Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze
Börja spara i ung ålder, om man inte är i ung ålder; börja spara i lite högre siffror. Se till så att tjänstepension och allting fungerar bra?
Jag förstår inte riktigt vad problemet är?
EDIT:
Vad jag gör för att säkra min ekonomiska framtid? Jag sparar och ser långsiktigt, istället för att bränna alla pengar som en idiot..
Problemet är att få unga människor i det här landet verkar ha insett vilket ansvar som vilar på deras axlar. Svenskarna
skuldsätter sig som aldrig förr. Samtidigt lever vi i en ekonomiskt sett ostabil tid p.g.a. globaliseringen och finanskrisen. Om ett lands ekonomi kollapsar framöver så dras andra länder med, även indirekt Sverige. Om konjunkturen sjunker så ökar arbetslösheten och därmed förmågan till att spara och amortera, om än tillfälligt (får vi hoppas).
Bostadspriserna kontra räntenivåerna är också så vitt jag vet en risk för framtiden. Om styrräntan på sikt stiger över 5% finns det p.g.a. den höga belåningsgraden en risk för kollaps av bostadspriserna. Folk har inte råd att betala sina lån samtidigt som efterfrågan på bostäder sjunker p.g.a. ränteläget. Det blir svårare att sälja och man har lån som är högre än marknadsvärdet på bostaden. Då har vi en kris som kan motsvara den på 90-talet.
Med höga skulder, flera risker i vårt finansiella system samt en brist på ekonomisk kunskap hos svenskar i allmänhet så tror jag att det blir svårt för framtidens pensionärer. Att spara/investera långsiktigt och amortera flitigt på sina lån kanske är vardag för den som kan hantera pengar, men för allmänheten verkar fallet inte vara så. Snarare tvärt om, eftersom vi konsumerar mycket och sparar lite.
Risken är alltså att majoriteten av de som är unga idag inte kommer klara att gå i pension ö.h.t. vid 65 års ålder. Kanske tvingas många jobba vidare till 70+ för att ens kunna få en låg grundpension. Eller så blir det helt enkelt som i USA, att vi får spara helt och hållet på egen hand. Folk får spara ordentligt eller jobba tills de dör.
Konsekvensen för varje enskild svensk är egentligen av ren darwinistisk natur. Det kommer handla om ekonomisk överlevnad. De människor som har gjort långsiktiga val i sin privatekonomi är de som kommer klara sig som pensionärer, dvs. de som har liten eller ingen belåning och stora tillgångar. I nuläget verkar ytterst få människor vara inställda på det, varför dessa med stor sannolikhet kommer få det jävligt jobbigt runt år 2050.