• 1
  • 2
2011-01-03, 16:49
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
[cyniker]Lösningen är att tillhöra medelklassen. Killen född exempelvis 1985 kommer kunna gå i pension säg runt 2050 i och med att dennes föräldrar (födda 1955 eller något) förmodligen kommer att dö runt 2040-2045. En stor andel av alla 40-, 50- och 60-talister sitter på hus köpta mellan 1970 och 1990, ofta belånade till mellan noll och två hundra tusen, men med ett värde i dagens penningvärde på i runda slängar ofta två-fyra miljoner. Har killen född 1985 i genomsnitt ett syskon så blir det alltså ett ganska ordentligt arv att räkna med, som kan användas då han i 50-årsåldern insett att det dags börja att fundera lite på pensionen.[/cyniker]
Det stämmer mycket bra. De som är lyckliga nog att ha 1-2 syskon och föräldrar som bor i hus samt har kapital på annat håll kommer klara sig betydligt bättre vid pension än vi som har 4-5 syskon, skilda föräldrar från arbetarklassen som bor i hyresrätt och/eller har lån kvar på huset.

Typ en sån som mig
Citera
2011-01-03, 16:59
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag lånar bara till boende och har för närvarande 60% belåning. Att äga sitt egna boende tror jag lönar sig i längden. När jag blir äldre, så har vi ingen användning för villan och sätter oss troligtvis i en lägenhet och får loss pengar.

Sparar också 1000:-/mån långsiktigt som aktiv placerare istället för att amortera så mkt.
Tycker det låter som en vettig strategi. 60% belåning är en bra nivå på bostadslånet, förutsatt att du inte är typ 64 år gammal och går i pension nästa år

Tar du ut vinsten på bostaden i form av "kontanter" så är det väl förresten en vinstskatt på typ... 30%?

Och sedan 30% vinstskatt på alla aktievinster som du plockar ut (förutsatt att du inte har en kapitalförsäkring).

De har verkligen lyckats göra det svårt att bli rik i det här landet
Citera
2011-01-03, 18:24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Tycker det låter som en vettig strategi. 60% belåning är en bra nivå på bostadslånet, förutsatt att du inte är typ 64 år gammal och går i pension nästa år

Tar du ut vinsten på bostaden i form av "kontanter" så är det väl förresten en vinstskatt på typ... 30%?

Och sedan 30% vinstskatt på alla aktievinster som du plockar ut (förutsatt att du inte har en kapitalförsäkring).

De har verkligen lyckats göra det svårt att bli rik i det här landet
Jag har 25år kvar till ålderspensionen. Det som är lite oroväckande är att jag är sjukpensionerad (10år nu) och att det naturligtvis kommer påverka pensionen ganska rejält.

Jag har mina sparpengar i en KF, så denne skatt kan ju bli lite mera fördelaktig om jag lyckas prestera bra med investeringarna. När det gäller bostadsskatt så är jag lite osäker på nuvarande regler, vet iaf att det har varit 30% skatt på 2/3e delar, kanske har ändrats. Skulle räntorna skena iväg åt helvete så skulle jag kunna lösa in delar av mina lån och ha 35% belåning (GBG).

Har jobbat i 15år innan jag skadade mig. Har sjukpension på 20.000:- som iaf är pensionsgrundande, men naturligtvis inte mkt till inkomst jämfört om jag skulle arbetat.
Citera
2011-03-09, 18:58
Bannlyst
Du får göra som dom gör i resten av de fattiga länderna: skaffa jävligt många barn som får försörja dig
Citera
2011-03-10, 08:38
Medlem
AbsolutHerberts avatar
Äh, jag löser det själv!

Är 28, hade för två år sedan inga sparpengar alls, pga att jag varit student i fyra år.
Nu har jag sparat ihop 200k, och tänker fortsätta spara, försöka landa på cirka 13000:-/månad.
Lever på cirka 8500:-/månad, inte askul på något sätt, men jag njuter av att se kontot öka.

