2011-01-01, 15:52
Medlem
Tjabba!
För en månad sen blev jag tablettförgiftad pga paracetamolet i 4 citodon som jag tog under dagen. Tyckte det var väldigt lite men jag hade tydligen reagerat dåligt på det. Iaf nu en månad senare hade mina levervärden blivit normala igen och nu när det var nyår och allt drack jag ca 10 flaskor öl.
Hade pratat med läkaren om jag kunde dricka men han sa ytterst lite för jag kunde få inflammationen tillbaka i och med att jag redan haft det en gång. En till maten och en efteråt hade hade han sagt men ni vet hur det kan bli
Nu undrar jag om någon skulle veta om jag är i någon form av fara pga av att jag drack mer än rekommenderat?
Citera
2011-01-01, 16:18
Medlem
Sailans avatar
Risken är nog rätt stor då läkaren sa att du skulle dricka 2st... Sen vet han kanske inte hur bra du har läkt på senaste tiden.

Om du inte känner dig kass just nu kan du ju vänta tills på måndag(eller om han är tillgänglig just nu) och ringa honom. Skulle du känna något så borde du inte tveka att ta dig till sjukhuset.

Det jag nyss skrev tycker jag att folk borde kunna tänka ut själv.
Citera
2011-01-01, 16:32
Medlem
Ja det var ganska idiotiskt men nu är det som det är, är jag i dödlig fara? :S
Och föresten om det är så riskfyllt borde han inte sagt åt mig att inte dricka över huvudtaget?
Citera
2011-01-01, 16:59
Bannlyst
4 citodon är ju ingenting !
Personligen tror jag inte det ska vara någon fara, men märker du något konstigt är de bara o åka in
Citera
2011-01-01, 17:25
Medlem
Charmaines avatar
Väldigt smart att fråga efteråt.

Levern har en otrolig återhämtningsförmåga, skulle man vara så pass "taskig" mot den att man får någon form av nedsatt förmåga men slutar med allt som är skadligt för den återhämtar den sig snabbt. Dock är risken för skador större när den en gång fått sig en "käftsmäll". Har läkaren sagt 2 öl eller 2 glas vin eller vad han/hon nu sade till dig är det klokast att följa den rekommendationen.

Framförallt bör man ju fråga innan man klunkar i sig mer än så...

Jag tycker du ska ringa din läkare så fort de öppnar, tala om att du drack mer än han/hon rekommenderade och be att få göra ett leverprov för att se så att det inte hänt något med levern. Jag vet att det kan kännas svårt att vara ärlig mot läkaren och berätta det, men vad är viktigast? Din stolthet eller din lever?

Visserligen är levern som sagt väldigt "förlåtande", men bara till en viss gräns. Leversvikt är ju inte så kul.

Du har inte märkt av några tecken på att levern skulle vara skadad? Mycket klåda, smärta under höger revbensbåge, trötthet, vit/gråfärgad avföring, mörk urin, gulaktig hud/ögonvitor? Skulle något, flera eller alla av dessa symptom uppträda bör du genast åka till akuten.

EDIT
: Förlåt om jag lät elak i början av mitt inlägg, jag tycker bara att om man nu fått så starka rekommendationer av sin läkare bör man ta reda på eventuella konsekvenser innan. Men det hjälper ju inte så mycket nu, så jag ber om ursäkt för "tonen".

Gott Nytt År!
Citat:
Ursprungligen postat av 1p44p1
4 citodon är ju ingenting !
Personligen tror jag inte det ska vara någon fara, men märker du något konstigt är de bara o åka in

OT
: Snygg palindrom!

OnT:
Nej, det är inte mycket, 2000mg paracetamol. Dock kan en sådan mängd vara farlig om man av olika anledningar har svårt att bryta ner det. Maximal dagsdos av paracetamol är ju, som alla vet (?), 4000 mg paracetamol, dvs 8 st Citodon (eller vilken tablett med 500 mg paracetamol man nu äter). Dock är det ju inte tänkt att man ska ta allt på en gång, utan dela upp det på ungefär 4 tillfällen under dagen. Då får levern ta hand om 1000mg per gång, vilket är lättare för den.

