2011-01-03, 12:33
Medlem
Barathrum50s avatar
Som topic lyder så ska jag laga en enkel middag åt tre personer imorgon. Jag har inga tidigare erfarenheter utöver basics (Steka, koka pasta, koka potatis etc).

Vad har ni för tips på maträtter. Enkelt men gott!

Tack på förhand
Citera
2011-01-03, 12:38
Medlem
asdf.s avatar
Korvstroganoff är ju alltid en succé och lätt att tillaga.
Citera
2011-01-03, 12:39
Medlem
Kattfot23s avatar
Bjud på pizza.
Citera
2011-01-03, 12:41
Medlem
kent.agents avatar
denna ser ganska god ut, garanterat lätt också http://www.recepten.se/recept/korv_med_broed.html
Citera
2011-01-03, 12:43
Medlem
fräshs avatar
Köp färsk tortellini, typ ricotta fyllning eller nåt annat som du gillar. Det finns att köpa i alla matbutiker och det är till och med lättare att koka än makaroner.

Till det gör du tomatsås:

Blanda i stekpanna:
- Två paket krossade tomater.
- lite olivolja

Krydda och låt puttra i typ 5 minuter på medelvärme:

-basilika,
-svartpeppar,
-salt,

(om jag hade gjort det hade jag också kryddat med tabasco, heinz chilisauce och färsk basilika)

Häll bort vattnet från tortellinin (stavning? haha) och blanda med tomatsåsen. Severa varm i en stor skål.
Citera
2011-01-03, 12:47
Medlem
kent.agents avatar
annars finns det ett tips som jag har använt mig av många gånger, det är ju inte alla som kan göra egen pizza, http://www.google.se/images?hl=sv&so...=&oq=&gs_rfai= funkar alltid!
Citera
2011-01-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kent.agent
annars finns det ett tips som jag har använt mig av många gånger, det är ju inte alla som kan göra egen pizza, http://www.google.se/images?hl=sv&so...=&oq=&gs_rfai= funkar alltid!

Kör på detta! Då blir dina gäster såhär nöjda http://www.foodbroker.se/Portals/2/f...raleepizza.jpg
WIN
Senast redigerad av Kyozoku 2011-01-03 kl. 13:02. Anledning: stavfel
Citera
2011-01-03, 13:18
Medlem
morkfromorks avatar
köttfärssås eller chilliconcarne, finns massor med enkla recept.
Citera
2011-01-03, 13:19
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Som topic lyder så ska jag laga en enkel middag åt tre personer imorgon. Jag har inga tidigare erfarenheter utöver basics (Steka, koka pasta, koka potatis etc).

Vad har ni för tips på maträtter. Enkelt men gott!

Tack på förhand

Kan du steka och koka pasta kan du väl satsa på någon lite roligare variant av lasagne? Finns massor recept på nätet om du inte vet något själv.

Koka potatis kan du också, så du kan ju köra på moussaka också, som även det är jättegott.

Gör någon god sallad till det med salladsdressing och duka snyggt så blir det säkert en lyckad middag.
Citera
2011-01-03, 13:43
Medlem
rayraviolis avatar
Vad menar du med enkel middag? Vad är det för typ av gäster? Om jag blir bjuden på mat på kvällen så hoppas jag ju på nånting utöver det allra mest vardagliga (typ korvstroganoff). Det innebär inte att maten behöver vara dyr eller komplicerad. Spontant tips: Hemgjorda (förstås!) köttbullar med gott mos, gräddsås, lingon och pressgurka. Det och en bra öl är ju himmelriket!
Citera
2011-01-03, 13:48
Medlem
Magnus.nilssons avatar
Sitter i samma sits, ska laga mat imorgon till min mor och far, har väl inga vidare matskills men tror i alla fall att jag klarar av att göra ganska mycket om jag har ett recept, någon som kan tipsa om något. Min far älskar kött men min mor är vegetarian och det är det som gör mig mer nervös. Snabba svar uppskattas.
Citera
2011-01-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus.nilsson
Sitter i samma sits, ska laga mat imorgon till min mor och far, har väl inga vidare matskills men tror i alla fall att jag klarar av att göra ganska mycket om jag har ett recept, någon som kan tipsa om något. Min far älskar kött men min mor är vegetarian och det är det som gör mig mer nervös. Snabba svar uppskattas.

Laga en matig soppa eller gryta med mycket bönor, linser osv och så serverar du köttbitar (allt från biff till färs) bredvid. Då blir säkert båda nöjda och glada.

@ TS: Har du lagat Risotto någon gång? Det är ganska enkelt att följa, men kan vara lite knivigt att få till konsistensen bra. Recept och tillvägagångssätt är för långt för en FB post, men finns mängder av sånt på nätet (och även på risottorisens paket). Kanske kan vara något om du vill pröva något nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in