2011-01-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Därför att den som kan hela skattelagstiftningen inte har ett liv.

Man behöver väl knappast kunna hela skattelagstiftningen för att veta vad det innebär att jämka? Törs påstå att de som har koll på det mest grundläggande i samhället har betydligt mer "liv" än de som inte har någon koll.
Citera
2011-01-04, 01:11
Medlem
Värt att notera är också att det krävs att man har betalt skatt under året. Har man inte någon inkomst och har betalt skatt finns det heller ingenting att få tillbaka.

30% av räntekostnaden får man tillbaka på summor upp till 100 000 kronor, över denna summa är det 20% som gäller.
Citera
2011-01-06, 17:20
Medlem
Citat:

Herregud, detta är verkligen inte att kunna skattelagstiftningen. Ungefär lika begåvat som att skriva att man kan hela lagboken för att man vet att det är olagligt att mörda etc.
Citera
2011-01-06, 17:26
Medlem
Citat:

.
Citera
2011-01-06, 18:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Herregud, detta är verkligen inte att kunna skattelagstiftningen. Ungefär lika begåvat som att skriva att man kan hela lagboken för att man vet att det är olagligt att mörda etc.

Att jämföra att jämka räntan med att mörda verkar intelligent.

Hur låter det hemma hos dig? "Kära barn. Man får inte göra folk illa. Och så kan man jämka ränta!". Tragiskt.

Det fanns en tid som du antagligen är för ung för att komma ihåg, knappt 5 år sedan, då man fick betala en ansenlig mängd pengar i fastighetsskatt. Hade man ett fullt belånat hus så brukade ränteavdraget vara ungefär lika stort som skatteskulden.

Du kanske kan fundera ut vad det innebär alldeles själv, annars får du väl fråga nån vuxen.

Citat:
.

Att 6 minuter senare citera samma inlägg en gång till och svara med en punkt verkar också väldigt intelligent.
Citera
2011-01-06, 19:44
Medlem
Citat:
Hur låter det hemma hos dig? "Kära barn. Man får inte göra folk illa. Och så kan man jämka ränta!". Tragiskt.

Det är faktiskt två saker jag fått lära mig hemifrån... Ok, kanske inte att jämka pga ränteutgifter. Men väl att skattejämka när jag sommarjobbat och det inte funnits anledning att spara pengarna hos skatteverket.

Tycker inte att det verkar det minsta konstigt om fler än mina föräldrar upplyser sina barn om sånt...
Citera
2011-01-06, 19:48
Medlem
Citat:
Det fanns en tid som du antagligen är för ung för att komma ihåg, knappt 5 år sedan, då man fick betala en ansenlig mängd pengar i fastighetsskatt.

Sådärja... Nu avslöjade du ganska pinsamma brister i ditt "kunnande".
Citera
2011-01-06, 19:52
Medlem
Citat:
Att jämföra att jämka räntan med att mörda verkar intelligent.

Det fanns en tid som du antagligen är för ung för att komma ihåg, knappt 5 år sedan, då man fick betala en ansenlig mängd pengar i fastighetsskatt. Hade man ett fullt belånat hus så brukade ränteavdraget vara ungefär lika stort som skatteskulden.

Du kanske kan fundera ut vad det innebär alldeles själv, annars får du väl fråga nån vuxen.

Att 6 minuter senare citera samma inlägg en gång till och svara med en punkt verkar också väldigt intelligent.

Celeno verkar vara i toppform idag. Det är så j-a korkat skrivet så jag orkar inte ens kommentera det.

Ang punkten är det nog för komplicerat för dig att förstå att jag skrev mitt inlägg, därefter hängde det sig i flera minuter varför jag kopierade mitt inlägg och skrev det igen i tron att det inte hade blivit något. Därefter tog jag bort allt jag skrivit men flashback krävde att jag minst skulle ange 1 tecken.
Citera
2011-01-06, 20:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är faktiskt två saker jag fått lära mig hemifrån... Ok, kanske inte att jämka pga ränteutgifter. Men väl att skattejämka när jag sommarjobbat och det inte funnits anledning att spara pengarna hos skatteverket.

