2011-01-03, 13:46
Medlem
tOPOs avatar
Hej.

Köpte dammsugare igår på El-Giganten och använde den precis. Mycket nöjd osv.
Konverserade med en polare och han frågade vilken jag köpt, så jag googlade modellen och självklart så fick jag träff på prisjakt.

Den kostar 900kr mindre hos en annan butik.
Jag blev lite förbannad då jag känner mig lurad.
Så jag tänkte kolla med er då jag HATAR att returnera saker eller strula till det efter köp, vad gäller om man har använt dammsugaren en gång? Kan/får man lämna tillbaka den om man anger ärlig anledning? Att den i detta fall finns att köpa på annat ställe för en billigare peng?

Har jag rätt till detta eller får jag skylla mig själv för att ha använt den redan? :>

Tacksam för hjälp och jag hoppas jag postat i rätt sektion.

MVH
Citera
2011-01-03, 13:55
Medlem
ormanoffs avatar
Öppet köp är inte lagreglerat, utan en fråga om vad som är avtalat mellan dig och elgiganten. Kolla upp deras villkor via hemsida eller butik.

Min egen erfarenhet är att så länge du packar ner varan i kartong och den är i skick att kunna säljas igen, är det inga problem att utnyttja öppet köp.
Citera
2011-01-03, 13:58
Medlem
chaoswithins avatar
Kolla först så dom inte har någon lägsta prisgaranti, dom har ju sånt ibland dom där kedjorna.
Citera
2011-01-03, 13:58
Medlem
Carcasss avatar
Som föregående skribent säger, packa ner skiten i lådan, gå tillbaks med den och konstatera helt enkelt att produkten inte motsvarar dina förväntningar. Bör inte vara några som helst problem.
Citera
2011-01-03, 13:59
Medlem
Bergakungens avatar
Hur skulle du själv vilja ha det? Tycker du det verkar rimligt att affären säljer en dammsugare på torsdag och tvingas ta tillbaka den på söndag med beskedet att den var jättebra men tyvärr finns den billigare hos en konkurrent, dvs inget skäl alls? Något lagstöd för en sådan manöver finns alltså inte.

Däremot har ju särskilt elektronikaffärerna sk "lägsta-pris-garanti" och ibland även "öppet köp". Men det ligger utanför vad du har rätt till enligt Konsumentköplagen. Öppet köp brukar innebära att varan skall vara oanvänd och "lägsta-pris-garantin brukar villkoras till att det skall vara en identisk vara som finns i lager, dvs den skall gå att köpa.

Men det är väl bara att prova? Om du börjar med att försöka använda öppet köp kan du köra "lägsta pris" som fas två, om du nobbas för att dammsugaren är använd (vilket jag kan tänka mig).
Citera
2011-01-03, 14:14
Medlem
Deras "Köpvillkor Elgiganten.se" säger

"..Elgiganten lämnar dock öppet köp i 30 dagar vid köp på elgiganten.se och i våra varuhus. Vi anser att det inte är förän man får prova produkten i sin egen hemmamiljö som man verkligen veta om det är vad man vill ha eller inte. Därför lämnar vi öppet köp i 30 dagar. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantagen från öppet köp är produkter med abonnemang och ”på köpet”-erbjudanten. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp om förpackningen är obruten. Glöm inte att ta med dig kvittot!.

Varor som inte omfattas av ångerrätten är tjänster som påbörjats, bläckpatroner som har använts samt programvaror, spel och filmer där förseglingen brutits. .." (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...0AAAEo2yRj0F3r)

Så svaret på din fråga synes vara ja, man får prova en dammsugare och ändå ha kvar Öppet köp hos Elgiganten.
Citera
2011-01-03, 14:25
Medlem
tOPOs avatar
Hej igen.

Jag är extremt tacksam för alla svar! Dags att borsta bilen och susa iväg.

Gott nytt på er alla!

MVH
Citera
2011-01-03, 15:08
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
(vilket jag kan tänka mig).

Du har uppenbarligen aldrig använt dig av öppet köp, någonsin, eftersom du uttalar sig så där. Så, varför ens uttala sig? Öppet köp är öppet köp och brukar vara tämligen problemfritt så länge det inte handlar om film och spel.
Citera
2011-01-03, 19:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Du har uppenbarligen aldrig använt dig av öppet köp, någonsin, eftersom du uttalar sig så där. Så, varför ens uttala sig? Öppet köp är öppet köp och brukar vara tämligen problemfritt så länge det inte handlar om film och spel.

Jag uppskattar din omsorg om frågeställningen. Men det finns gott om produkter där inte ett allmänt genereröst erbjudande om "öppet köp" kommer att fungera särskilt bra. Vad säger du om använda kalsonger, eller mer i linje med Elgigantens sortiment, en elektrisk tandborste som använts en månad?

Jag väntar mig faktiskt att en dammsugare kommer att betraktas som en hygienartikel. Står Elgiganten ovillkorligt till sitt "öppet-köp"-erbjudande är det ju alldeles utmärkt.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-01-03 kl. 20:18.
Citera
2011-01-03, 23:08
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag uppskattar din omsorg om frågeställningen. Men det finns gott om produkter där inte ett allmänt genereröst erbjudande om "öppet köp" kommer att fungera särskilt bra. Vad säger du om använda kalsonger, eller mer i linje med Elgigantens sortiment, en elektrisk tandborste som använts en månad?

Jag väntar mig faktiskt att en dammsugare kommer att betraktas som en hygienartikel. Står Elgiganten ovillkorligt till sitt "öppet-köp"-erbjudande är det ju alldeles utmärkt.
Som Bergakungen påpekar är öppet-köp inte lagstadgat, utan något vissa retailers frivilligt väljer att erbjuda. Som motkrav brukar ställas att varan skall vara möjlig att sälja såsom ny igen. Ställ då dig själv frågan - skulle du bli överlycklig om du köper en dammsugare som ny och upptäcker att påsen är dammfylld?

Elgiganten och liknande elektronikkedjor använder sig av lägsta-pris-garantin just för att inte hamna i problematiken som TS beskriver. Istället för att Elgiganten skall stå där med en missnöjd kund som har hittat en produkt billigare eller välja att ta tillbaka en produkt som blir svår att sälja igen erbjuder de kunden att få mellanskillnaden. Resultatet av detta är:
  • Att kunden får tillbaka mellanskillnaden, har köpt sin produkt till bästa möjliga pris och är glad och nöjd.
  • Att elektronikfirman slipper ta tillbaka en svårsåld produkt och förlora såväl försäljning som produkt.

tOPO: Mitt råd till dig blir att meddela affären att du funnit dammsugaren billigare och ta med utskrift på detta för att inkassera mellanskillnad enligt lägsta-pris-garantin. Du får dammsugare och du får den till ett bra pris, och som en bonus slipper du en diskussion kring huruvida du får återlämna en använd dammsugare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in