• 1
  • 2
2011-01-03, 09:41
Medlem
kyusss avatar
Hej!

Jag är en ekonomisk n00b. Har bott i bostadsrätt sedan 2009 och har hört att man kan göra avdrag i deklarationen för sina räntekostnader, dvs. att man får tillbaka en del av pengarna som har gått till räntor för bostadslånet.

Hur i helsike gör man detta?

Hur stor andel får man tillbaka?

Har aldrig gjort ett avdrag i min deklaration tidigare men är extremt nyfiken på hur man gör.
Citera
2011-01-03, 10:04
Medlem
Om det är du som står som ägare på lägenheten så kommer det ske mer eller mindre automatiskt då banken skickar dina uppgifter till Skatteverket.

Och om jag inte minns helt fel så får du tillbaka 30% av den ränta du betalat in.
Citera
2011-01-03, 10:08
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Om det är du som står som ägare på lägenheten så kommer det ske mer eller mindre automatiskt då banken skickar dina uppgifter till Skatteverket.

Och om jag inte minns helt fel så får du tillbaka 30% av den ränta du betalat in.
Jag kan alltså sitta och pilla mig i naveln och vänta på att få tillbaka pengarna automatiskt?
Citera
2011-01-03, 10:21
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Jag kan alltså sitta och pilla mig i naveln och vänta på att få tillbaka pengarna automatiskt?

Precis, om du inte har angett att du vill ha skattejämkning. Då får du i stället lägre avgift på ditt bolån varje månad direkt.

EDIT: Detta med avdrag på deklarationen gäller för övrigt alla lån du har. Har du ett billån, avbetalning på en vara (med ränta) så gör skatteverket avdrag även för den räntan. Kommer dock inte ihåg om det är samma procentsats på det som på bolånet.
Senast redigerad av Tuxxa 2011-01-03 kl. 10:24.
Citera
2011-01-03, 10:27
Medlem
Citat:

Precis, dock skall du alltid dubbelkolla alla siffror när deklarationen kommer.
Citera
2011-01-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxa
Precis, om du inte har angett att du vill ha skattejämkning. Då får du i stället lägre avgift på ditt bolån varje månad direkt.

EDIT: Detta med avdrag på deklarationen gäller för övrigt alla lån du har. Har du ett billån, avbetalning på en vara (med ränta) så gör skatteverket avdrag även för den räntan. Kommer dock inte ihåg om det är samma procentsats på det som på bolånet.

Nej, du får inte "lägre avgift på ditt bolån" utan vad som händer om du begär skattejämkning är att arbetsgivaren drar mindre skatt varje månad.

Det är 30% tillbaka på alla "normala" räntekostnader (ej ränta till Skatteverket etc).

När du får din deklaration ska du kontrollera att den förtryckta utgiftsräntan stämmer med den faktiska räntekostnaden du betalat under 2010! I annat fall stryker du över det förtryckta beloppet och skriver i korrekt belopp bredvid!
Citera
2011-01-03, 11:05
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Nej, du får inte "lägre avgift på ditt bolån" utan vad som händer om du begär skattejämkning är att arbetsgivaren drar mindre skatt varje månad.

Det är 30% tillbaka på alla "normala" räntekostnader (ej ränta till Skatteverket etc).

När du får din deklaration ska du kontrollera att den förtryckta utgiftsräntan stämmer med den faktiska räntekostnaden du betalat under 2010! I annat fall stryker du över det förtryckta beloppet och skriver i korrekt belopp bredvid!

Man kan skattejämka bolånen också. Men det är möjligt det dras på lönen också.
Citera
2011-01-03, 11:27
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Precis, dock skall du alltid dubbelkolla alla siffror när deklarationen kommer.
Självklart. Tack för hjälpen
Citera
2011-01-03, 11:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Hej!

Jag är en ekonomisk n00b. Har bott i bostadsrätt sedan 2009 och har hört att man kan göra avdrag i deklarationen för sina räntekostnader, dvs. att man får tillbaka en del av pengarna som har gått till räntor för bostadslånet.

Hur i helsike gör man detta?

Hur stor andel får man tillbaka?

Har aldrig gjort ett avdrag i min deklaration tidigare men är extremt nyfiken på hur man gör.

Det görs automatiskt i samband med att banken skickar in kontrolluppgifter till Skatteverket.
Citera
2011-01-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxa
Man kan skattejämka bolånen också. Men det är möjligt det dras på lönen också.

Skattejämkning innebär att arbetsgivaren drar mindre skatt så du har pengar att betala räntan som överstiger 70%.

Dvs har du räntekostnader på 36.000:- per år ska arbetsgivaren (i en perfekt värld) minska skatten per månad med 0,3*36000/12 = 900:- per månad.
Citera
2011-01-03, 17:01
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Skattejämkning innebär att arbetsgivaren drar mindre skatt så du har pengar att betala räntan som överstiger 70%.

Dvs har du räntekostnader på 36.000:- per år ska arbetsgivaren (i en perfekt värld) minska skatten per månad med 0,3*36000/12 = 900:- per månad.
Vad fan... Varför vet man inte om sånt här?
Citera
2011-01-03, 17:09
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad fan... Varför vet man inte om sånt här?

Därför att den som kan hela skattelagstiftningen inte har ett liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in