2011-01-02, 18:44
Medlem
Svejsares avatar
Jag har köpt en ny SSD hårddisk och tänkte för att slippa ominstallation av Windows och alla program att jag skulle klona min C partition till min nya SSD hårddisk men har några frågor.

1. Är det ens möjligt att klona en C partition utan några problem med Windows 7?
2. Något speciellt program som jag ska använda mig utav?
3. Min nuvarande partition är på 80 GB men min nya SSD är bara 60. Är detta något problem? (Själva datan som ska klonas är endast 50 GB)
4. Något annat som kan krångla eller som jag behöver tänka på?
Citera
2011-01-02, 18:51
Medlem
Varför inte ha båda, så slipper du krångel?
Citera
2011-01-02, 18:53
Medlem
merlin2s avatar
acronis true image bootcd klarar jobbet för dig galant och NEJ, det spelar ingen roll att ssd är mindre.
något mer?

4. då programmet är uppbyggt med wizard-liknande menyer så är det svårt att göra misstag.
bara kör på.

edit, la till lite info
Senast redigerad av merlin2 2011-01-02 kl. 18:55.
Citera
2011-01-02, 18:58
Medlem
Svejsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerra
Varför inte ha båda, så slipper du krångel?

Som sagt så vill jag ha Windows på SSD:n då den är snabbare och orkar inte formatera om...

Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
acronis true image bootcd klarar jobbet för dig galant och NEJ, det spelar ingen roll att ssd är mindre.
något mer?

4. då programmet är uppbyggt med wizard-liknande menyer så är det svårt att göra misstag.
bara kör på.

edit, la till lite info

Men det låter fint.
Citera
2011-01-03, 18:27
Medlem
Svejsares avatar
Hmm... stöter på lite problem här.

Går inte att klona partitionen. Programmet säger att "destination partition too small." Ändå så är själva datan som ska flyttas endast ca 40 GB och SSD:n är på 60.

Har försökt att minska den nuvarande partitionen men det går inte då vissa filer är "låsta".

Finns det något annat sätt som jag kan göra utan att installera om windows på nytt?

Tack!
Citera
2011-01-03, 22:46
Medlem
Det är rekommenderat att installera om windows, det är väldigt många som får problem med prestandan om man bara flyttar över(datorn kanske inte startar alls). Finns inte prestanda säkra sätt att överföra till ssd

Du kan läsa lite här
Senast redigerad av zarnexx 2011-01-03 kl. 22:48.
Citera
2011-01-04, 00:15
Medlem
Felmeddelandet beror på att den ursprungliga partitionen är större (80GB) än den på din SSD (60GB). Spelar ingen roll att det bara är 40-50GB som ska flyttas.

Håller med zarnexx att du bör installerar om även om det finns sätt att få över allt ändå. Förutom prestanda så lär du får mer utrymme över när du får bort allt skräp och kan passa på att uppdatera drivrutiner, program mm.

Men se till att du koppla bort dina nuvarande diskar (lagrings enheter) när du installerar om Windows på SSD (eller vanlig hårddisk). Samma sak om du lyckas klona och ska starta om datorn för att starta från SSD för första gången. Du slipper då massor av andra problem senare.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-04 kl. 00:21.
Citera
2011-01-04, 00:51
Medlem
merlin2s avatar
det jag tror är att du gör backupen inifrån windows, det ska du inte göra, du ska skapa en iso-fil i windows och sedan bränna den iso-filen till en cd. Sedan ska du starta datorn med denna skiva och köra från skivan all kloning, då kommer det inte uppstå "låsta filer" eller liknande.

Det ska finnas en funktion för att bara kopiera filerna i klonen.

Börja med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in