Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-03, 15:25
  #1
Medlem
MADEtoGOs avatar
Hej Flashback.

Som rubriken lyder så vill Klarna suga ur mig mer pengar än vad de är berättigade till. De skickade i november ut en faktura på 305 kronor som jag betalade. I december får jag ännu en faktura på 305 som jag också betalade in. Inga konstigheter alls tyckte jag då jag handlar mycket på faktura från nätet. När jag kollade min mail idag så hade det trillat ner ett mail från deras fakturaavdelning där de meddelar att jag betalat in för mycket till dem efter en dubbelfaktura och att jag ska få tillbaka de pengar som de är skyldiga mig. Och det är just där det brister, de vill ha 50 kronor i administrativ avgift för ett fel de själva har gjort, de tänker alltså bara ge mig 255 kronor istället för de 305 kronor jag egentligen borde få tillbaka! Får dem verkligen göra så?

Tack på förhand.
Citera
2011-01-03, 15:34
  #2
Medlem
tuss-i-lagos avatar
Kan du övertyga dem att det är de som har gjort fel, alltså skickat en till faktura när du redan betalat den första, tror jag att de går mer på att slopa "straffavgiften". Klarna, enligt mina erfarenheter, är rätt resonliga. Ring och snacka med dem och var trevlig om 50kr är så viktigt för dig.
__________________
Senast redigerad av tuss-i-lago 2011-01-03 kl. 15:40.
Citera
2011-01-03, 15:35
  #3
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADEtoGO
Hej Flashback.

Som rubriken lyder så vill Klarna suga ur mig mer pengar än vad de är berättigade till. De skickade i november ut en faktura på 305 kronor som jag betalade. I december får jag ännu en faktura på 305 som jag också betalade in. Inga konstigheter alls tyckte jag då jag handlar mycket på faktura från nätet. När jag kollade min mail idag så hade det trillat ner ett mail från deras fakturaavdelning där de meddelar att jag betalat in för mycket till dem efter en dubbelfaktura och att jag ska få tillbaka de pengar som de är skyldiga mig. Och det är just där det brister, de vill ha 50 kronor i administrativ avgift för ett fel de själva har gjort, de tänker alltså bara ge mig 255 kronor istället för de 305 kronor jag egentligen borde få tillbaka! Får dem verkligen göra så?

Tack på förhand.

Om det står i deras policy då får dom göra så. Läs deras regler på hemsidan.
Citera
2011-01-03, 15:46
  #4
Medlem
MADEtoGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuss-i-lago
Kan du övertyga dem att det är de som har gjort fel, alltså skickat en till faktura när du redan betalat den första, tror jag att de går mer på att slopa "straffavgiften". Klarna, enligt mina erfarenheter, är rätt resonliga. Ring och snacka med dem och var trevlig om 50kr är så viktigt för dig.

Att de har gjort fel ar de ju redan medvetna om iom att de skickade mailet, jag hade själv inte upptäckt det annars. De är säkert inte omöjliga, det jag vill veta är dock om de har rätt att ta ut sagda avgift så jag ev. kan rätta dem när jag kontaktar dem. Summan är oviktig, det är att de tänker ta pengar av mig som de inte ska ha som stör mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Om det står i deras policy då får dom göra så. Läs deras regler på hemsidan.
Deras policy säger att de tar ut 50 kronor i administrativ avgift för en faktura, men de har skickat ut en dubbel faktura, alltså tar de betalt för en tjänst som aldrig funnits och ska därför betala tillbaka den summa pengar jag överfört.
__________________
Senast redigerad av MADEtoGO 2011-01-03 kl. 15:48.
Citera
2011-01-03, 15:53
  #5
Medlem
CureMes avatar
Det är inte så att den andra fakturan var en påminnelse och att du betalade den första fakturan efter att påminnelsen skickats? Det lyckades jag med, och jag betalade påminnelsen i bara farten. Då fick jag tillbaka de pengarna med ett litet administrativt avdrag. För då var det ju faktiskt jag som klantat mig.
Citera
2011-01-03, 15:54
  #6
Medlem
tuss-i-lagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADEtoGO
Att de har gjort fel ar de ju redan medvetna om iom att de skickade mailet, jag hade själv inte upptäckt det annars. De är säkert inte omöjliga, det jag vill veta är dock om de har rätt att ta ut sagda avgift så jag ev. kan rätta dem när jag kontaktar dem.

