2011-01-03, 14:16
Medlem
Min kompis kompis.... har fått tag på en del kreditkorts nummer, alltså den 16 alt. 15 långa siffer kombinationen på framsidan, giltighetstiden och även säkerhetskoden på kortets baksida.
till frågan nu, är det möjligt på något vis att beställa saker från internett utan att någon kan hänvisa till datorn det är handlat från?
Antagligen blir det ju då att betala med postförskott? eller finns det något bättre sätt att lösa en sådan sak?

Eftersom jag aldrig skulle få för mig att göra någonting som skulle skada någon annan, är detta såklart utav ren nyfikenhet.

Tack på förhand!
Citera
2011-01-03, 14:20
Medlem
sjpatriks avatar
Det är möjligt dock är sannolikheten stor att han åker fast. Hämta ut paket genom postförskott kräver även identifikation.
Citera
2011-01-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Det är möjligt dock är sannolikheten stor att han åker fast. Hämta ut paket genom postförskott kräver även identifikation.

varför är sannolikheten stor att hon/han åker fast?
Citera
2011-01-03, 14:37
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeedleLabs
varför är sannolikheten stor att hon/han åker fast?

Kortnumret som personen ifråga har använt till att beställa från internet skall överensstämma med en giltig legitimation pass/id.

Om kreditkort innehavaren polisanmäler händelsen innan ni hämtar ut paketet, har polisen en möjlighet att spåra förskottsbetalningen via postsystemet.

Oavsett om innehavaren polisanmäler det eller ej är det inte värt att riskera konsekvenserna, enligt mig.
Senast redigerad av sjpatrik 2011-01-03 kl. 14:44.
Citera
2011-01-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Kortnumret som personen ifråga har använt till att beställa från internet skall överensstämma med en giltig legitimation pass/id.

Om kreditkort innehavaren polisanmäler händelsen innan ni hämtar ut paketet, har polisen en möjlighet att spåra förskottsbetalningen via postsystemet.

Oavsett om innehavaren polisanmäler det eller ej är det inte värt att riskera konsekvenserna, enligt mig.

angående id, så går det att förfalska vad jag har förstått, men hur ska dem kunna spåra personen i fråga om dem tex använder sig utav ett trådlöst internet ute på stan, ett stulet kreditkort och en falsk id handling? då borde det vara ganska omöjligt? möjligt att jag är helt fel på det :P
Citera
2011-01-03, 16:02
Medlem
Så här verkar det gå till:

http://www.corren.se/nyheter/?articleid=5450761

Citat:
De utgav sig då för att vara ombud för en person med namnet Tobias Karlsson. De ska också ha visat upp ett förfalskat körkort med namnkombinationen.

De hade ett legg i Tobias Karlsson men någon av dem legitimerade sig som ombud med sitt egna legg ändå. Jättedumt.

Citat:
Kammaråklagare Kajsa Malmström anser att de påstådda brotten ska betecknas som grova då gärningsmännen visat "stor förslagenhet" och då de personer som fått sina identiteter utnyttjade har utsatts för "allvarliga integritetskränkningar".

Oförskämt höga straff på sånt här, men det ska väl kosta att ligga på topp. Någon som kan hitta dom på Tobias Karlsson fallet?

http://laholmstidning.se/article/201...med-samma-namn

Lite dumt att använda egna legget. Mannen måste längta hem till fängelset. Han kan väl inte bli anklagad för att vara förslagen iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av NeedleLabs
angående id, så går det att förfalska vad jag har förstått, men hur ska dem kunna spåra personen i fråga om dem tex använder sig utav ett trådlöst internet ute på stan, ett stulet kreditkort och en falsk id handling? då borde det vara ganska omöjligt? möjligt att jag är helt fel på det :P

Rent hypotetiskt så skulle någon som höll på med dylikt kunna åka fast genom kamerabilder eller polisbevakning på utlämningsstället.
Citera
2011-01-03, 17:14
Medlem
Blacknesss avatar
Ett gammalt knep som jag tror ska funka än idag är att beställa biljetter till konserter och liknande evenemang, betala dem rakt på nätet sen hämta ut dem (man visar bara upp en kod), då kan du dessutom tjäna en hacka på att sälja vidare dem.
Citera
2011-01-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keffvv
Så här verkar det gå till:

http://www.corren.se/nyheter/?articleid=5450761

De hade ett legg i Tobias Karlsson men någon av dem legitimerade sig som ombud med sitt egna legg ändå. Jättedumt.

Oförskämt höga straff på sånt här, men det ska väl kosta att ligga på topp. Någon som kan hitta dom på Tobias Karlsson fallet?

http://laholmstidning.se/article/201...med-samma-namn

Lite dumt att använda egna legget. Mannen måste längta hem till fängelset. Han kan väl inte bli anklagad för att vara förslagen iaf.

Rent hypotetiskt så skulle någon som höll på med dylikt kunna åka fast genom kamerabilder eller polisbevakning på utlämningsstället.

solbrillor, keps och peruk etc. borde ju eliminera dem riskerna du nämner sist? Polisbevakningen är ju dock det som är det "svåra" men om man själv håller lite koll på utlämningsstället borde det inte vara några problem? man har ju ofta kollat på efterlyst och dem bilderna är inte väldigt högupplösta minst sagt! Sen kanske man ska undvika att visa sitt egna leg om man skulle få för sig en sådan sak!
Citera
2011-01-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Ett gammalt knep som jag tror ska funka än idag är att beställa biljetter till konserter och liknande evenemang, betala dem rakt på nätet sen hämta ut dem (man visar bara upp en kod), då kan du dessutom tjäna en hacka på att sälja vidare dem.

jo kanske, men dem kan antagligen spåras dem med, jag tänker tex ticnet borde ju se vilket kort nr som handlat vilket serie nr på biljett?
sen kränger man biljetten på blocket och så vill dem föra över pengarna till ens konto. och pang så är man körd? inga andra tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in