2004-08-03, 00:55
Är det nån som har några bra tips på hur man för över pengar anonymt?
Alltså både anonymt i den bemärkelsen att avsändaren inte ska kunna spåra mottagaren, och att eventuella myndigheter inte ska kunna spåra transaktionen.
Spontant kommer jag och tänka på följande sätt, är det nån som kommer på några fler?
1) Skicka pengar per posten.
Fördelar:
- Billigt
- Snabbt (relativt iaf)
- Tillgängligt för alla
Nackdelar:
- Måste lämna ut mottagaradress till avsändaren
- Posten har en tendens att tappa bort brev ibland
2) Bankkonto i Sverige
Fördelar:
- Gratis för dom med internetbank
- Snabbt (samma dag med samma bank)
- Tillgängligt för nästan alla
Nackdelar:
- Bara anonymt för en vanlig person, polis och myndigheter kan fortfarande se att det är ditt konto.
3) Bankkonto utomlands
Fördelar:
- Väldigt anonymt (om man valt rätt land/bank)
Nackdelar:
- Väldigt dyrt har jag en känsla av, både att start upp, och sedan per överföring. Någon som har någon erfarenhet av utländska bankkonton?
4) Betaltjänster på internet (PayPal, PayNova, PaySon, etc)
Fördelar:
- Billigt
- Snabbt
- Extremt anonymt om man endast kopplar upp genom offentliga datorer och anger falska uppgifter
- Tillgängligt till nästan alla
Nackdelar:
- Pengar kan bli infrysta ganska lätt av flera olika anledningar, t ex felaktiga personuppgifter.
- Ofta rätt dyrt att ta ut pengar från dessa betaltjänster
Är det någon som kommer på några fler sätt, eller har något att kommentera om dom ovanstående?
Alltså både anonymt i den bemärkelsen att avsändaren inte ska kunna spåra mottagaren, och att eventuella myndigheter inte ska kunna spåra transaktionen.
Spontant kommer jag och tänka på följande sätt, är det nån som kommer på några fler?
1) Skicka pengar per posten.
Fördelar:
- Billigt
- Snabbt (relativt iaf)
- Tillgängligt för alla
Nackdelar:
- Måste lämna ut mottagaradress till avsändaren
- Posten har en tendens att tappa bort brev ibland
2) Bankkonto i Sverige
Fördelar:
- Gratis för dom med internetbank
- Snabbt (samma dag med samma bank)
- Tillgängligt för nästan alla
Nackdelar:
- Bara anonymt för en vanlig person, polis och myndigheter kan fortfarande se att det är ditt konto.
3) Bankkonto utomlands
Fördelar:
- Väldigt anonymt (om man valt rätt land/bank)
Nackdelar:
- Väldigt dyrt har jag en känsla av, både att start upp, och sedan per överföring. Någon som har någon erfarenhet av utländska bankkonton?
4) Betaltjänster på internet (PayPal, PayNova, PaySon, etc)
Fördelar:
- Billigt
- Snabbt
- Extremt anonymt om man endast kopplar upp genom offentliga datorer och anger falska uppgifter
- Tillgängligt till nästan alla
Nackdelar:
- Pengar kan bli infrysta ganska lätt av flera olika anledningar, t ex felaktiga personuppgifter.
- Ofta rätt dyrt att ta ut pengar från dessa betaltjänster
Är det någon som kommer på några fler sätt, eller har något att kommentera om dom ovanstående?