• 1
  • 2
2011-01-02, 22:18
Medlem
Hej,

Skåne-möllan är ett bolag jag tittat på ett tag.
Vi har ätit bröd i tusentals år och kommer göra det om inte i tusentals år till, iaf hundratals. Enkel affärsidé. Stabil utveckling. Ett bolag som Buffett säkerligen gillat.

Vad säger ni om företaget?
Citera
2011-01-02, 23:24
Medlem
Kurt1s avatar
Det är alltså en trygg aktie? Men har den potential att öka mer än andra då? Jag har inte satt mig in i detta företag, vilket väl främst beror på att värdet per styck är lite för högt för min smak.
Citera
2011-01-03, 00:15
Medlem
WarrenLivermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Det är alltså en trygg aktie? Men har den potential att öka mer än andra då? Jag har inte satt mig in i detta företag, vilket väl främst beror på att värdet per styck är lite för högt för min smak.
Hur menar du dyrt per styck? rent fundamentalt eller bara för att den står i 465?
Citera
2011-01-03, 02:29
Medlem
spongebobsquares avatar
Verkar vara ganska stabilt företag med hög soliditet, stabila vinster och vinsttillväxt.

Men jag tycker att aktien är ganska dyr med tanke på att p/e-talet ligger på 20,62 och direktavkastningen enbart är 2,70 %, enligt avanza. Men jag kan inte så mycket om företaget, kanske förtjänar den det höga p/e-talet?
Citera
2011-01-03, 07:15
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Hur menar du dyrt per styck? rent fundamentalt eller bara för att den står i 465?

Det senare. Jag föredrar "splittade" aktier, där man får många för pengarna. Men det kanske mest är en smaksak. Jag tror att om företaget vill ha många aktieägare, skulle de tjäna på en split. Men vill man bara ha de stora, är det naturligtvis rätt strategi.
Citera
2011-01-03, 08:18
Medlem
bernankes avatar
Skåne-Möllan är sprunget ur Midway-koncernen, ett litet välskött investmentbolag med säte i Skåne. Det största problemet med Skåne-Möllan är det fruktansvärt dåliga omsättningen - titta bara på orderdjupet - helt absurda gap.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Det senare. Jag föredrar "splittade" aktier, där man får många för pengarna. Men det kanske mest är en smaksak. Jag tror att om företaget vill ha många aktieägare, skulle de tjäna på en split. Men vill man bara ha de stora, är det naturligtvis rätt strategi.
Citera
2011-01-03, 10:12
Medlem
Har också kikat på Skånemöllan men avskräckts lite av värderingen och den låga omsättningen bland aktierna. Men visst är vinsterna stabila, utdelningen är stabil och soliditeten hög. Ska man köpa för att behålla under mycket lång tid är det säkert inte fel att satsa på Skånemöllan. Svårt att säga emot behovet av deras produkter, mjöl till bagerier. Läste deras delårsrapport där de tror att vinsten 2010 kommer att bli samma per aktie som 2009, dvs 21 kronor. Utdelningen bör då rimligen också bli i närheten dvs cirka 12 kronor. På dagens kurs 465:- ger det en direktavkastning på 2.6%, vilket du kan få på ett marknadsledande sparkonto.

En faktor som delvis också avskräcker mig är att det är noterat på First North. Det är säkert inget generellt fel på bolag där, men det hade känts tryggare att handla på OMX-Small Cap, av någon anledning som jag inte har något belägg för alls.
Citera
2011-01-03, 15:14
Medlem
Den låga handeln är ju ett minus. Men annars tycker jag mycket verkar intressant med bolaget. I deras senaste rapport skriver de om den nya fabriken de byggt. Så helt klart satsas det!

Jag ska kolla upp mer...
Senast redigerad av gurra87 2011-01-03 kl. 15:24.
Citera
2011-01-03, 17:13
Medlem
Caparzos avatar
För den som inte är riktigt kortsiktig, borde den låga likviditeten i pappret inte vara det största problemet. Snarare ser värderingen, som någon var inne på, relativt hög ut. I q3 spås ett resultat för helåret på 21,1 SEK per aktie efter skatt. Vid kurs på 450 SEK innebär det ett P/E-tal på strax över 21 och jag vet inte om det är motiverat. Det är strax över historiska värderingen tidigare år, sett till P/E-tal:
2009 17,9
2008 16,0
2007 19,7
2006 23,7
2005 19,9
2004 17,9

Det är imponerande att räntabiliteten på EK hållit sig över 20% trots soliditet på över 80 %. Hade jag fått köpa Skåne-möllan år 2000 http://1.bp.blogspot.com/_2vFvSaMFQK...00-h/skane.PNG då hade jag varit betydligt mer intresserad. P/E på 5,6, men sedan har värderingen som bekant skjutit i höjden sedan dess. Aktieägarna som var med redan då har också fått hygglig avkastning på sitt kapital: http://1.bp.blogspot.com/_2vFvSaMFQK...skane-kurs.PNG
Citera
2011-01-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
För den som inte är riktigt kortsiktig, borde den låga likviditeten i pappret inte vara det största problemet. Snarare ser värderingen, som någon var inne på, relativt hög ut. I q3 spås ett resultat för helåret på 21,1 SEK per aktie efter skatt. Vid kurs på 450 SEK innebär det ett P/E-tal på strax över 21 och jag vet inte om det är motiverat. Det är strax över historiska värderingen tidigare år, sett till P/E-tal:
2009 17,9
2008 16,0
2007 19,7
2006 23,7
2005 19,9
2004 17,9

Det är imponerande att räntabiliteten på EK hållit sig över 20% trots soliditet på över 80 %. Hade jag fått köpa Skåne-möllan år 2000 http://1.bp.blogspot.com/_2vFvSaMFQK...00-h/skane.PNG då hade jag varit betydligt mer intresserad. P/E på 5,6, men sedan har värderingen som bekant skjutit i höjden sedan dess. Aktieägarna som var med redan då har också fått hygglig avkastning på sitt kapital: http://1.bp.blogspot.com/_2vFvSaMFQK...skane-kurs.PNG

Tack för den analysen Caparzo. Jag väntar med Skåne-möllan
Citera
2014-02-12, 22:06
Medlem
Det luktar uppköp i Skåne-möllan
Citera
2020-04-07, 11:40
Medlem
Skånemöllan har inte sjunkit under Coronakrisen. Det är väl lite anmärkningsvärt om man tittar på deras kundstock??

Den aktien har inte rört sig på flera år, det är den mest märkliga aktien på börsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in