• 1
  • 2
2011-01-04, 11:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag läste ett inlägg i dagens Industri om historiken av Svenska börsen.

Om man räknade bort inflation så hade börsen utvecklats 4%/år mellan 1900-2009
Om du tror att du kan prestera bättre än index och tror att det är rätt tid nu med aktier, så är det väl bara att köra med aktiehandel.

Om inte hade jag betalat av bil-lånet.

När det gäller huslånet så hade jag lagt mig på lite lägre belåning också innan jag hade börjat investera pengar.
Citera
2011-01-04, 12:52
Medlem
LongJons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parazit
Har precis belånat min bostad med ca 250.000 (ränta runt 2%)
Har ett billån på en 09:a - ca 100.000 kvar (ränta runt 6%)

Hade ni betalat av bilen?
Hur hade ni resonerat/gjort?

Skulle rekommendera dig att betala av lånet på bilen.

Det är dumt att vara belånad på saker som minskar i värde/inte har något värde och därmed inte kan ses om en investering.

Din bostad kan ses som en investering (samtidigt som en produkt/vara som du utnyttjar/använder), då värdet på den kan fluxuera.

Såvida du inte har en veteranbil av något slag, så kommer dock värdet på din bil bara att minska och därmed är det lika bra att betala av den snarast.

Sedan, ang dina 800.000:- (två årslöner) som du har i diverse fonder mm, kan ses som bra placerade. Dock så rekommenderar jag dig att amortera av din bostad med pengarna, då det bästa är att enbart placera pengar i diverse aktier och fonder som man har råd att förlora.

/LongJon
Citera
2011-01-04, 14:33
Medlem
Tack till er alla för många bra svar och bra resonemang.

Angående billånet:

Kommer oavsett beslut att hålla en aggressiv amorteringstakt.

För att förenkla problematiken så är fundering, precis som några har varit inne på, så handlar det alltså om huruvida jag tror mig ha möjligheten att kompensera för den femhundring (i dagsläget) som billånet belastar mig i form av räntekostnad. Rätt eller fel?
Det finns givetvis andra faktorer att ha i åtanke, så som skatter (vinst) och avdrag (förlust / räntekostnad).
Citera
2011-01-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axtrabakyl
Jo, likvida medel är exempelvis kontanter, lånade eller inte.

Absolut, men likvida medel är inte samma sak som att vara likvid. När vi dessutom talar privatekonomi känns det som att balanslikviditeten är vad som är intressant och den ökar knappast med hjälp av lån.
Citera
2011-01-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Absolut, men likvida medel är inte samma sak som att vara likvid. När vi dessutom talar privatekonomi känns det som att balanslikviditeten är vad som är intressant och den ökar knappast med hjälp av lån.

Fel

Likviditet ("betalningsförmåga) är en fråga om tillgång på likvida medel, det vill säga cash.
Nu slutar vi älta i det där.
Citera
2011-01-04, 19:49
Medlem
Citat:

Håller med dig Magban, det är inte riktigt samma sak med likvida medel och likvid (som ord).

Blandar vi nu in begreppet balanslikviditet så måste vi skilja på långfristiga- och kortfristiga skulder samt tillgångar. I en balanslikviditet så tar man hänsyn till omsättningstillgångar och och de kortfristiga skulderna. TS bil är att se som en anläggningstillgång (om han nu inte tänkt att sälja bilen), billånet (skulden) är långfristig.

Du kan öka din likviditet genom att låna pengar, hyrköp, sälja bohaget m.m. Du ökar däremot inte ditt "resultat", skillnaden mellan tillgångar och skulder. Minskar likviditeten gör man via amorteringar på lån, köper varor (tillgång) m.m.

Sen ett råd till TS, se Magbans råd
Citat:
Betala av billånet ska du definitivt göra. Boendelånet är ju räntan ganska låg på så där tjänar du förmodligen inte så mycket på att amortera i nuläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in