• 1
  • 2
2011-01-03, 17:12
Medlem
Har precis belånat min bostad med ca 250.000 (ränta runt 2%)
Har ett billån på en 09:a - ca 100.000 kvar (ränta runt 6%)

Hade ni betalat av bilen?
Hur hade ni resonerat/gjort?
Citera
2011-01-03, 17:15
Medlem
sparrdals avatar
du borde skaffa dig vänner att diskutera dylika saker. Eller så får du utveckla ditt resonemang.
Citera
2011-01-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
du borde skaffa dig vänner att diskutera dylika saker. Eller så får du utveckla ditt resonemang.

Tycker du själv att ditt inlägg tillförde tråden något?
Kan inte du tänk dig bli min vän nu då, så utvecklar jag gärna mitt resonemang.
Ska jag vara likvid? Är det kanske bättre att investera pengarna och låta billånet ligga kvar?
etc etc..
Citera
2011-01-03, 17:22
Medlem
Håller med förgående om att du bör utveckla ditt resonemang. Det är ju trots allt inte helt ointressant att veta vad du har för möjligheter att betala av billånet. Om din bostad är belånad till max osv, osv...

Edit: Varför har du belånat bostaden är också intressant att veta i sammanhanget?
Citera
2011-01-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Håller med förgående om att du bör utveckla ditt resonemang. Det är ju trots allt inte helt ointressant att veta vad du har för möjligheter att betala av billånet. Om din bostad är belånad till max osv, osv...

Fair enough.

Har inget topplån på min bostad, däremot belånad upp till max på bottendelen (dvs 85%) av värdet.
Har en stabil ekonomi med en årsinkomst på ca 400.000.
Har motsvarande två årsinkomster i sparande (endast traditionellt sparkonto)
Ska omplacera en del i fond- & aktiespar.
Citera
2011-01-03, 17:27
Medlem
JeffreyDahmers avatar
Spontant, med tanke på den lilla infon du gav i första inlägget, så säger det väl sig självt att det bästa är att betala av så snabbt som möjligt
Citera
2011-01-03, 17:30
Medlem
sparrdals avatar
att låna för konsumtion är principiellt aldrig rätt. Men utan att veta din bakgrund, förutsättningar, önskemål och behov är det svårt att utdela råd.

själv belånade jag värsta jävla audi a4:an på huslånet jag tror jag ångrar det nu så här efteråt man lär så länge man lever
Citera
2011-01-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parazit
Fair enough.

Har inget topplån på min bostad, däremot belånad upp till max på bottendelen (dvs 85%) av värdet.
Har en stabil ekonomi med en årsinkomst på ca 400.000.
Har motsvarande två årsinkomster i sparande (endast traditionellt sparkonto)
Ska omplacera en del i fond- & aktiespar.

Jag kan inte se någon vits med att ha kvar billånet så personligen hade jag gjort mig av med det. Sedan hade jag tagit mig en rejäl funderare på varför jag belånar min bostad med 250.000kr när jag sitter med drygt 500.000kr på sparkontot.
Citera
2011-01-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
att låna för konsumtion är principiellt aldrig rätt. Men utan att veta din bakgrund, förutsättningar, önskemål och behov är det svårt att utdela råd.

själv belånade jag värsta jävla audi a4:an på huslånet jag tror jag ångrar det nu så här efteråt man lär så länge man lever

Man lever jo minst/högst en gång så jag ser inget fel med att du har unnat dig en Audi så länge du betalar av den i rätt tempo.

Citat:
Jag kan inte se någon vits med att ha kvar billånet så personligen hade jag gjort mig av med det. Sedan hade jag tagit mig en rejäl funderare på varför jag belånar min bostad med 250.000kr när jag sitter med drygt 500.000kr på sparkontot.

Jag ville vara likvid, men nu vet jag inte om det är rätt och sitta på pengarna med tanke på att jag betalar en hög ränta på bilen plus ränta på det upplånade beloppet.
Men en ursprunglig tanke var att placera pengarna.
Hur jag än vrider och vänder på det så känns det vettigare att lösa billånet men ligga kvar med samma avbetalningstempo.

Vill höra hur andra resonerar som sagt.
Citera
2011-01-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parazit
Jag ville vara likvid, men nu vet jag inte om det är rätt och sitta på pengarna med tanke på att jag betalar en hög ränta på bilen plus ränta på det upplånade beloppet.

Jag kanske har missuppfattat något väsentligt under högstadietiden men man kan väl inte belåna sig för att vara likvid? Skitsamma...

Betala av billånet ska du definitivt göra. Boendelånet är ju räntan ganska låg på så där tjänar du förmodligen inte så mycket på att amortera i nuläget.
Citera
2011-01-03, 18:57
Medlem
Citat:
Jag kanske har missuppfattat något väsentligt under högstadietiden men man kan väl inte belåna sig för att vara likvid? Skitsamma...

Jo, likvida medel är exempelvis kontanter, lånade eller inte.

Parazit, jag förstår hur du tänker.
Ditt lån är inte särskilt stort så räntekostnaden är ju inte så stor den heller. Fråga dig själv om det är mer värt för dig att ha 100k extra på fickan än räntan på ca 500:-/mån (exl avdrag).
Sen har ju bilen säkerligen ett högre värde än vad du har lån kvar. Skulle det krisa kan du ju alltid sälja bilen för att få tillbaka dina likvida medel.
Citera
2011-01-04, 08:52
Medlem
Mitt råd är att betala av lånet på bilen. Men jag är av den skolan att jag inte gillar att ha lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in