2011-01-03, 22:02
Medlem
Jag har sökt ett svar men inte hittat alls.

Jag sitter eventuellt på en liten skog om cirka 40 hektar ganska nära Göteborg (arv). Jag kan inte speciellt mycket om detta med jakt och grejer, men... Jakträtten är min så att säga.

Nu vill jag veta lite hur det fungerar med arrende och så vidare. Det finns inget bostadshus på marken eller något sådant. Hur mycket tror ni man kan få ut per år cirka? Det är bra jaktmark enligt uppgift.

Och så en fråga till. Jag är lite skytteintresserad och nyfiken på jakt. Betyder detta med att jag är markägare att jag kan skaffa mig vapenlicens och eventuell jägarexamen?
Citera
2011-01-03, 22:17
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Betyder detta med att jag är markägare att jag kan skaffa mig vapenlicens och eventuell jägarexamen?

Ja, om du inte varit i nå allvarligt klammer med rättvisan.
Citera
2011-01-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Ja, om du inte varit i nå allvarligt klammer med rättvisan.
Nej, jag har inte ens fått böter för fortkörning, så det skall väl ordna sig. Jag fick visserligen p-böter för 3-4 år sedan, men...

Angående arrende då? Jag menar, lönar det sig inte säljer jag ju hellre av skiten.
Citera
2011-01-03, 22:29
Medlem
erlgs avatar
40 hektar är en mycket liten mark, men du kan förhöra dig med de kringliggande jakträttsinnehavarna om de är intresserade av att arrendera din mark. Är det ett viltrikt och trevligt revir är det alls inte otroligt att du får ut en 4-5K per år.

Citat:
Angående arrende då? Jag menar, lönar det sig inte säljer jag ju hellre av skiten.

Skogen på din mark kommer garanterat att ge mer avkastning än att arrendera ut jakträtten - det är en struntsumma i det sammanhanget.
Citera
2011-01-03, 22:45
Medlem
onemanarmys avatar
Det beror ju helt och hållet på var marken ligger, vad det är för typ av mark, vad finns där för djur?
Finns det licens på älg? Inte så troligt på dom hektaren, men man vet aldrig.

Pris på jaktmark går väl mellan 10-300:-/hektar/år.

Men är det relativt nära göteborg och finns gott om djur så tror jag nog att man iallafall inte ska gå under 200:-/hektar och år.

Sen om jag har rätt eller inte är en annan fråga, men det är vad jag tycker.

Vill man inte arrendera ut jakten helt, så kan man ju om man orkar ordna med uthyrning begränsade dagar under bockpremiär etc. Går att ta ganska bra betalt endå, sen får man ju lägga på fällavgifter osv
Citera
2011-01-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Det beror ju helt och hållet på var marken ligger, vad det är för typ av mark, vad finns där för djur?
Finns det licens på älg? Inte så troligt på dom hektaren, men man vet aldrig.

Pris på jaktmark går väl mellan 10-300:-/hektar/år.

Men är det relativt nära göteborg och finns gott om djur så tror jag nog att man iallafall inte ska gå under 200:-/hektar och år.

Sen om jag har rätt eller inte är en annan fråga, men det är vad jag tycker.

Vill man inte arrendera ut jakten helt, så kan man ju om man orkar ordna med uthyrning begränsade dagar under bockpremiär etc. Går att ta ganska bra betalt endå, sen får man ju lägga på fällavgifter osv
Marken ligger cirka 1,5-2 mil från Göteborgs innerstad. Du kan alltså ta dig från Avenyn till jaktpasset på cirka 15-20 minuter med bil. Typ av mark? Ja, en okunnig säger "vanlig skog" i bra skick. Det finns extremt gott om rådjur i trakten och relativt mycket hare. Älgmöjlighet finns och det skalll även finnas älg i trakten (populärt älgområde).

Någon snackade om att ordna med uthyrning till utländska jägare som tydligen skall betala bra. Kan det vara något?
Citera
2011-01-04, 11:28
Medlem
onemanarmys avatar
Behåll marken är mitt råd, du har inga lån på den så all avkastning är ju vinst.