Jag tror inte de är medvetna att de gjort fel: jag tror inte Klarna vet att de har skickat en dubbelfaktura. Jag tror de däremot vet att du betalat in på din faktura en gång för mycket. Om du kontaktar dem och säger att hej, ni gjorde fel, ni skickade mig en faktura jag redan betalt, så tror jag dem slopar avgiften.

Som något tidigare skrivit i tråden så har dem RÄTT att göra det eftersom det står i villkoren.
Citera
2011-01-03, 15:56
  #7
Medlem
MADEtoGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Det är inte så att den andra fakturan var en påminnelse och att du betalade den första fakturan efter att påminnelsen skickats? Det lyckades jag med, och jag betalade påminnelsen i bara farten. Då fick jag tillbaka de pengarna med ett litet administrativt avdrag. För då var det ju faktiskt jag som klantat mig.

Nej, fakturan i fråga var utskickad två gånger, en i november och en i december och båda betalades i tid.
Citera
2011-01-03, 16:18
  #8
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuss-i-lago
Som något tidigare skrivit i tråden så har dem RÄTT att göra det eftersom det står i villkoren.

Tittade lite snabbt på deras hemsida men hittade inget om att de förbehåller sig rätten att ta ut en avgift på 50 kr om någon felaktigt sätter in pengar på deras konto. Du får gärna länka/klistra in så man får se hur det är formulerat.

Dessutom vore det intressant att veta hur du resonerar när du hävdar att de har en juridisk rättighet att göra så. Gällande de felaktigt insatta pengarna tycker jag att det skulle gå att argumentera att det inte finns något avtalat om. Vad skulle i sådana fall Klarnas motprestation vara i ett sådant?

Skulle det vara så att man är bunden av sådan villkor genom att betala en felaktig faktura finns det en spännande marknad. Då skulle man kunna skicka ut en massa felaktiga fakturor ihop om någon betalar och sedan hänvisa till några villkor på ens hemsida om att man tar ut en administrativ avgift på 100 kr som man då inte betalar tillbaka. Detta skulle vara helt lagligt alltså, enligt dig? Varför gör inte alla företag som sysslar med bluffakturor på detta sätt då?
Citera
2011-01-03, 18:54
  #9
Medlem
An_Heros avatar
Stjäler tråden lite då jag har nästan exakt samma problem just nu med Klarna. I mitt fall har de först skickat ut en faktura där lägsta summan att betala var 50 kronor, minns inte hur stort hela beloppet var men det handlade inte om mer än 500 i alla fall. Betalade in 100 kronor och får några veckor senare en påminnelse av dom. Jag kom vid det tillfället inte ihåg om jag hade betalat fakturan eller inte så jag betalade in hela beloppet och nu visar det sig att jag har betalat för mycket och att jag ska få igen lite drygt 200 kronor. Jag ringde till dom idag då jag också reagerade över att de tog ut en avgift för detta och det jag fick till svar var följande - de påstod att eftersom jag inte hade skrivit under och skickat in avtalet jag fått så var jag tvungen att betala in hela beloppet på fakturan och att det var därför jag hade fått påminnelse. Problemet är ju bara att jag inte hade en skuld överstigande 1500 kronor och har därför inte varit tvungen att skicka in ett avtal! Deras hemsida säger:

Citat:
Så här gör du för att delbetala:

1. Betala in valfritt belopp (men lägst det som står på din faktura).
2. Är ditt belopp över 1 500 kronor kommer du få ett kontoavtal. Skriv under avtalet och skicka tillbaka det ena exemplaret till oss på Klarna.

Jag betalade in lägsta beloppet + lite till men fick likförbannat en påminnelse och nu tänker de inte betala tillbaka hela summan. Tjejen jag snackade med hänvisade först till en gammal faktura jag hade fått efter att ha köpt en jacka för 2000 kronor. Jag hade inte ingått ett avtal då heller då jag betalade hela beloppet på första fakturan, alltså har den ingenting att göra med mina fakturor idag eftersom den är betalad för över 1½ år sedan! Hon hade inte så mycket mer att säga mellan sina långa tystnader annat än att "den administriva avgiften tas ut när vi skickar en faktura". Den skulle ju aldrig ha skickats då jag inte har gjort något fel

Jag bad henne i alla fall att frysa utbetalningen tills vidare då jag anser mig ha rätt till hela beloppet. Någon påminnelse skulle enligt deras hemsida aldrig ha skickats ut och jag bör därför inte behöva betala någon avgift för detta. Har jag fel i mitt resonemang? Om inte, hur ska jag göra för att få dom att förstå att felet ligger hos dom? Rätt ska vara rätt...

Tack på förhand
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback