2011-01-01, 18:29
Medlem
Jag funderar på hur det skulle gå till om man skulle ha en produkt som man vill sälja till en återförsäljare, kanske främst då en livsmedelsaffär som typ hemköp. Får dom sina varor till 99% av stora företag och deras importörer eller kan man som privatperson förvänta sig att kunna sälja en produkt i deras affär?

Säg att man t ex har gjort en grym tomatsås eller något. Är ju extra regler om det ska vara livsmedel, går det på något sätt bli godkänd att göra denna sås i hemmet eller måste man i princip ha ett godkänt separat kök? Låter ju lite konstigt.

Känner en vars far drev en livsmedelsbutik och klart det varierar men där låg inköpspriset på 50% av slutpriset, antar att det är vad man ungefär bör räkna med?

Andra tankar om det där? Tacksam för tips.
Citera
2011-01-01, 18:44
Bannlyst
Tror ingen vill äta tomatsås som du lagat i ditt kök hemma.
Citera
2011-01-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Tror ingen vill äta tomatsås som du lagat i ditt kök hemma.

Det var ett exempel. Overkligt lamt försök att trolla för övrigt. Borde ju iaf ha humor.
Citera
2011-01-01, 19:17
Medlem
worldclassheros avatar
Så här ligger det till något enkelt förklarat: Många hemköpsbutiker ägs centralt, alltså av axfood.
Ska du kunna sälja till dem måste du "ligga centralt", dina produkter måste alltså bli godkända och sedan sker utkörningen via axfoods centrallager.
Många hemköpsbutiker har dock egna handlare, detta betyder att de själva bestämmer vad de vill ta in ex din sås. Tror dock att du behöver få ett godkänande för produkten på något sätt.
Willys (axfood) kör endast centralt alltså inga egna handlare.

Coop ägs centralt (av medlemmarna), krävs dock ett godkänande från coop sedan är det bara att sälja in till butikerna.
Många coop har även egna handlare, men till skillnad mot hemköp kan de centrala butikerna bestämma mer fritt. (allt handlar om koder som skall in i datasystem)

ICA har i stort sett bara egna handlare så där är det bara att besöka butikerna, krävs något papper dock, men så är det ju med allt..

Så, en enkel sammanfattning:

"Ligga centralt" betyder att varan finns på butikens centrallager, många butiker köper endast därifrån, alltså inte externt. ex du kommer dit med en bil och lämna 4 kartonger sås.

Så, det du skall göra är att kontakta ICA, COOP och axfood boka in en möte och presentera dina produkter. Få papper och sedan ut och sälja.

Detta är så klart ett jävla jobb och tar lång tid, men försöker dra det så kort som möjligt.

Fråga på vid fler funderingar.

(Ursäktar för stavfel och dåliga formuleringar)
Citera
2011-01-01, 21:02
Medlem
Jättesnällt med ett utförligt och bra svar.

Har du någon aning om det där med att tillverka egna livsmedel hemma? Funkar det så länge hälsovårdsmyndigheten godkänner det eller är det en dålig idé?
Citera
2011-01-01, 22:13
Medlem
worldclassheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Jättesnällt med ett utförligt och bra svar.

Har du någon aning om det där med att tillverka egna livsmedel hemma? Funkar det så länge hälsovårdsmyndigheten godkänner det eller är det en dålig idé?

Den där frågan vågar jag inte svara på, ring till hälsovårdsmyndigheten och fråga.

Men säg att du går in i en coopbutik i torsby, då har de kanske "annas senap" som anna som bor i byn har gjort. Frågan är om hon då har kontaktat någon mer än själva butiken.
Som sagt, inget jag vågar svara på.
Vet bara att det finns icabutiker som är "speciella" dem har högre krav från leverantörer än andra butiker. Någon speciell licens som de har, men dåligt insatt i hur det fungerar.

Övrigt: Så missa jag att nämna bergendalsgruppen med bla city gross, dem har en jävla massa butiker.
Citera
2011-01-06, 20:11
Medlem
Att själv tillverka livsmedel är krångligt. Jag har försökt.

Du kan glömma att göra det hemma. Därav följer
Du måste ha ett godkänt kök, dessutom måste du kunna livsmedelslagstiftningen. Den kontrolleras genom egenkontroller och besök av kontrollanter
Om du får besök och deal med någon av de stora, Coop, Hemköp, ICA etc. Tänk på att du kommer du att få producera väldigt många varor, har du kapacitet?
Kan vara värt att fundera på mindre, lokala, affärer eller mindre kedjor ex. Matrebellerna.
Vissa butiker är handlarägda och vissa centralägda. Handlarägda butiker har du större chans på än andra.
Ring bolagen och säg exakt som det, du vet inte vad som gäller med du är jäkligt intresserad och vill gärna ha hjälp. De kan hjälpa dig med hur du ska få in varan på deras butiker.

Däremot finns det ingen som kommer att hjälpa dig med livsmedelslagstiftningen, det försökte jag med.

Varorna måste innehållsdeklareras, alltså om du gör en tomatsås, vilka ingredienser, engergivärde, hållbarhet...

Lycka till, jag och min kumpan gav upp på livsmedelslagstiftningen. PMa gärna om du undrar ngt mer.
Citera
2011-01-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummigareenjag
Att själv tillverka livsmedel är krångligt. Jag har försökt.

Du kan glömma att göra det hemma. Därav följer
Du måste ha ett godkänt kök, dessutom måste du kunna livsmedelslagstiftningen. Den kontrolleras genom egenkontroller och besök av kontrollanter
Om du får besök och deal med någon av de stora, Coop, Hemköp, ICA etc. Tänk på att du kommer du att få producera väldigt många varor, har du kapacitet?
Kan vara värt att fundera på mindre, lokala, affärer eller mindre kedjor ex. Matrebellerna.
Vissa butiker är handlarägda och vissa centralägda. Handlarägda butiker har du större chans på än andra.
Ring bolagen och säg exakt som det, du vet inte vad som gäller med du är jäkligt intresserad och vill gärna ha hjälp. De kan hjälpa dig med hur du ska få in varan på deras butiker.

Däremot finns det ingen som kommer att hjälpa dig med livsmedelslagstiftningen, det försökte jag med.

Varorna måste innehållsdeklareras, alltså om du gör en tomatsås, vilka ingredienser, engergivärde, hållbarhet...

Lycka till, jag och min kumpan gav upp på livsmedelslagstiftningen. PMa gärna om du undrar ngt mer.

Tack för hjälpen. Vad innefattas för att få ett godkänt kök då? Finns det nån lista eller liknande?
Citera
2011-01-06, 21:54
Medlem
De flesta livsmedelsbutiker brukar ha honung som är lokalproducerad, så vissa produkter är inte helt omöjliga att få in i deras butiker iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in