• 1
  • 2
2011-01-01, 17:43
Medlem
Tjena jag har fått lite fått hjärnsläpp. Vad heter/kallas denna (se bild) ”framkonsolpanel”? Kallas den för instrumentpanel eller är det just där man har hastighetsmätaren etc? Och vad brukar dem vanligtvis vara gjorda av?

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/hc...uksgyb-235.jpg
Citera
2011-01-01, 17:46
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Tjena jag har fått lite fått hjärnsläpp. Vad heter/kallas denna (se bild) ”framkonsolpanel”? Kallas den för instrumentpanel eller är det just där man har hastighetsmätaren etc? Och vad brukar dem vanligtvis vara gjorda av?

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/hc...uksgyb-235.jpg

Instrumenbräda

De är gjorda av plast
Citera
2011-01-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BennyGas
.

Så du menar att om jag går till en bildelsaffär och säger att jag vill ha en instrumenbräda så får jag just den inringade delen på bilden?

Vad för plast? har för mig att den är lite mjuk med någon form av skum inuti?
Citera
2011-01-01, 17:56
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Så du menar att om jag går till en bildelsaffär och säger att jag vill ha en instrumenbräda så får jag just den inringade delen på bilden?

Vad för plast? har för mig att den är lite mjuk med någon form av skum inuti?

Instrumentbrädan på bilden är från en Volvo 240 och är vad jag vet inte delbar ?? och visst det är en hårdare form av skumstoppning innuti

Om det är just denna instrumentbräda du är ute efter så får du nog gå till skroten, tvivlar på att den finns som reservdel
Citera
2011-01-01, 18:07
Medlem
Citat:
..Om det är just denna instrumentbräda du är ute efter så får du nog gå till skroten...

Nej jag kör inte volvo 240 och har inget behov av en sådan panel. Jag tog bara en bild från blocket. Tanken är att jag skulle bygga mig en egen panel som ser ut att vara från fabriken. Men behöver som sagt luska reda på vad dem är gjorda av. Givetvis kan man göra panelerna i nått annat material men jag vill i orginalmaterial.
Citera
2011-01-01, 18:13
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Nej jag kör inte volvo 240 och har inget behov av en sådan panel. Jag tog bara en bild från blocket. Tanken är att jag skulle bygga mig en egen panel som ser ut att vara från fabriken. Men behöver som sagt luska reda på vad dem är gjorda av. Givetvis kan man göra panelerna i nått annat material men jag vill i orginalmaterial.

Ja det är nog inte helt enkelt, har för mig att bilbyggarproffsen i staterna använder ett material som är någon blandning mellan cellplast och skumgummi som de figursågar och spänner galonduk över, du får nog ha nån form av metallstomme oxå

Vad är det för bil som skall få ny I-bräda?
Citera
2011-01-01, 18:30
Medlem
Citat:
...Vad är det för bil som skall få ny I-bräda?

Ska kolla vidare på det där, kolla runt lite hur dom gör i staterna som sagt. Har en gammal porsche 944 som står och sammlar damm. Så rastlös som man är tänkte jag ge den en helt ny inredning. Lite trixigt lär det bli med i-brädan men det är mest ett tidsfördriv som sagt.
Citera
2011-01-01, 19:14
Medlem
hottentots avatar
Kolla lite på div bilstereobilar så kanske du får lite inspiration, den vanligaste moddningen annars är att lägga på skinnimitation eller flocka instrumentbrädan.
Hade jag haft en 944 innan 85B så hade jag bytt till den nyare instrumentpanelen och ev lagt ett lager men någon cool vinyl på.
Citera
2011-01-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
.

Är inte direkt ute efter en moddning/ styling utan tänkte mer ge bilen en nybilskänsla. Gammal bil med 2010 års inredning. Ska se och kännas fabriksnytt ut.
Citera
2011-01-01, 21:39
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Är inte direkt ute efter en moddning/ styling utan tänkte mer ge bilen en nybilskänsla. Gammal bil med 2010 års inredning. Ska se och kännas fabriksnytt ut.

Köp divinycell i olika tjocklekar och forma din egen instrumentbäda som du sen plastar och klär med valfritt material eller kanske flockar den för raacingkänsla.
Citera
2011-01-01, 22:41
Medlem
INTPs avatar
Observera att Divinycell bara är ett varumärke på den sortens cellplast, det finns många andra varianter som fungerar utmärkt och i många fall går köpa billigare.

Annars kan man använda vad som helst som är enkelt att forma (spackel, trä, gips, hönsnät...) och plasta på det. Allt som tål materialet man plastar med går använda.
Citera
2011-01-02, 00:42
Medlem
toby79s avatar
Det är nog ett jäkla bök att fixa en panel som nybörjare. Då kanske det är bättre och snyggare om man flockar den.

Det finns lite firmor som pysslar med sånt.
http://www.flocka.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in