Jag påverkar själv min lön väldigt mycket, beroende på prestation och ork, så vissa månader blir det mer, andra mindre.

Men om jag orkar jobba 10 år till, så har jag cirka 2.5 miljoner på kontot, sen får det fan räcka, då sätter jag mig i Thailand och chillar.
Citera
2011-03-10, 12:49
Medlem
Vekrusets avatar
Jag tänker åt samma håll - att det inte lär finnas någon pension kvar till mig.

Dock är det extremt upprörande att vi betalar full pensionsavgift för något som kanske t o m är helt konfiskerat om några decennier.
Citera
2011-03-10, 16:48
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Är 28 år gammal och räknar med att jobba till 65, dvs. 37 år till.

Ta inte det för givet, förlorar du jobbet efter 50 år så är det mycket svårt att komma tillbaka. Med dagens utveckling kommer en stor del av din generation tvingas sluta sitt arbetsliv som långtidsarbetslös i "åtgärder" till minimal lön.
60% av de i Fas-3 är 50+, trots att en fjärdedel är akademiker.
Citera
2011-03-10, 19:01
Medlem
Kanske lite OT men har nämnts i tråden. Hur fungerar det med avdrag vid pensionssparande. Har förstått att det handlar om Max 12000 men gäller det 30% på det eller får jag tillbaka allt?
Citera
2011-03-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chkn
Kanske lite OT men har nämnts i tråden. Hur fungerar det med avdrag vid pensionssparande. Har förstått att det handlar om Max 12000 men gäller det 30% på det eller får jag tillbaka allt?
I princip kan man väl säga att du slipper betala kommunalskatt på 12000 om du tjänar under brytpunkten för marginalskatt. Du får betala skatten när du tar ut pengarna i framtiden. (Då utan jobbskatteavdrag, så det blir mer skatt då om samma regler som idag gäller.)
Citera
2011-03-10, 23:29
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tänker åt samma håll - att det inte lär finnas någon pension kvar till mig.

Dock är det extremt upprörande att vi betalar full pensionsavgift för något som kanske t o m är helt konfiskerat om några decennier.

Skulle vilja säga att det är den största politiska skandalen i Sverige någonsin. Hade pensionskapitalet förvaltats NÅGORLUNDA okej, så skulle pensionen varit högre än lönen. Nu finansierar den allt möjligt skräp, miljonprogrammen t.ex.

Vissa har mage att gnälla på den lilla del som vi får bestämma var vi vill investera den. Mycket vänstersnack om att nu spekuleras pensionen bort på börsen - var faaaaaaaaaaaaan tror de att den investerades innan? Skulle vi själva få råda över den skulle det vara så otroligt mycket bättre - det parti som vågar genomföra tvångssparande, men låta individen bestämma EXAKT var man vill placera dem, får min röst.
Citera
2011-03-11, 11:37
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Mitt enda sätt för tillfället är att jag är skuldfri och kommer förhoppningsvis vara det i framtiden också.,
Citera
2011-03-11, 16:04
Medlem
Jag har en känsla av att de stackare (vågar nog inkludera mig själv där, trots att jag är 19 just nu) som har sparat hela livet just för att vara på den säkra sidan i framtiden och som inte velat kasta pengar omkring sig utan respekt för dess värde, kommer att vara i minoritet år 2050.

Det är inte en majoritet av våran generation som har respekt för pengar, inte vad jag kan se iaf. Är Sverige fortfarande en demokrati år 2050 kommer detta förmodligen leda till att alla som har sparat kommer att tvingas dela med sig av sina pengar till slösaktiga människor som ändå inte ser något värde i pengarna. Det har alltid löst sig och kommer alltid att göra.

Jag mår lite illa när jag tänker på det, men man får väll helt enkelt ta sitt personliga ansvar i tid och se till att spara en del av pengarna i utländska konton som staten inte kommer åt. Sorgligt men sant. Sedan får man nog se till att spara mycket i råvaror då den svenska valutan vid en ekonomisk kollaps kommer vara oanvändbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in