2011-01-03, 02:13
Medlem
Om jag tar en file och slicar upp den i mindre bitar, säg 5*8 cm... hur steker jag dom bäst ? Ska man vända lite då och då, eller köra typ halvtid på en sida, sen vända och återstående tid på andra sidan ?

Anledningen att jag frågar är att ibland oroas jag lite av att den inte blir genomstek, speciellt vid lite tjockare varianter av file. Filen är ju inte platt och perfekt, och man kan ibland behöva vända biten på 3 eller 4 håll för att få alla sidor stekta, känns det som iaf.

Så, vända runt mycket, eller hur gör ni ?
Citera
2011-01-03, 02:16
Medlem
JonDs avatar
Stek på lägre temperatur och längre tid så behöver du bara steka den på två sidor.
Citera
2011-01-03, 02:21
Medlem
BrianGriffins avatar
Själv brukar jag skära ett snit längs fibrerna på den tjockaste delen av filén, så ser jag om det är bra eller inte.

Det är mest för att jag vill vara 100% att det är färdigt, så jag slipper steka vidare igen, när jag väll har satt mig (efter allt diskandet) för att äta.
Citera
2011-01-03, 02:26
Medlem
sgeddingagglis avatar
Nackdelen med mindre bitar är att de så lätt blir torra. Jag brukar steka två minuter på varje sida för att täppa porerna och få fin yta, sedan blir det ett antal vändningar på lägre värme. Med ett lätt tryck med baksidan på en sked brukar man känna när den är klar.
Jag antar de blir mindre möra med kortare stektid som mindre bitar ger.
Citera
2011-01-03, 02:27
Medlem
Gör man bara bitarna lite tunnare på ett håll så är det ju väldigt mycket lättare att få till det och va säker på att det blir genomstekt. Har stekt hela filébitar ibland men det är ju bara en jobbig balansgång mellan värme och tid.

Om det inte finns god anledning till större bitar så är det vansinne!
Citera
2011-01-03, 02:27
Medlem
Finntoks avatar
Jag vänder på känn flera gånger sedan låter jag de sjuda med såsen ett tag.
Citera
2011-01-03, 02:36
Medlem
wow, 6 svar halv tre på natten en söndag, förväntade jag mig inte ( bor i new york så hon är dinner time här borta )

men ja, jag antar att som någon sa att det blir bäst om man helt enkelt skär bitarna jämnare...

Har kört fileerna i en form i ugnen ett par gånger, det blir väldigt bra faktiskt, tar bara lite längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in