla de programmen? Hoppas du fattar vad jag menar.
Ändrar du sleep mode enligt guiden, så sker väl två saker,
1. (dåligt) Du drar ner lite på "säkerheten", det som är "igång" i viloläge om datorn skulle dö av batteri, sparas ej. (Vanligt användande samt viloläge "med batteri/ström" påverkas inte).
2. (bra) Du ökar diskutrymme samt minskar skrivningar till disk.
Citera
2011-01-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ändrar du sleep mode enligt guiden, så sker väl två saker,
1. (dåligt) Du drar ner lite på "säkerheten", det som är "igång" i viloläge om datorn skulle dö av batteri, sparas ej. (Vanligt användande samt viloläge "med batteri/ström" påverkas inte).
2. (bra) Du ökar diskutrymme samt minskar skrivningar till disk.

Så det är inte farligt för SSD att vara i vila när den inte används istället för att stänga av den när man den inte ska användas? Rekommenderar du att göra alla punkterna i länken?
Citera
2011-01-04, 13:39
Medlem
thejs avatar
Citat:
Så det är inte farligt för SSD att vara i vila när den inte används istället för att stänga av den när man den inte ska användas? Rekommenderar du att göra alla punkterna i länken?
Jag har gjort allt utom #5 (Samma som skribenten, eftersom att jag använder spotlight), och det har fungerat bra än så länge (~3 månader).
Citera
2011-01-04, 13:52
Medlem
Citat:
Jag har gjort allt utom #5 (Samma som skribenten, eftersom att jag använder spotlight), och det har fungerat bra än så länge (~3 månader).
Det verkar inte funka. När jag ska göra punkt 3 så får jag upp detta:
'pmset' must be run as root...
Citera
2011-01-04, 16:36
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Det verkar inte funka. När jag ska göra punkt 3 så får jag upp detta:
'pmset' must be run as root...

Du måste köra sudo innan och sedan skriva in ditt lösenord.
Citera
2011-01-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Du måste köra sudo innan och sedan skriva in ditt lösenord.
Nu verkar det funka men sen så kommer det att man ska skriva in sitt lösenord. Jag hade inget lösen så jag men då gick det inte. Testade med att skapa ett men då gick det inte att skriva in några bokstäver eller siffor :S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in