• 1
  • 2
2011-01-02, 07:23
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Hej,

Jag funderar på att betala av mitt CSN-lån som ligger på cirka 115 000. Mina samlade tillgångar av kontanter, aktier, fonder etc. ligger på cirka 250 000 och det är i så fall från den högen jag skulle ta av från för att betala av, alltså närmare 50% av mina samlade tillgångar.

Den största anledningen till att jag vill göra detta är för att jag inte gillar känslan av att ha skulder hängande över mig, även om jag är mycket medveten om att så ändå troligtvis kommer bli fallet i framtiden med boendelån et c. Dessutom har jag i praktiken emigrerat från Sverige (bor och verkar i ett annat land och det är mer troligt att jag stannar här än återvänder även om jag inte inte officiellt "skrivit ut" mig från Sverige). Att betala mina CSN-lån skulle därför också klippa mina band till Sverige på ett för mig positivt sätt. Den återstående summan känns dessutom som en tillräcklig buffert för att stå på, jag skulle alltså inte bli helt barskrapad efter att ha betalat mitt CSN-lån.

Den största invändningen är jag möjligtvis har större nytta av dessa tillgångar jämfört med att ha en CSN-skuld med förhållandevis låg ränta som ligger och tickar. Att ha tillgång till dessa pengar, för exempelvis handpenning vid framtida större inköp, eller för fortsatta aktie/fond-investeringar etc. kanske är viktigare än att vara skuldfri hos CSN?

Värt att tillägga att jag fortfarande pluggar, fast med annan försörjning. Går +/- 0 varje månad men kommer troligtvis få ett helt ok jobb vid examen om 1.5 år. Har inga andra lån i övrigt.

Skulle väldigt höra era tankar om detta, tack! Klok idé, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2011-01-02, 07:37
Medlem
Sightnesss avatar
Up to you!

Du kanske kan skita i att betala, om du anda inte har for avsikt att atervanda till Sverige?

Sjalv har jag kort med avbetalningar pa mitt CSN-lan och har nu bara 1 javla inbetalning kvar! Kommer att betala av skiten helt nar jag kommer till Sverige. Sa sjukt skont!
Citera
2011-01-02, 08:23
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Tack för ditt svar. Nu är jag inte en moralens vita riddare på något sätt, men att bara skita i det är inte aktuellt. Inte värt att bränna några broar till Sverige för en i sammanhanget sådan liten summa.
Citera
2011-01-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken&frågvis
Tack för ditt svar. Nu är jag inte en moralens vita riddare på något sätt, men att bara skita i det är inte aktuellt. Inte värt att bränna några broar till Sverige för en i sammanhanget sådan liten summa.

Generellt sätt så skulle jag säga att CSN-lånen är de man betalar tillbaka sist. Du verkar inte ha skulder och klarar av att behålla en 3 - 6 månaders buffert även om du betalar tillbaka. CSN-räntan för 2010 ligger på 1,9% (om jag inte minns fel). Är lånet taget efter 2001 skulle jag absolut ha betalt tillbaks det. Även om det vore i det gamla system så skulle jag nog ha gjort det ändå. De gamla lånen avskrivs vid 65 års ålder, men eftersom du har såpass liten skuld så hinner du betala tillbaka.

Har själv gjort mig skuldfri hos CSN genom förtida slutbetalning och den känslan är otroligt skön.
Citera
2011-01-02, 10:00
Medlem
Måste vara en skön känsla, gör det!
Citera
2011-01-02, 10:37
Medlem
Jag tycker att du ska bli kvitt CSN om om du inte inom en snar framtid tänker köpa en bostadsrätt då du kan ha summan som en kontantinsats. Men hellre betala tillbaka än att spekulera i aktiemarknaden om du är novis i det området.
Citera
2011-01-02, 11:50
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Tack för era svar.

Kanske ska klargöra att alternativet till att inte förtidsbetala allting inte är att börja leka cowboy på börsen utan snarare behålla de aktier och fonder som jag har haft hittills, något som har lönat sig hittills.
Citera
2011-01-02, 12:19
Medlem
sätt in de pengar du tänkt betala CSN med på ett konto med hög ränta (bind pengarna om det behövs..) OBS kom ihåg att räntan måste efter dragen skatt vara högre än räntan på CSN då tjänar du tom pengar på att inte betala tillbaka idag.. När förhållandet sedan ändras betala tillbaka och vips har du tjänat en liten slant utan mycket jobb alls..

Detta är ju 100% säkert med om du sätter pengarna på en bank med insättningsgaranti..

Dock kan börsen ge högre avkastning men detta är ju inte 100% säkert..
Senast redigerad av chaffis_hence 2011-01-02 kl. 12:21.
Citera
2011-01-02, 12:32
Medlem
Mulas avatar
Just nu och inom de närmaste åren är det nog inte ekonomiskt det bästa läget att betala av CSN. Räntan sätts efter ränteläget med några års eftersläpning så vi kan förvänta oss en mycket låg ränta ett par år framöver. Du kommer nästan garanterat få bättre ränta om du sätter in pengarna på ett högavkastande konto eller någon fond. Så jag skulle nog vänta ett tag, men känslan av att bli av med lånet är ju också rätt trevlig.
Citera
2011-01-02, 12:40
Medlem
optimalcosmoss avatar
Jag skulle inte göra det räntan på csn lånet kommer vara jätte låg så du tjänar på att spara pengarna i annan form. Sedan är känslan skön men ekonomiskt kan du göra bättre saker för pengarna.
Citera
2011-01-02, 13:11
Medlem
Finans.killens avatar
Kan du få högre avkastning på ditt kapital än du betalar i ränta? I sådan fall så ska du inte betala av, oavsett hur det "känns".
Kan du inte det, så ska du naturligtvis betala av så snabbt som möjligt.
Citera
2011-01-02, 13:44
Medlem
Du tjänar några hundralappar efter att du betalad skatt på räntan. Sen tar CSN ut, om jag inte minns fel, 300kr per år i administrativ avgift. Det är inte värt det.

Om du däremot gör goda investeringar, så sure.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in