• 1
  • 2
2004-08-03, 00:55
Medlem
Är det nån som har några bra tips på hur man för över pengar anonymt?

Alltså både anonymt i den bemärkelsen att avsändaren inte ska kunna spåra mottagaren, och att eventuella myndigheter inte ska kunna spåra transaktionen.

Spontant kommer jag och tänka på följande sätt, är det nån som kommer på några fler?

1) Skicka pengar per posten.

Fördelar:

- Billigt
- Snabbt (relativt iaf)
- Tillgängligt för alla

Nackdelar:

- Måste lämna ut mottagaradress till avsändaren
- Posten har en tendens att tappa bort brev ibland

2) Bankkonto i Sverige

Fördelar:

- Gratis för dom med internetbank
- Snabbt (samma dag med samma bank)
- Tillgängligt för nästan alla

Nackdelar:

- Bara anonymt för en vanlig person, polis och myndigheter kan fortfarande se att det är ditt konto.

3) Bankkonto utomlands

Fördelar:

- Väldigt anonymt (om man valt rätt land/bank)

Nackdelar:

- Väldigt dyrt har jag en känsla av, både att start upp, och sedan per överföring. Någon som har någon erfarenhet av utländska bankkonton?

4) Betaltjänster på internet (PayPal, PayNova, PaySon, etc)

Fördelar:

- Billigt
- Snabbt
- Extremt anonymt om man endast kopplar upp genom offentliga datorer och anger falska uppgifter
- Tillgängligt till nästan alla

Nackdelar:

- Pengar kan bli infrysta ganska lätt av flera olika anledningar, t ex felaktiga personuppgifter.
- Ofta rätt dyrt att ta ut pengar från dessa betaltjänster

Är det någon som kommer på några fler sätt, eller har något att kommentera om dom ovanstående?
Citera
2004-08-03, 18:53
Medlem
Western Union. Är inte helt uppdaterad, men tidigare kunde man både skicka och hämta pengar utan legitimationskrav. Kontakta dem för aktuella uppgifter.
Citera
2004-08-03, 19:17
Medlem
om man använder betaltjänsterna på internet så måste man ändå ange bankkontonummer när man ska betala ut pengarna vilket gör att det är lika anonymt som banköverföringar, iaf vad jag vet, man kanske kan få ut pengarna på något annat sätt..
för ett par år sen så brukade jag föra över pengar genom western union till en snubbe i kanada och då behövde vi bara ange ett förnamn och en fråga som han sedan fick svara på för att legitimera sig, dock är western union inte att föredra då dom brukar ta (iaf på den tiden) väldigt hög provision, ofta 10% så dom är inte att föredra om det inte handlar om 10 tusentals kronor direkt..
en annan sak jag har tänkt på är ifall man skulle kunna skaffa sig ett sånt där "resevisakort" typ everywheremoney, nån som vet nånting om det ?
Citera
2004-08-03, 19:50
Bannlyst
Jag använde mig utav Western Union för ett par månader sedan. Beloppet jag skickade iväg var på 20 000:- och dels var det allt annat än gratis och dels var jag tvungen att uppvisa ID.

Sen måste jag fråga; gäller tråden att flytta pengar anonymt till en annan person eller till bankkonto?
Citera
2004-08-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Beloppet jag skickade iväg var på 20 000:- och dels var det allt annat än gratis och dels var jag tvungen att uppvisa ID.
Smakar det, så kostar det... Om man inte har möjlighet att använda ID, måste man själv begära detta. Detta löses som tidigare postare skrev, genom att namn och fråga måste uppges och dito besvaras.
Citera
2004-08-03, 21:27
Medlem
Tafkafs avatar
Jag kände en snubbe som skulle flytta typ 50 000:- till Sverige från England. Han gick och köpte American Express resecheckar för 50 loppor. Sen gick han till AEs kontor och plockade ut pengarna. Enda jobbiga var att han måste motsignera hundratals resecheckar Fast han var förstås tvungen att visa sitt pass men jag tror inte att det registreras.
Citera
2004-08-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Sen måste jag fråga; gäller tråden att flytta pengar anonymt till en annan person eller till bankkonto?

Flytta pengar anonymt, behöver inte vara bankkonto.

Citat:
Ursprungligen postat av esmond
en annan sak jag har tänkt på är ifall man skulle kunna skaffa sig ett sånt där "resevisakort" typ everywheremoney, nån som vet nånting om det ?

Vad jag har förstått är det ett vanligt Visa Electron (butik måste vara uppkopplad mot bank för att funka) som är kopplat till ett konto som man kan fylla på smidigt via internet.

Jag har ett Meastro kort (Master Card variant av Visa Electron) som är kopplat till ett bankkonto. När jag är på semester tar jag bara med mig internetbankdosan och för över pengar från mitt "sparkonto" på min internetbank, till mitt uttagskonto på samma bank. Funkar jättesmidigt, överförs på några minuter.
Citera
2004-08-04, 14:15
Medlem
LadyTieras avatar
Paynova, regga under antaget namn och skicka penagrna
Citera
2004-08-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Paynova, regga under antaget namn och skicka penagrna

Kollade upp det, men man måste verifiera kontot, annars får man max skicka 300 kr per månad till en annan plånbok...
Citera
2004-08-04, 15:17
Medlem
wpctds avatar
När jag skulle ta ut pengar från paynova till svenskt bankkonto strulade dom som fan, krävdes 4-5 samtal till dom och hot om klaga hos chefen. innan pengarna slutligen kom.
Citera
2004-08-04, 15:37
Medlem
Faustuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond

Tycker jag låter som en intressant idé. Man laddar ett kort med en summa pengar på Forex, sedan går det att använda i bankomat. Skicka kortet och koden separat till mottagaren. Skulle kortet försvinna så går det att spärra. Avgifterna är inte större än för traditionella resecheckar.

Sedan finns det ju sådana där traditionella system, minns inte vad de kallas, som typ används av Al Qaida och av mer hederligt arbetande invandrare som vill sända hem pengar till länder där det inte finns några bankomater och Western Union-kontor.

En möjlighet för att ta emot anonyma betalningar skulle kunna vara att öppna en betallinje för telefon eller sms. Typ som när man får betala via sms för annonsera i Blocket. Men det lär väl också gå en del i avgifter, då.

Nu undrar jag bara varför jag, hederliga människa, egentligen överhuvudtaget intresserar mig för detta ämne...
Citera
2004-08-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
Tycker jag låter som en intressant idé. Man laddar ett kort med en summa pengar på Forex, sedan går det att använda i bankomat. Skicka kortet och koden separat till mottagaren. Skulle kortet försvinna så går det att spärra. Avgifterna är inte större än för traditionella resecheckar.

I Sverige måste man visa legitimation vid de flesta inköpsställena, och Electron korten har en ganska begränsad använding on-line.

Citat:
Ursprungligen postat av Faustus
En möjlighet för att ta emot anonyma betalningar skulle kunna vara att öppna en betallinje för telefon eller sms. Typ som när man får betala via sms för annonsera i Blocket. Men det lär väl också gå en del i avgifter, då.

Problemet med något sånt är att myndighetspersoner kan fortfarande se vem som tar emot pengarna ifall dom skulle få reda på numret, tror dom har ganska bra koll på vem som får öppna betaltjänst via SMS och Telefon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in