2004-08-02, 14:46
Medlem
kokaloos avatar
Hejsan alla matglada hur ska jag till laga en kronärtskocka???

Hur länge ska den kokas m m (om den nu ska kokas ??? )

Sen ett extra plus i kanten om det är någon som har ett sjyst recept på just kronärtskocka.

Var på Beirut café nu i helgen å dom hade en otroligt grym kronärtskocka med vitlök/citron ... hade tänkt att göra ngt liknade
Citera
2004-08-02, 15:15
Medlem
Fan vad gott det är, kan man inte pula skiten oprepad?
Citera
2004-08-02, 16:42
Bannlyst
Hoppas jag minns rätt nu...har bara kokat själv en gång. De skall i alla fall kokas i saltat vatten. Sen är jag osäker på om man skall skära bort själva den delen som sticker ut, den som går ut från roten av skockan, innan eller efter man kokat den? Hur som helst så kokar du tills den är mjuk när du sticker i botten med en liten kniv. Att säga en tid är omöjligt, eftersom det varierar väldigt mycket mellan späda primörskockor och gamla, stora och sega.

Det klassiska är ju att sedan servera skockan med smör och citron. Det enda man egentligen äter är själva botten, plus att man kan dra loss "bladen" och äte det som finns längst ned på dem, där de satt fast i själva grönsakskroppen.
Citera
2004-08-02, 17:58
Medlem
BlizzardKings avatar
Man kokar den tills bladen lätt lossnar.

Doppa sen i smält smör ev. med lite citron i.........

Romantiskt......
Citera
2004-08-03, 03:16
Medlem
<IRONI> Den tillagas bäst igenom att skäras upp i små bitar, läggas i en tät påse och kastas på en soptipp </IRONI>

Skulle gissa på att den passar bäst som den är på pizza
Citera
2004-08-06, 02:11
Medlem
spaderezzs avatar
Soppa..

Som soppa smakar den välldigt gott ta botnarna mixa ihop med lite grädde tillsätt lite god buljon och lite vittvin s&p och vipps har man en trevlig kvällsmat.. vill man göra rätten mer matig kan man ha lite räkor och rostat bröd till.. Gott Gott..
Citera
2004-08-10, 00:22
Medlem
ferrantes avatar
Såg på tv hur några italienare efter skörden grillade kronärtskockor med smör och lite kryddor, tror de gjorde det i folie. Såg riktigt gott ut.

Soppan låter riktigt god, fan vad hungrig jag blev nu.
Citera
2004-08-12, 12:05
Medlem
souloskars avatar
serveringsförslag

Åt en hel del kronärtskocka när jag bodde i Bordeaux.

Där brukade vi doppa bladen i dijonsenap, utvispad i lite olivolja och ha lite lättsaltade potatischips vid sidanom.

Har även hörttalas om kronärtskocka med mousserande vin i kokningens slutskede, så att den blir lite pärlande, lär vara jävligt läckert.
Citera
2004-08-12, 12:09
Medlem
scratchys avatar
Jag hugger ett tips ur fantasin (eller om jag hört det nån gång?), men jag tror faktiskt att det skulle kunna bli gott:
Slå in några st i ett foliepaket, tillsammans med salt, smör eller möjligen hellre olivilja, kanske vitlök. Baka i ugnén eller på grillen. Hmm, slurrrp, måste nog testa....

Edit: äh, det var ju nån som redan tänkt på detta, kankse från samma program jag fått det...
Citera
2004-08-12, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Jag hugger ett tips ur fantasin (eller om jag hört det nån gång?), men jag tror faktiskt att det skulle kunna bli gott:
Slå in några st i ett foliepaket, tillsammans med salt, smör eller möjligen hellre olivilja, kanske vitlök. Baka i ugnén eller på grillen. Hmm, slurrrp, måste nog testa....
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...46&postcount=7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in