2011-01-04, 00:06
Medlem
Pappan89s avatar
Jag har råkat kortsluta ett usb-minne och skulle mer än gärna vilja ha tillbaka informationen som finns på denna lilla sticka.
Finns det någon möjlighet till detta eller är det helt kört?
Väldigt tacksam för svar..
Citera
2011-01-04, 00:13
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappan89
Jag har råkat kortsluta ett usb-minne och skulle mer än gärna vilja ha tillbaka informationen som finns på denna lilla sticka.
Finns det någon möjlighet till detta eller är det helt kört?
Väldigt tacksam för svar..
prova ladda ned recuva

http://www.filehippo.com/download_recuva/
Senast redigerad av DollarMaker 2011-01-04 kl. 00:16.
Citera
2011-01-04, 00:15
Medlem
PuncturedBladders avatar
Hur kortsluter man ett USB-minne?
Citera
2011-01-04, 00:24
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder

Det där vill jag också veta...
Inte fan kan man kortsluta nått som inte har nått batteri eller sånt.
Citera
2011-01-04, 00:41
Medlem
Undrar jag med.

Lättare att hjälp om vi vet exakt vad som hände så att det inte blir missförstånd.

Jag vet bara det som varnas i moderkorts manualerna. Om datorn byggts fel så att kabeln från USB portarna på chassit sats i firewire porten på moderkortet så steks allt som sätts i USB portarna.

Finns företag som håller på med räddning (hårddiskar i alla fall) men de bruka ta flera tusen kr (mot det dyrare hållet) för att rädda beroende på hur allvarligt felet är.
Citera
2011-01-04, 01:19
Medlem
PuncturedBladders avatar
Aj då, FireWire går på 24-30 Volt. Jävligt klantigt chassi om det tillåter en felkoppling men det sista kina-skitet är väl inte tillverkat än.

Min teori är att det inte går att återfå din data. Möjligtvis har själva minneskretsarna klarat sig men då måste de plockas ut för att se om så är fallet.
Citera
2011-01-04, 11:39
Medlem
Pappan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder

Precis köpt en ny dator som byggts ihop.
Första gången jag gick in i BIOS kunde jag navigera med hjälp av tangentbordet, men när jag sedan satte in windowsskivan och när jag skulle påbörja installationen så funkade inte tangentbord/mus längre.
Jag startade om datorn och samma sak hände, men när ja sedan skulle byta plats och prova andra USB-portar så dog dom helt, bytet skedde när datorn va avslagen. Då provade jag även att ansluta USB-minnet för att kolla om dioden lyste på stickan. Och efter det så funkade inte minnet i nån annan dator heller..
Citera
2011-01-04, 11:42
Medlem
Pappan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
prova ladda ned recuva

http://www.filehippo.com/download_recuva/

Lite osäker på om det kommer funka men värt ett försök iaf.
Tack!
Citera
2011-01-04, 13:24
Medlem
Fel nr 1.
Låter som om du verkligen gjorde felet som jag berättade om. USB kablarna från chassit som ska till moderkortet sitter fel. Läs moderkorts manualen hur de ska sitta så hittar du varningen om USB och Firewire jag berättade om tidigare.

Nu berättade du dock inte om det var portarna i chassit eller direkt in i moderkortet.

Fel nr 2.
USB, trådlös, adapter och andra avancerade varianter av tangentbord/mus funkar inte förrän gått in i bios och satt på USB stödet. Du kan alltid låna vanlig tangentbord (PS/2) medan du installerar Windows eller ska in i bios.

Nu har du redan stekt USB prylarna du satt i portarna så att du måste köpa nya.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-04 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in