2004-08-03, 12:59
Medlem
En av dom bästa svenska serierna jag har sett. Så vitt jag vet gick den bara en gång under 1983 och har aldrig repriserats. Jag hade ett par vänner som hade bandat hela serien och jag har sett den flera gånger. Tyvärr är dom banden borta nu.

Stig Engström var fantastisk som bortkommen stockholmare i skärgården.

På IMDB

Min fråga är kort... vem var det som spelade kryckan i serien? Någon som vet... han var störtskön. Lite av en värsting...

Bortsett ifrån min familj och dom vännerna som hade den på VHS verkar den inte ha satt några större spår hos folk... Den verkar inte vara tillgänglig för köp vare sig på VHS eller DVD... någon som har bra kopior PMa mig gärna...
Citera
2004-08-03, 13:27
Medlem
Rättelse:
Stig Engström var göteborgare i serien.

Han skröt om att han kom från Majorna, men hans fru rättade honom:
"Sluta nu, du kommer ju från Partille!"
Citera
2004-08-03, 13:48
Medlem
Du har helt rätt... (även Dexter Ward har sina fläckar)
Citera
2011-04-17, 01:44
Medlem
Cineastens avatar
Öbergs på Lillöga släpps faktiskt på dvd i år, allt enligt discshop.
Citera
2013-06-24, 19:12
Medlem
Rolzs avatar
Svt kör ju serien på söndagar nu. Har gått två avsnitt. Jag tycker den är ganska skön. Som en tidskapsel från en härligare tid.
Citera
2015-06-17, 14:35
Medlem
Noxyls avatar
Detta måste vara en av de sista sveska produktionerna där en företagar-brat/entrepenör framställs som positiv och inte skurk. Jag tycker Öbergs på Lillöga är en av SVTs bättre alster och kan bara rekomendera. Det är +30 år sedan den sändes och många av skådespelarna håller fortfarande på...
Senast redigerad av Noxyl 2015-06-17 kl. 15:13.
Citera
2018-01-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter Ward
En av dom bästa svenska serierna jag har sett. Så vitt jag vet gick den bara en gång under 1983 och har aldrig repriserats. Jag hade ett par vänner som hade bandat hela serien och jag har sett den flera gånger. Tyvärr är dom banden borta nu.

Stig Engström var fantastisk som bortkommen stockholmare i skärgården.

På IMDB

Min fråga är kort... vem var det som spelade kryckan i serien? Någon som vet... han var störtskön. Lite av en värsting...

Bortsett ifrån min familj och dom vännerna som hade den på VHS verkar den inte ha satt några större spår hos folk... Den verkar inte vara tillgänglig för köp vare sig på VHS eller DVD... någon som har bra kopior PMa mig gärna...

Aningen sent svar kanske, men serien finns numera på SVT Öppet Arkiv:

https://www.oppetarkiv.se/video/3007...vsnitt-1-av-10

Skådisen (Kryckan) du frågar efter är sannolikt Pär-Olof Hjort, medverkar i avsnitt 5 och 10.
Citera
2024-11-08, 20:10
Medlem
Sett klart hela serien nu och det var några underhållande timmar.
Några saker känns lite udda. Att en familj köper ett hus för året runt boende utan att ha nån som helst jobb avklarat på förhand låter märkligt. Fattade heller aldrig riktigt hur det var med dotterns skolgång? För övrigt så var Catharina Alinderför gammal för rollen som ska gestalta en 14-åring.

Sedantänker jag lite kring öns a-lagare, hur vanligt är det med sånna iskärgården? arbetslösa fylletrattar, jag har aldrig stött på den typen av folk i skärgården men det kanske finns?
kul att se ikoner som Margreth Weivers och Sickan Carlsson. Deras roller hade gärna fått vara större.

Till sist, är inte bildkvaliten bedrövligt dålig, även för sin tid? Ser ju ut som en dimma över hela bilden. Jag kan inte mycket om teknik men mina gamla VHS-band med 20 år äldre, Saltkråkan ser betydligt krispigare ut än detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in