Att hyra ut jakt till exempelvis tyskar är populärt och kan betala riktigt bra.

Sen i framtiden så säljer du avverkningsbar skog och planterar ny.

Sälj för allt i världen inte marken, det hade jag aldrig någonsin gjort, den kan dina barn få ärva i framtiden. Värdet på mark nära storstäderna kommer inte sjunka.

Ta din jägarexamen och börja jaga själv, du kan ju alltid sälja köttet sen om du inte vill ha det.

Vet inte riktigt vad en vuxen älg ger i köttpengar.
Men en kvalificerad gissning från min sida säger att vi pratar storleksordningen 15-25 tusen.
En kalv inbringar ju inte dom pengarna men väl 5-10 tusen.
Hyr du då ut bockjakten, anordnar lite harjakt på vintern, jagar älgen själv och säljer köttet, och på det förvaltar skogen väl, så kan du dra in en hel del extrapengar.
Det kräver ju en del arbete från din sida, men det kanske du inte har något emot?
Citera
2011-01-04, 11:50
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Behåll marken är mitt råd, du har inga lån på den så all avkastning är ju vinst.

Att hyra ut jakt till exempelvis tyskar är populärt och kan betala riktigt bra.

Sen i framtiden så säljer du avverkningsbar skog och planterar ny.

Sälj för allt i världen inte marken, det hade jag aldrig någonsin gjort, den kan dina barn få ärva i framtiden. Värdet på mark nära storstäderna kommer inte sjunka.

Ta din jägarexamen och börja jaga själv, du kan ju alltid sälja köttet sen om du inte vill ha det.

Vet inte riktigt vad en vuxen älg ger i köttpengar.
Men en kvalificerad gissning från min sida säger att vi pratar storleksordningen 15-25 tusen.
En kalv inbringar ju inte dom pengarna men väl 5-10 tusen.
Hyr du då ut bockjakten, anordnar lite harjakt på vintern, jagar älgen själv och säljer köttet, och på det förvaltar skogen väl, så kan du dra in en hel del extrapengar.
Det kräver ju en del arbete från din sida, men det kanske du inte har något emot?

Eee marken var på 40ha inte 400. Det går knappast att bedriva någon vidare jakt på en sådan liten mark.
Man behöver inte vara markägare för att få vapenlicens, det räcker att ha jägarexamen, vapenskåp och prickfri hos farbror blå.
Citera
2011-01-04, 12:33
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Eee marken var på 40ha inte 400. Det går knappast att bedriva någon vidare jakt på en sådan liten mark.

Nej, förvisso.
Men 40 ha räcker gott för att bedriva vakjakt, och han säger ju att det finns väldigt gott om rådjur.
Kan bli svårt att släppa hund dock.
Sen vet vi ju inte om det finns dovhjort på marken, finns dom som betalar sjuka summor för att få jaga dovhjort. Inget jag skulle betala för dock.

Det finns tyskar som betalar duktigt för att jaga här, främst älg, men även råbock.
Dessutom nämnde han ju att han hade älgtilldelning på sin mark, eller förstod jag fel?

Värdet på 40ha skogsmark, 20 minuter från göteborgs stad, gör dessutom det fördelaktigt att behålla och förvalta.
För som jag sa, oavsett om det är 1ha eller 1000ha, så kommer värdet knappast att sjunka.
Och är man själv inte intresserad av jakt, så kan man tjäna lite extrapengar genom att sälja ut den.

Men klart smidigast vore ju för TS att arrendera ut småviltet för en skälig summa, och låta arrendatorn bedriva älgjakt utan köttilldelning, och sedan sälja köttet.
Citera
2011-01-04, 14:56
Medlem
Memnoks avatar
Sälja köttet tror jag blir svårt att få ekonomi i med tanke på arbetsinsatsen som krävs för jakten. Rent generellt kan man väl säga att det blir lite pengar (6-10 papp beroende på marken) om han hyr ut jakten rakt av till lokala jägare. Vill TS istället hyra ut till utlänska jägare blir det genast bättre pengar men marken är för liten för att det skall locka speciellt mycket. Dessutom kommer han antagligen att få ordna en hel del grejer kring (boende, mat osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in