Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-04, 00:42
Medlem

Jag är övertygad! Ett fåtal klarar av "vanliga jobb" som Rehnberg i SVT (Bra) H.Loob sportchef i Färjestad ...och några till...men huvuddelen är för dumma för ett vanligt kneg så får klubbarna hitta på tjänster som sportchef , sponsoransvarig....marknadsansv....etc ...till dessa nötter för de får inga andra jobb....

Vad säger ni? Är min uppfattning rätt eller överbevisa mig på exempel där duktiga dumma hockeyspelare har lyckats i något annat...

B.Salming är redan taget .....kalsonger och vin....i övrigt NADA....

// Igor
Senast redigerad av IgorPascking 2011-01-04 kl. 00:45.
Citera
2011-01-04, 00:45
Medlem
apatileos avatar
Varför vilja syssla med något annat när man brinner för hockey? Ditt argument saknar underlag, håller inte med någonstans.
Citera
2011-01-04, 00:52
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorPascking

Jag är övertygad! Ett fåtal klarar av "vanliga jobb" som Rehnberg i SVT (Bra) H.Loob sportchef i Färjestad ...och några till...men huvuddelen är för dumma för ett vanligt kneg så får klubbarna hitta på tjänster som sportchef , sponsoransvarig....marknadsansv....etc ...till dessa nötter för de får inga andra jobb....

Vad säger ni? Är min uppfattning rätt eller överbevisa mig på exempel där duktiga dumma hockeyspelare har lyckats i något annat...

// Igor

genomsnittet av människor har ju lika dåliga jobb. Så förstår inte hur du kan få att dom har lägre IQ? J

och vadå överbevisa dig? du har ju inte ens själv lagt fram några bevis.
Citera
2011-01-04, 00:53
Medlem
Saddl3rs avatar
Vet inte om elitnivå, men jag kan lugnt säga att de jag känner som spelar hockey är ganska segtänkta
Citera
2011-01-04, 00:55
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Personligen skulle jag istället säga tvärtom, grymt att gå från elitspelare till en hög position i ett "företag" som omsätter dubbelt så mycket som våra allsvenska fotbollslag.'

Att många sen antagligen inte behöver tjäna en krona till under sitt liv tackar ja till ett jobb som antagligen stimulerar deras vinnarmentalitet är väl knappast konstigt - även om de självklart är hyffsat välbetalda även som sportchefer osv.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2011-01-04 kl. 00:57.
Citera
2011-01-04, 00:55
Medlem
Damacys avatar
Citat:

Du måste ju vara helt bakom flötet. Det finns väl inte en jävel som vet hur det går för duktiga hockeyspelare som sadlat om till "vanliga" jobb?

Vad vill du höra? "Rolf Ridderwall var en utmärkt elektriker!" eller "Anders Kallur - Ludvikas bästa rörmokare!"?
Citera
2011-01-04, 00:56
Bannlyst
Ja, generellt kan man väl säga att det onekligen måste vara så. Nu är väl IQ även till väldigt stor del genetiskt betingat men min teori är att spelarna som lirar på en lite lägre nivå även behöver studera och utbilda sig till någonting annat för att få ekonomin att gå ihop och på så vis blir en aning klokare än sina kollegor högre upp som bara behöver spela NHL 11 på Xbox på sin lediga tid.

Men sen kan man kanske spekulera i om inte hockeyspelarna borde vara lite ''smartare'' än fotbollsspelarna då fotboll inte bara är en övre medelklass-sport. De som väljer att bli typ sportchef efter karriären bör väl kanske räknas eller ses som intelligenseliten istället.
Senast redigerad av Bollfot 2011-01-04 kl. 00:59.
Citera
2011-01-04, 00:59
Medlem
avations avatar
Jag håller med. Många som verkar riktigt korkade i intervjuer, vilket i vissa fall kanske kan förklaras med att dom är nervösa etc men ändå. Dom flesta spelare som drar till NHL är även sjukt kassa på engelska, främst uttal, men även ordförråd. En del av dessa kanske skyller på att dom spelat hockey istället för att göra läxorna/gå gymnasiet, men även efter flera år i nordamerika pratar dom riktigt dåligt. Jag tror att språk och intelligens kan ha stort samband.