Vissa människor har en långsammare metabolism, dvs de bryter ner olika läkemedel långsammare, och då kan sådant här inträffa. Men som sagt, det är säkert ovanligt att levern däckar för 4 Citodon.

Gott Nytt År!
Senast redigerad av Charmaine 2011-01-01 kl. 17:33.
Citera
2011-01-01, 17:33
Medlem
Nej jag känner ingen speciell smärta men lite grand under revbenet, ringde dock rådgivningen och hon trodde det inte var någon fara. Men alla kan ju ha fel
Citera
2011-01-01, 18:05
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shehe
Nej jag känner ingen speciell smärta men lite grand under revbenet, ringde dock rådgivningen och hon trodde det inte var någon fara. Men alla kan ju ha fel

Sa hon på rådgivningen att det inte är någon fara så är det förmodligen inte det heller. Hade det funnits anledning till oro från sjukvårdens håll borde hon ju sagt åt dig att åka till akuten.

Dyker det upp fler symptom skulle nog jag dock inte ringa sjukvårdsrådgivningen utan åka till akuten för att få levertester gjorda.

Vad jag glömde skriva i mitt första inlägg är att du naturligtvis bör låta levern "vila" ett tag nu. Det innebär ingen alkohol, inga läkemedel med paracetamol (och heller inga andra som kan vara påfrestande för levern. Jag vet inte vilka alla dessa är, så det måste du kolla upp innan du eventuellt tar dem).

Just det, glömde ju fråga förut; äter du några andra mediciner?
Citera
2011-01-01, 18:15
Medlem
Ja, jag äter lyrica (pregabaling) mot ångest och oro men jag slutade äta all annan skit som morfin och benzodiasepimer när jag fick reda på det här för en månad sen men jag överdosera aldrig annars heller. Men nu är det bara det förstnämnda, som jag får utskrivet, som jag äter och det sa dom var ok :P
Citera
2011-01-01, 18:47
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ja, jag äter lyrica (pregabaling) mot ångest och oro men jag slutade äta all annan skit som morfin och benzodiasepimer när jag fick reda på det här för en månad sen men jag överdosera aldrig annars heller. Men nu är det bara det förstnämnda, som jag får utskrivet, som jag äter och det sa dom var ok :P

Ja, det verkar okej. Gick igenom biverkningslistan lite snabbt (den är ju hur lång som helst) och hittar ingenting om levertoxicitet, iofs står det att man ska tala om för sin läkare om man har nedsatt lever- eller njurfunktion. Men den läkare som sade detta om att ta det lugnt med alkoholen är väl samma som förskriver Lyrican?

Apropå absolut ingenting hittade jag en biverkning som jag tyckte var lite "lustig": Olämpligt uppträdande. Det kan ju vara precis vad som helst, beroende på vad omgivningen tycker är "olämpligt"...
Källa:http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Citera
2011-01-01, 19:26
Medlem
Jo det har jag märkt kan bli lite tokigt ibland^^ Nej det är en annan läkare som skriver ut det. Så till skillnad från andra mediciner har du rätt angående lyrica och levern.
Lyrica torkar ut dock så jag vet inte om det påverkar njurarna på något sätt men jag är nästan säker på att det gör det :P
Citera
2011-01-01, 20:36
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Jo det har jag märkt kan bli lite tokigt ibland^^ Nej det är en annan läkare som skriver ut det. Så till skillnad från andra mediciner har du rätt angående lyrica och levern.
Lyrica torkar ut dock så jag vet inte om det påverkar njurarna på något sätt men jag är nästan säker på att det gör det :P

Då bör du upplysa den läkaren om ditt lilla débacle med paracetamolet, för säkerhets skull.

Det stod något om njursvikt bland de 423624 biverkningarna, men jag vet inte om det är särskilt vanligt.

Nu vill jag ha detaljer om ditt tokiga uppträdande!
Citera
2011-01-03, 05:54
Medlem
Varulvs avatar
Drogakuten --> Medicin & Hälsa

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem