Hoppas jag minns rätt nu...har bara kokat själv en gång. De skall i alla fall kokas i saltat vatten. Sen är jag osäker på om man skall skära bort själva den delen som sticker ut, den som går ut från roten av skockan, innan eller efter man kokat den? Hur som helst så kokar du tills den är mjuk när du sticker i botten med en liten kniv. Att säga en tid är omöjligt, eftersom det varierar väldigt mycket mellan späda primörskockor och gamla, stora och sega.
Det klassiska är ju att sedan servera skockan med smör och citron. Det enda man egentligen äter är själva botten, plus att man kan dra loss "bladen" och äte det som finns längst ned på dem, där de satt fast i själva grönsakskroppen.
Som soppa smakar den välldigt gott ta botnarna mixa ihop med lite grädde tillsätt lite god buljon och lite vittvin s&p och vipps har man en trevlig kvällsmat.. vill man göra rätten mer matig kan man ha lite räkor och rostat bröd till.. Gott Gott..
Jag hugger ett tips ur fantasin (eller om jag hört det nån gång?), men jag tror faktiskt att det skulle kunna bli gott:
Slå in några st i ett foliepaket, tillsammans med salt, smör eller möjligen hellre olivilja, kanske vitlök. Baka i ugnén eller på grillen. Hmm, slurrrp, måste nog testa....
Edit: äh, det var ju nån som redan tänkt på detta, kankse från samma program jag fått det...
Jag hugger ett tips ur fantasin (eller om jag hört det nån gång?), men jag tror faktiskt att det skulle kunna bli gott:
Slå in några st i ett foliepaket, tillsammans med salt, smör eller möjligen hellre olivilja, kanske vitlök. Baka i ugnén eller på grillen. Hmm, slurrrp, måste nog testa....
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!