• 1
  • 2
2011-01-03, 16:55
Medlem
JörgHeinrichs avatar
Som utlänning finner jag svenskarnas avsky för cigaretter och cigarettlukt som något väldigt märkligt. I hela världen ses det en självklarhet att kunna tända en cigarett efter maten – utan att behöva klä på sig ytterkläder och stå i isande kyla för att avnjuta lite tobak. Föreställ er att ni har blivit bortbjudna till en bekant och när middagen väl har avverkats plockar ni elegant fram en Marlboro. Innan ni ens vet ordet av har värden eller värdinnan med en myndig stämma påpekat att "röker, det gör vi utomhus". Är inte det uselt värdskap så säg?

Lika irriterande är det när de flesta hej-jag-har-uppkavlade-byxor-och-inbillar-mig-att-jag-har-sett-världen-människor känner ett behov av att stämpla inomhusrökare som "WT". Vilket universum rör ni er i? I mitt hemland, Tyskland, röker vi hellre inomhus än utomhus. Det är nästan lite otrevligt att gå och puffa på en cigarrett ute i den sociala verkligheten. Röker, det gör man hemma på sin eller någon annans kammare.

Cigaretthatare, vet ni inte hur man för sig? Ska man behandla sina gäster på det här viset? Visst är det ociviliserat? Sverige och svenskarna är i detta avseende mycket ociviliserade. Vet hut!
Citera
2011-01-03, 16:57
Medlem
Jag känner igen mig lite där, fast brukar vara en självklarhet att röka gör man utomhus.
Jag är själv rökare och skulle aldrig vilja ha en konstant rökluft i min lägenhet.
Citera
2011-01-03, 16:58
Medlem
Autocratss avatar
I andra länder stenar man otrogna kvinnor, bara för att det är så, skall vi då också göra det?
Citera
2011-01-03, 17:01
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
I andra länder stenar man otrogna kvinnor, bara för att det är så, skall vi då också göra det?
Dålig jävla jämförelse.

Tycker det är ok att röka inne om det inte är 20 stycken samtidigt så hela lägenheten blir inrökt.
Men TS du har helt klart en poäng. När jag hälsar på släktingar i Danmark är det självklart att ta en cigg efter maten.
Citera
2011-01-03, 17:02
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich
Som utlänning finner jag svenskarnas avsky för cigaretter och cigarettlukt som något väldigt märkligt. I hela världen ses det en självklarhet att kunna tända en cigarett efter maten – utan att behöva klä på sig ytterkläder och stå i isande kyla för att avnjuta lite tobak. Föreställ er att ni har blivit bortbjudna till en bekant och när middagen väl har avverkats plockar ni elegant fram en Marlboro. Innan ni ens vet ordet av har värden eller värdinnan med en myndig stämma påpekat att "röker, det gör vi utomhus". Är inte det uselt värdskap så säg?

Lika irriterande är det när de flesta hej-jag-har-uppkavlade-byxor-och-inbillar-mig-att-jag-har-sett-världen-människor känner ett behov av att stämpla inomhusrökare som "WT". Vilket universum rör ni er i? I mitt hemland, Tyskland, röker vi hellre inomhus än utomhus. Det är nästan lite otrevligt att gå och puffa på en cigarrett ute i den sociala verkligheten. Röker, det gör man hemma på sin eller någon annans kammare.

Cigaretthatare, vet ni inte hur man för sig? Ska man behandla sina gäster på det här viset? Visst är det ociviliserat? Sverige och svenskarna är i detta avseende mycket ociviliserade. Vet hut!

Jag förstår vad du menar är också irriterad över "rasismen" mot rökarna.
Men jag tycker att det hela har en positiv sida, det hela leder faktiskt till mindre rökare vilket resulterar i bättre hälsa.

Att inte röka hemma är ju för att det inte ska fastna lukt på tapeter, det vill man inte ha eftersom det inte luktar direkt fräscht och en annan grej är ju att priset på bostaden går ner.

Vad tycker du är bättre? Mer frihet åt rökarna eller fler döda i cancer?
Citera
2011-01-03, 17:04
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Dålig jävla jämförelse.

Tycker det är ok att röka inne om det inte är 20 stycken samtidigt så hela lägenheten blir inrökt.
Men TS du har helt klart en poäng. När jag hälsar på släktingar i Danmark är det självklart att ta en cigg efter maten.

Dåligt exempel jag vet. Syftade på att TS så starkt anser att bara för att är OK i hemlandet, så är automatiskt andra länder ociviliserade om dessa är emot det.
Citera
2011-01-03, 17:06
Medlem
Citat:

Självfallet.

Angående TS - har alltid varit för mig en självklarhet att en cigarett avnjutes utomhus. Visst att alla krystade veta-bättre idioter beter sig som dem gör, men jag skulle nog aldrig känna mig bekväm med att tända en cigarett inomhus. Fortsättningsvis så tolkar jag ditt inlägg som att rökning utomhus är ett intrång på andras fria luft, så även där visar jag hänsyn. Röker gör jag utanför folkmassor - alltid.
Citera
2011-01-03, 17:08
Medlem
avgns avatar
Citat:
Dåligt exempel jag vet. Syftade på att TS så starkt anser att bara för att är OK i hemlandet, så är automatiskt andra länder ociviliserade om dessa är emot det.
Det var ok här också för cirka 10-15 år sedan.
Citera
2011-01-03, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich

Skulle snarare påstå att det är mer ociviliserat att röka inomhus än att röka utomhus.

Man får ju också ta hänsyn till värden och värdfamiljen. De kanske ogillar cigarettlukt och kanske däför inte vill ha denna lukt i deras hus. Som ni förmodligen vet så har rök en förmåga att sätta sin doft i väggar och tak.
Citera
2011-01-03, 17:12
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Det var ok här också för cirka 10-15 år sedan.

Och? Dåligt jävla argument...
Citera
2011-01-03, 17:13
Medlem
Håller med gottefar. Hur juste är det egentligen att göra så att hela huset luktar rök (läs: äckligt)? Det är ju inte precis bra för hälsan heller. Jag tycker snarare att det ses som en artighetsgest att inte röka inne utan helt enkelt 'offra' sig för att de andra ska slippa 'lida'.

OT: När kom du till Sverige? Bara nyfiken.
Citera
2011-01-03, 17:16
Medlem
Visst fan är det väl mer civiliserat att röka utomhus än inne? Vill inte gärna vara passiv rökare på heltid Ta dina cancerpinnar utomhus och bete dig för fa-an
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in