Väldigt smart att fråga efteråt.
Levern har en otrolig återhämtningsförmåga, skulle man vara så pass "taskig" mot den att man får någon form av nedsatt förmåga men slutar med allt som är skadligt för den återhämtar den sig snabbt. Dock är risken för skador större när den en gång fått sig en "käftsmäll". Har läkaren sagt 2 öl eller 2 glas vin eller vad han/hon nu sade till dig är det klokast att följa den rekommendationen.
Framförallt bör man ju fråga
innan man klunkar i sig mer än så...
Jag tycker du ska ringa din läkare så fort de öppnar, tala om att du drack mer än han/hon rekommenderade och be att få göra ett leverprov för att se så att det inte hänt något med levern. Jag vet att det kan kännas svårt att vara ärlig mot läkaren och berätta det, men vad är viktigast? Din stolthet eller din lever?
Visserligen är levern som sagt väldigt "förlåtande", men bara till en viss gräns. Leversvikt är ju inte så kul.
Du har inte märkt av några tecken på att levern skulle vara skadad? Mycket klåda, smärta under höger revbensbåge, trötthet, vit/gråfärgad avföring, mörk urin, gulaktig hud/ögonvitor? Skulle något, flera eller alla av dessa symptom uppträda bör du genast åka till akuten.
EDIT: Förlåt om jag lät elak i början av mitt inlägg, jag tycker bara att om man nu fått så starka rekommendationer av sin läkare bör man ta reda på eventuella konsekvenser innan. Men det hjälper ju inte så mycket nu, så jag ber om ursäkt för "tonen".
Gott Nytt År!
Citat:
Ursprungligen postat av 1p44p1
4 citodon är ju ingenting !
Personligen tror jag inte det ska vara någon fara, men märker du något konstigt är de bara o åka in
OT: Snygg palindrom!
OnT: Nej, det är inte mycket, 2000mg paracetamol. Dock kan en sådan mängd vara farlig om man av olika anledningar har svårt att bryta ner det. Maximal dagsdos av paracetamol är ju, som alla vet (?), 4000 mg paracetamol, dvs 8 st Citodon (eller vilken tablett med 500 mg paracetamol man nu äter). Dock är det ju inte tänkt att man ska ta allt på en gång, utan dela upp det på ungefär 4 tillfällen under dagen. Då får levern ta hand om 1000mg per gång, vilket är lättare för den.
Vissa människor har en långsammare metabolism, dvs de bryter ner olika läkemedel långsammare, och då kan sådant här inträffa. Men som sagt, det är säkert ovanligt att levern däckar för 4 Citodon.
Gott Nytt År!