Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich
Som utlänning finner jag svenskarnas avsky för cigaretter och cigarettlukt som något väldigt märkligt. I hela världen ses det en självklarhet att kunna tända en cigarett efter maten – utan att behöva klä på sig ytterkläder och stå i isande kyla för att avnjuta lite tobak. Föreställ er att ni har blivit bortbjudna till en bekant och när middagen väl har avverkats plockar ni elegant fram en Marlboro. Innan ni ens vet ordet av har värden eller värdinnan med en myndig stämma påpekat att "röker, det gör vi utomhus". Är inte det uselt värdskap så säg?
Lika irriterande är det när de flesta hej-jag-har-uppkavlade-byxor-och-inbillar-mig-att-jag-har-sett-världen-människor känner ett behov av att stämpla inomhusrökare som "WT". Vilket universum rör ni er i? I mitt hemland, Tyskland, röker vi hellre inomhus än utomhus. Det är nästan lite otrevligt att gå och puffa på en cigarrett ute i den sociala verkligheten. Röker, det gör man hemma på sin eller någon annans kammare.
Cigaretthatare, vet ni inte hur man för sig? Ska man behandla sina gäster på det här viset? Visst är det ociviliserat? Sverige och svenskarna är i detta avseende mycket ociviliserade. Vet hut!
Jag förstår vad du menar är också irriterad över "rasismen" mot rökarna.
Men jag tycker att det hela har en positiv sida, det hela leder faktiskt till mindre rökare vilket resulterar i bättre hälsa.
Att inte röka hemma är ju för att det inte ska fastna lukt på tapeter, det vill man inte ha eftersom det inte luktar direkt fräscht och en annan grej är ju att priset på bostaden går ner.
Vad tycker du är bättre? Mer frihet åt rökarna eller fler döda i cancer?