Gabriel Landeskog verkar t ex vara ett undantag, både engelskan och intervjuerna fungerar bra för honom, och jag har hört att han är en klok kille.

Jag känner en del mer eller mindre bra hockeyspelare, varav en av dom har fått göra en del inhopp i elitserien iår, men ingen av dessa är vassaste kniven i lådan så att säga.
Citera
2011-01-04, 00:59
Medlem
Hur många hockeyspelare på elitnivå har något lust att börja med ett vanligt skit(tråkigt)jobb?

Inte så många är högskoleutbildade och kan ju inte få vilka jobb som helst, så istället för att ta ett skitjobb fortsätter de att jobba inom hockeyn, som de är intresserade av.
Citera
2011-01-04, 01:01
Medlem
Citat:

// Igor

Jag håller med, ytterst få klarar av såna där vanliga jobb som att vara kommentatorer, sportchef eller skapa ett eget framgångsrikt varumärke

Men det blir svårt att överbevisa dig, svårt att hitta några duktiga dumma hockeyspelare som lyckats med något annat, och tur är väl det. Duktig och smart hockeyspelare skulle man kunna kalla Foppa, han har ju intressen i massor av företag och investerat pengar i en hel del projekt, det var väl ett "vanligt" jobb. Eller?

Näe övriga får ta såna där påhittade tjänster som sportchef, marknadschef etc. Det verkligen kryllar av dom. Tror att exempelvis SSK har cirka 128 marknadschefer och 241 sportchefer, eller så kan jag ha räknat fel
Citera
2011-01-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Du måste ju vara helt bakom flötet. Det finns väl inte en jävel som vet hur det går för duktiga hockeyspelare som sadlat om till "vanliga" jobb?

Vad vill du höra? "Rolf Ridderwall var en utmärkt elektriker!" eller "Anders Kallur - Ludvikas bästa rörmokare!"?

Poäng

men....

Riddervall, står i kiosken på hovet med en prao skylt på sig
Kallur, målar stolsben på samhall efter att han i färdtjänst skjutsat sina döttrar till friidrottsträning...

så..än lever min tes...
Citera
2011-01-04, 01:03
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avation
Jag håller med. Många som verkar riktigt korkade i intervjuer, vilket i vissa fall kanske kan förklaras med att dom är nervösa etc men ändå. Dom flesta spelare som drar till NHL är även sjukt kassa på engelska, främst uttal, men även ordförråd. En del av dessa kanske skyller på att dom spelat hockey istället för att göra läxorna/gå gymnasiet, men även efter flera år i nordamerika pratar dom riktigt dåligt. Jag tror att språk och intelligens kan ha stort samband.

Gabriel Landeskog verkar t ex vara ett undantag, både engelskan och intervjuerna fungerar bra för honom, och jag har hört att han är en klok kille.

Jag känner en del mer eller mindre bra hockeyspelare, varav en av dom har fått göra en del inhopp i elitserien iår, men ingen av dessa är vassaste kniven i lådan så att säga.

Tror helt ärligt att det handlar om att de gillar att spela hockey, inte stå i direktsändning och prata om matchen på ett främmande språk som de kanske inte behärskar, man koncentrerar sig extremt mycket på att inte missa några ord för att slippa stå där som ett frågetecken, man vet ju att nu förtiden hamnar varenda felsägning på Youtube.

Tror många är nervösa som fan, jämför en som gjort ett hundratal intervjuer i NHL och de som för första gången blir intervjuad.
Finns nog ingen svensk i NHL idag som spelat där åtminstone 2-3säsonger som inte kan bli intervjuade och sköta sig i princip prickfritt.

Skön-T.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2011-01-04 kl. 01:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in