• 1
  • 2
2011-01-03, 21:40
Medlem
SvenBHs avatar
Jag äger för tillfället ingen kokbok, märkligt nog.
Men jag är på väg att köpa en.

Vilken?

Vilken kokbok tycker ni varje matfantast bör äga?
Citera
2011-01-03, 21:50
Medlem
Vår kokbok. http://www.bokus.com/bok/9789113023427/var-kokbok/
Är den enda jag äger. Funkar fint
Citera
2011-01-03, 21:50
Medlem
MarryXmass avatar
Bonniers kokbok är absolut fetast!
Citera
2011-01-03, 21:51
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Jag äger för tillfället ingen kokbok, märkligt nog.
Men jag är på väg att köpa en.

Vilken?

Vilken kokbok tycker ni varje matfantast bör äga?
Det beror ju helt och hållet på syftet. Vill du lära dig laga mat, vill du ha en samling recept att välja mellan när fantasin tryter, eller vill du ha något som inspirerar?

Mina kokböcker är nästan bara av den sista sorten, och då rekommenderar jag Mattias Dahlgrens "Bon Lloc" (och även hans senaste, som jag inte minns namnet på), Heston Blumenthals "The Fat Duck Cookbook" (innehåller även en biografi och en mycket intressant sektion om det vetenskapliga inom matlagning) och Thomas Kellers "The French Laundry Cookbook" (och säkerligen alla andra han skrivit, även om jag inte haft tillfälle att bläddra i dem).

Är det en grundläggande receptsamling du vill ha så är ju Annas mat (eller Nya Annas mat som den senaste utgåvan heter) given. Den har nog det mesta man behöver till vardags.
Citera
2011-01-03, 22:34
Medlem
jidddes avatar
7 sorters kakor sa du köpa
Citera
2011-01-03, 22:36
Moderator
skunkensunes avatar
Beror helt och hållet vilken nivå du är på. Om du är en glad nybörjare så är Vår kokbok nog det bästa valet. Om du har hållit på länge och tänker ge dig i kast med molekylärgastronomi så är den nämnda Fat Duck av Blumenthal ett alternativ (om du vill lägga ut en rejäl slant).

Annars är det bara att utgå från vilken typ av matlagning du är intresserad av och välja därefter.
Citera
2011-01-03, 22:46
Medlem
freddags avatar
Mannerströms husmanskonst har jag haft glädje av. köpte den när jag var helt grön på matlagning och den har hjälpt mig en del.

Anthony Bourdains franska kök (Les Halles) är en favorit om man gillar fransk bistromat.
Citera
2011-01-03, 22:52
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Sen när du samlat mer intresse kommer det bli en hobby att samla kokböcker,
Då är ju Svensk husmanskost av Tore Wretman ett alternativ.
Citera
2011-01-03, 22:54
Medlem
Watchbitchs avatar
Är det grundläggande matlagning, så rekommenderar jag "Vår kokbok".
Citera
2011-01-03, 23:30
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Om du har hållit på länge och tänker ge dig i kast med molekylärgastronomi så är den nämnda Fat Duck av Blumenthal ett alternativ (om du vill lägga ut en rejäl slant).
Den finns nu att köpa på Bokus för 323 kr: http://www.bokus.com/bok/97816081902...duck-cookbook/

Inte så farligt för drygt två och ett halvt kilo kokbok/biografi/kemibok.
Citera
2011-01-04, 12:45
Medlem
Pappersvargens avatar
"Under valnötsträdet" av Anna & Fanny Bergenström.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197627909

Otroligt inspirerande med vackra bilder. Man blir hungrig när man läser den. Lätt den bästa kokboken jag äger. Den innehåller förrätter, varmrätter, efterrätter, såser, bröd och så vidare och det är även stor variation i typen av mat. Allt från svenskt till franskt till indiskt.

Vanliga baskokböcker som "Vår kokbok" och "Rutiga kokboken" är bra att ha MEN de är inte alls särskilt inspirerande. Är det något man undrar över kan man lika gärna googla som att slå upp i såna kokböcker, tycker jag.
Senast redigerad av Pappersvargen 2011-01-04 kl. 12:48.
Citera
2011-01-04, 13:28
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Den finns nu att köpa på Bokus för 323 kr: http://www.bokus.com/bok/97816081902...duck-cookbook/

Inte så farligt för drygt två och ett halvt kilo kokbok/biografi/kemibok.

Ok, det var en annan bok av Heston med ett väldigt likt namn som jag blandade ihop den med. The Big Fat Duck Cookbook.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in