Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Du har uppenbarligen aldrig använt dig av öppet köp, någonsin, eftersom du uttalar sig så där. Så, varför ens uttala sig? Öppet köp är öppet köp och brukar vara tämligen problemfritt så länge det inte handlar om film och spel.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag uppskattar din omsorg om frågeställningen. Men det finns gott om produkter där inte ett allmänt genereröst erbjudande om "öppet köp" kommer att fungera särskilt bra. Vad säger du om använda kalsonger, eller mer i linje med Elgigantens sortiment, en elektrisk tandborste som använts en månad?
Jag väntar mig faktiskt att en dammsugare kommer att betraktas som en hygienartikel. Står Elgiganten ovillkorligt till sitt "öppet-köp"-erbjudande är det ju alldeles utmärkt.
Som Bergakungen påpekar är öppet-köp inte lagstadgat, utan något vissa retailers frivilligt väljer att erbjuda. Som motkrav brukar ställas att varan skall vara möjlig att sälja såsom ny igen. Ställ då dig själv frågan - skulle du bli överlycklig om du köper en dammsugare som ny och upptäcker att påsen är dammfylld?
Elgiganten och liknande elektronikkedjor använder sig av lägsta-pris-garantin just för att inte hamna i problematiken som TS beskriver. Istället för att Elgiganten skall stå där med en missnöjd kund som har hittat en produkt billigare eller välja att ta tillbaka en produkt som blir svår att sälja igen erbjuder de kunden att få mellanskillnaden. Resultatet av detta är:
- Att kunden får tillbaka mellanskillnaden, har köpt sin produkt till bästa möjliga pris och är glad och nöjd.
- Att elektronikfirman slipper ta tillbaka en svårsåld produkt och förlora såväl försäljning som produkt.
tOPO: Mitt råd till dig blir att meddela affären att du funnit dammsugaren billigare och ta med utskrift på detta för att inkassera mellanskillnad enligt lägsta-pris-garantin. Du får dammsugare och du får den till ett bra pris, och som en bonus slipper du en diskussion kring huruvida du får återlämna en använd dammsugare.