Men då är ju svaret på kyuss fråga varför han inte visste att "arbetsgivaren drar mindre skatt så du har pengar att betala räntan som överstiger 70%" att han inte har fått rätt uppfostran

Nej. Sånt talar banken om för en när man behöver veta. Edit: Eller så kan man fråga på fb.

Citat:
Sådärja... Nu avslöjade du ganska pinsamma brister i ditt "kunnande".

Jaså? Jag kanske inbillade mig 20000+ kronor varje år jag var tvungen att betala skatteverket för min kåk?

Skärp dig.
Senast redigerad av Celeno 2011-01-06 kl. 20:26.
Citera
2011-01-06, 20:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Celeno verkar vara i toppform idag. Det är så j-a korkat skrivet så jag orkar inte ens kommentera det.

Jag har alltid ork att kommentera dina jävligt korkade inlägg. Varför orkar inte du skriva? Tid över har du garanterat.

Nej, kära Sall2001. Att inte kunna detaljerna kring jämkning är inte samma sak som att inte veta att man inte får mörda.

Skattelagstiftningen revideras dessutom såpass ofta att man ändå måste kolla om saker och ting fortfarande gäller, när avdrag skall göras.

Mord däremot, är olagligt nu, det var olagligt förr och det kommer att vara olagligt även i framtiden.

Svaret på kyuss är alltså fortfarande samma svar som jag gav sist.

Citat:
Ang punkten är det nog för komplicerat för dig att förstå att jag skrev mitt inlägg, därefter hängde det sig i flera minuter varför jag kopierade mitt inlägg och skrev det igen i tron att det inte hade blivit något. Därefter tog jag bort allt jag skrivit men flashback krävde att jag minst skulle ange 1 tecken.

Krävde flashback att du skulle behålla citatet också?
Citera
2011-01-06, 20:30
Medlem
Citat:
Men då är ju svaret på kyuss fråga varför han inte visste att "arbetsgivaren drar mindre skatt så du har pengar att betala räntan som överstiger 70%" att han inte har fått rätt uppfostran

Nej. Sånt talar banken om för en när man behöver veta.

Jaså? Jag kanske inbillade mig 20000+ kronor varje år jag var tvungen att betala skatteverket för min kåk?

Skärp dig.

Banken talar absolut om sånt om du frågar, men då kräver det att du vet vad du ska fråga.

Vad det sen gäller din fastighetsskatt anade jag inte att du bodde i en villa med taxeringsvärdet 2.000.000kr+ samt tjänade / tjänar 600.000kr+ /år. Men, men... Du borde iaf ha vett att inse att du ingår i en ganska lyckosam grupp människor och att ni är få.

Dessutom känns det som att du med den fastigheten samt inkomsten borde ha mer koll. Inte minst för din egen skull.
Senast redigerad av Magban 2011-01-06 kl. 20:33.
Citera
2011-01-06, 20:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Banken talar absolut om sånt om du frågar, men då kräver det att du vet vad du ska fråga.

Och frågade var ju precis vad TS gjorde. Men enligt Sall2001 så är han nästan en mördare.

Citat:
Vad det sen gäller din fastighetsskatt anade jag inte att du bodde i en villa med taxeringsvärdet 2.000.000kr+ samt tjänade / tjänar 600.000kr+ /år. Men, men... Du borde iaf ha vett att inse att du ingår i en ganska lyckosam grupp människor och att ni är få.

Jag sålde villan för mer än två miljoner. Jag fick MINDRE än vad den var taxerad för. Så mycket för "75% av marknadsvärdet". Jag hade också en fru och vår gemensamma inkomst var en bra bit över 600.000 före skatt, helt rätt.

Så är det dock inte nu längre, men det är en annan historia.

Vilka pinsamma brister är det du pratar om? Är det inom skattelagstiftning så tar jag det som en komplimang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in