• 1
  • 2
2011-01-03, 01:12
Medlem
1,9% är väl CSN räntan satt till i år? Jag tycker de låter bättre att spara pengarna nu o när du jobbar kan du börja betala av med några tusen /mån istället
Citera
2011-01-03, 01:18
Medlem
optimalcosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Du tjänar några hundralappar efter att du betalad skatt på räntan. Sen tar CSN ut, om jag inte minns fel, 300kr per år i administrativ avgift. Det är inte värt det.

Om du däremot gör goda investeringar, så sure.

expeditionsavgiften är 100 kr/per år
Citera
2011-01-03, 02:30
Medlem
Sälja av dina fonder och aktier som marknaden ser ut nu för att betala ditt CSN lån (som räntan är väldigt låg) låter inte allt för smart tycker jag. Jag skulle iaf avvakta
Citera
2011-01-03, 11:24
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spajderman
Sälja av dina fonder och aktier som marknaden ser ut nu för att betala ditt CSN lån (som räntan är väldigt låg) låter inte allt för smart tycker jag. Jag skulle iaf avvakta
250 000 kronor är ett otroligt bra kapital att investera med. Jag skulle satsa på att få pengarna att växa istället.

Bra sparalternativ hittar du i bl.a. boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer". Om du inte har läst den så gör det. Du kan få den gratis genom att regga dig kostnadsfritt på http://www.sparklubben.se/.

Du verkar ju dock ha lite koll på aktier och fonder, men läs boken ändå. Den är en stor ögonöppnare för alla som inte har stenkoll på hur finansindustrin funkar.

En viktig anledning till att inte ta av dina 250 000 kronor till CSN-lånet är att du har riktigt bra möjligheter att få pengarna att växa ännu mer, samt att ditt CSN-lån inte är tillräckligt stort för att vara "för jobbigt" att betala tillbaka. Strax över 100 000 kronor kan du betala tillbaka till CSN genom att höja amorteringstakten med din vanliga inkomst.

Eftersom du inte verkar ha några andra lån (?) så tycker jag att det är ett mycket bättre alternativ. Låt pengarna växa sakta men säkert och se samtidigt till att amortera av CSN med din vanliga inkomst. Det kan inte ta mer än kanske 2 år om du verkligen kör på.

/kyuss
Citera
2011-01-05, 03:37
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Tack alla ni som tog er tid att svara.

Mitt liv som skuldfri får helt enkelt vänta ett tag och jag hoppas mina investeringar slår väl ut detta året också. Uppdaterar nästa nyår om jag kommer ihåg

Ha det så fint
Citera
2011-01-05, 09:16
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken&frågvis
Tack alla ni som tog er tid att svara.

Mitt liv som skuldfri får helt enkelt vänta ett tag och jag hoppas mina investeringar slår väl ut detta året också. Uppdaterar nästa nyår om jag kommer ihåg

Ha det så fint
Bra val. Lycka till med investeringarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in