Citat:
Ursprungligen postat av Spajderman
Sälja av dina fonder och aktier som marknaden ser ut nu för att betala ditt CSN lån (som räntan är väldigt låg) låter inte allt för smart tycker jag. Jag skulle iaf avvakta
250 000 kronor är ett otroligt bra kapital att investera med. Jag skulle satsa på att få pengarna att växa istället.
Bra sparalternativ hittar du i bl.a. boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer". Om du inte har läst den så gör det. Du kan få den gratis genom att regga dig kostnadsfritt på
http://www.sparklubben.se/.
Du verkar ju dock ha lite koll på aktier och fonder, men läs boken ändå. Den är en stor ögonöppnare för alla som inte har stenkoll på hur finansindustrin funkar.
En viktig anledning till att inte ta av dina 250 000 kronor till CSN-lånet är att du har riktigt bra möjligheter att få pengarna att växa ännu mer, samt att ditt CSN-lån inte är tillräckligt stort för att vara "för jobbigt" att betala tillbaka. Strax över 100 000 kronor kan du betala tillbaka till CSN genom att höja amorteringstakten med din vanliga inkomst.
Eftersom du inte verkar ha några andra lån (?) så tycker jag att det är ett mycket bättre alternativ. Låt pengarna växa sakta men säkert och se samtidigt till att amortera av CSN med din vanliga inkomst. Det kan inte ta mer än kanske 2 år om du verkligen kör på.
/kyuss