2011-01-01, 19:13
Medlem
larsis avatar
Har problem med min dator nu igen. Har ett 3 år gammalt chieftec 580w PSU köpt från komplett.

Datorn började utsända ett högfrekvent pipljud när strömkabeln till PSU'n var ikopplad. Detta slutade dock när man startade datorn men så helt plötsligt efter kanske en timmes användning så dog datorn och det högfrekventa ljudet kunde höras igen både från datorn och hörlurarna.

Nu startar den ej och ifall elkabeln är ikopplad så verkar det som om fläktarna till både processorn och nätagget försöker starta (även fast man inte trycker på knappen) samt ljudet.

Jag skulle gissa att det är nätaggregatet som gått sönder men undrar ifall någon haft liknande problem. Samt så undrar jag ifall det finns risk för att moderkortet/ andra komponenter bränts sönder.

MVH
Citera
2011-01-01, 19:28
Medlem
En kompis som hade liknande problem, hans datorn pep och vägrade starta enligt han själv. Han lämmnade in den på service och dom kunde inte finna något fel.
Jag tror anledningen var att det var för kallt eller något när han hade försökt starta datorn hemma sa dom på service.
Så om det är kallt i rummet kanske det är det som är problemet
Citera
2011-01-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsi
Datorn började utsända ett högfrekvent pipljud när strömkabeln till PSU'n var ikopplad.
Meddelande från nätagget:
Jag håller på att gå sönder. Riv ut mig genast innan jag förstör hela datorn.

Jag att trodde att det räckte att genast stänga av datorn och dra ur strömkabeln. Tyvärr förstördes moderkortet medan jag väntade på nytt nätagg bara för att jag inte genast rev ut den gamla.

Så svaret på frågan är. JA, Andra delar förstörs ju längre tid nätagget sitter kvar i datorn och värre blir det varje gång man försöker starta.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-01 kl. 22:22.
Citera
2011-01-02, 04:06
Medlem
larsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Meddelande från nätagget:
Jag håller på att gå sönder. Riv ut mig genast innan jag förstör hela datorn.

Jag att trodde att det räckte att genast stänga av datorn och dra ur strömkabeln. Tyvärr förstördes moderkortet medan jag väntade på nytt nätagg bara för att jag inte genast rev ut den gamla.

Så svaret på frågan är. JA, Andra delar förstörs ju längre tid nätagget sitter kvar i datorn och värre blir det varje gång man försöker starta.

Okej ja jag antog att det var lite så... Dumt av mig att köra den fastän den tjöt, hoppas att mobot klarat sig iaf. Skall testa att byta agget först och duger inte det så blir det nog en helt ny dator.

MVH
Citera
2011-01-02, 04:48
Medlem
frallzorzs avatar
Är det bara ett långt pip?
Citera
2011-01-02, 10:39
Medlem
frallzorz:
Pip är nog fel ord. Bruka beskrivas som ett högfrekvent tinnitus liknande tjut som inte dör eller ändras förrän man rycker ur strömkabel från nätagget.

Så lät det för mig när jag hade samma fel på en gammal reserv dator.

larsi:
Det är en bra plan.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-02 kl. 10:53.
Citera
2011-01-02, 19:53
Medlem
larsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
frallzorz:
Pip är nog fel ord. Bruka beskrivas som ett högfrekvent tinnitus liknande tjut som inte dör eller ändras förrän man rycker ur strömkabel från nätagget.

Så lät det för mig när jag hade samma fel på en gammal reserv dator.

larsi:
Det är en bra plan.

Exakt så som du beskriver det!

Har hittat detta nätaggregat:

http://datorfixarna.com/catalog/prod...ducts_id=26128

Och ska nog införskaffa det imorgon bitti.

Hur är det med att koppla in strömkablarna? Kommer jag behöva skarva pin kontakterna med det nya nätagget? Är det speciell koppling till mobot eller kan man koppla som det förra nätagget satt? / Speciellt med master/slave kontakt?
Citera
2011-01-02, 20:29
Medlem
Nya nätagg bruka ha de kontakter man behöver. Vill du vara säker kan du försöka hitta bilder eller namna och antal kablar som nätagget har. Tex från tillverkarens hemsida.

Nu vet vi inte vad du har för moderkort och grafikkort.

Om du ska köpa ny dator inom något år bör man tänka på nästa grafikkort som nätagget ska driva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in