• 1
  • 2
2011-01-12, 22:00
Medlem
Den enda Russian Standard jag har provat är Gold men den tyckte jag var riktigt medioker, då föredrar jag Stolichnaya. Även Beluga Vodka tyckte jag kostade mer än det smakade.
Av nordiska vodkor måste jag nog säga att Koskenkorva helt klart är lenast, men favoriten (oavsett härkomst) är helt klart Grey Goose.
Belvedere som ska vara i samma klass tyckte jag däremot inte om, då tar jag hellre Zybrowka som enligt mig är den bästa polska vodkan (Belvedere är också polskt för oinsatta).

Min top tre får nog bli Grey Goose, Zybrowka, Stolichnaya.
Gör jag drinkar (förutom Vodka Martini) så använder jag dock Stolichnaya eller Smirnoff (mest pga den lätthanterliga flaskan).
Citera
2011-03-11, 19:30
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Ju fler sorter desto fler som är bättre - och sämre. Min absoluta favorit är Pjat' Ozer från Moskva. Smakrik, men ändå mjuk och len. Sedan finns det även ryska sorter som smakar fotogen och aceton. Vad i tillverkningsprocessen som gör skillnaderna kan jag inte svara på, eftersom jag är helt okunnig om sådant. Det jag istället kan göra är att rekommendera sorter

Det finns även ryska sorter som har tilläggsnamnet "mjagkaja" - mjuk. Putinka mjagkaja är riktigt len och fin.

Pjat Ozer är väl ändå från Omsk.

Men att ryssland vinner vodka-fighten mot sverige är ju inget snack. Jag förstår inte hur absolut kan vara så stort... måste vara grymt bra produktplaceringar och reklamkampanjer.
Citera
2011-03-13, 16:01
Medlem
DrLs avatar
Vodkan blir väl lenare i smaken ju fler gånger den destileras? Absolut slog ju stort i USA för att den var dubbeldestilerad. Vid destilation försvinner även många slaggprodukter som ger bakfylla dan efter.
Stolichnaya och Smirnoff är väl trippeldestilerad om jag inte har fel?
Som lite kuriosa kan nämnas att den vodka som av experter anses vara den bästa, är destilerad 24 gånger!
Citera
2011-03-13, 18:50
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL
Vid destilation försvinner även många slaggprodukter som ger bakfylla dan efter.
Men dra åt helvete då... Lämna kvar myterna i sandlådan.
Citera
2011-03-13, 19:23
Medlem
DrLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran

Oj vilken givande kommentar Vet du vad google eller wikipedia är för nåt?
Jag råder dig att testa ovanstående tjänster om du vill kolla upp information som du är okunnig/osäker på. Det är inte upp till mig att bevisa att jag talar sanning, det är upp till dig att bevisa att jag ljuger.

God Bless you Johnny!
Citera
2011-03-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL
Det är inte upp till mig att bevisa att jag talar sanning, det är upp till dig att bevisa att jag ljuger.

Eh..? Då kan man ju påstå vad fan som helst utan några som helst bevis. Tror du fått det här med bevisbörda om bakfoten.
(Säger dock inte att du har fel. Mindre finkel brukar tyda på lindrigare bakfylla, men har själv aldrig varit bakis så jag kan inte uttala mig särskilt mycket)
Citera
2011-03-13, 19:41
Medlem
DrLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiktorPucci

Citat:
(Säger dock inte att du har fel. Mindre finkel brukar tyda på lindrigare bakfylla, men har själv aldrig varit bakis så jag kan inte uttala mig särskilt mycket)

Ok, nu blir jag förvirrad, hur ska du ha det egentligen? "Säger dock inte att du har fel", eller ska jag "Lämna kvar myterna i sandlådan"? Betyder det att du har läst på lite nu och sitter inne med lite riktig fakta?
Citera
2011-03-13, 19:45
Medlem
Hur fick du det första citatet till att vara skrivet av mig?
Citera
2011-03-13, 19:51
Medlem
DrLs avatar
Citat:
Hur fick du det första citatet till att vara skrivet av mig?

Oj, du har helt rätt! Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop er av misstag, my bad. Anledningen till att du står som upphovsman på första kommentaren är för att jag fick copy/paste när flera citat skall citeras. Jag får skylla på min höga feber
Citera
2011-03-13, 23:17
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Den enda Russian Standard jag har provat är Gold men den tyckte jag var riktigt medioker, då föredrar jag Stolichnaya. Även Beluga Vodka tyckte jag kostade mer än det smakade.
Av nordiska vodkor måste jag nog säga att Koskenkorva helt klart är lenast, men favoriten (oavsett härkomst) är helt klart Grey Goose.
Belvedere som ska vara i samma klass tyckte jag däremot inte om, då tar jag hellre Zybrowka som enligt mig är den bästa polska vodkan (Belvedere är också polskt för oinsatta).

Gör jag drinkar (förutom Vodka Martini) så använder jag dock Stolichnaya eller Smirnoff (mest pga den lätthanterliga flaskan).
Är det buffelgräsvodkan du tänker på, eller har den bara ett snarlikt namn? God sprit hur som helst. Men det är ju ingen "ren" vodka så den passar väl inte riktigt i denna diskussion.
Citera
2011-03-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är det buffelgräsvodkan du tänker på, eller har den bara ett snarlikt namn? God sprit hur som helst. Men det är ju ingen "ren" vodka så den passar väl inte riktigt i denna diskussion.

Ja det är den jag menar. Nja, egentligen hör den väl inte hit men den känns tio gånger mer som ren vodka än vad alla dessa smaksatta fruktvodkorna gör. Som visserligen inte heller hör hemma i denna tråden heller.
Citera
2013-10-26, 22:10
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:

Jag har precis provat Russian Standard Gold, och är faktiskt lite besviken jag också! Visst, det var en len och lättdrucken vodka, men jag trodde faktiskt att den skulle vara ännu renare än den visade sig vara. Jag tycker att både Stolichnaya och Finlandia är väl så bra som denna. Faktum är att jag till och med föredrar Finlandia framför båda dessa ryssar, så en så länge går guldmedaljen till Finland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in