2011-01-27, 20:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleroj
Jag har funderat på det det skulle jag tro att det gör,bleker bort allt men det luktar hemskt om klorin

Eftersom det har varit uppgifter på att styckningen kan ha skett utomhus så är det inte alltför långsökt att det jobbets gjordes någonstans där det inte normalt finns några människor.
Mitt i skogen kanske... och doften försvinner snabbt i naturen.
Citera
2011-01-27, 20:17
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Det fanns antagligen inte rinnande vatten,,därför använde mördaren massa flaskor klorin tror jag

Kan man ha funnit stora dunkar, 25-liters, i SB:s hem, källare, förråd etc. Kanske man tror att har han fraktat vatten nånstans. Skulle kunna vara ett tecken på att en ev. stuga saknar rinnande vatten.
Men finns där en brunn så räcker det ju med en hink och ett rep.

Men vad skulle han med Klorin till, om det inte fanns avlopp, det kan man fråga sig. Klorin för att göra rent i avlopp och golvbrunn.

Mycket Klorin i tråden. Vad snopet om det visar sig att Klorinspåret bara var båg.
Citera
2011-01-27, 20:18
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Eftersom det har varit uppgifter på att styckningen kan ha skett utomhus så är det inte alltför långsökt att det jobbets gjordes någonstans där det inte normalt finns några människor.
Mitt i skogen kanske... och doften försvinner snabbt i naturen.

Så har jag också funderat,det enda är temperaturen 15 minus som verkar göra det hela svårt??
Annars tror jag det skedde i skogen
Citera
2011-01-27, 20:19
Medlem
Citat:
Från Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8470216.ab

HAN SKA CHOCKAS
Polisen har hittat stora delar av styckmördade Evas kropp i skogarna utanför Örebro. Men det har den häktade universitetschefen ingen aning om.
I morgon ska han chockas med uppgifterna i det första stora förhöret.
– Jag tror inte att han kommer att erkänna, säger kriminalkommissarien Bo Wide.
29 dagar och 500 vittnesförhör efter mordet på Eva, 51 – nu ska också den misstänkte 51-åringen ställas till svars i ett första, mer omfattande, förhör.
Universitetschefen nekar bestämt till all inblandning i mordet och har lämnat en omfattande redogörelse för vad han gjorde runt tiden för Evas försvinnande.

Vidare i artikeln...
Universitetschefen har ingen aning om hur långt polisen kommit i utredningen. Han känner exempelvis inte till kroppsdelarna som hittats utspridda i Kilsbergen.

Ja jösses... Det lär nog bli en chock om han är skyldig...

Edit: Men det här fattar jag inte... mer från artikeln.
Under de kommande dagarna fortsätter polisen jakten efter platsen för mordet och styckningen. Man letar framför allt efter övergivna stugor i området mellan Närkes Kil och Nora. Aftonbladet har pratat med flera bybor som varit i kontakt med polisen.
– De undrade om vi kände till övergivna stugor utan rinnande vatten och jag gav dem några tips, säger en person.

Varför just utan rinnande vatten?
Ska man göra det han gjort så är väl vatten att tvätta rent med efteråt en förutsättning???
Chock? Om han är skyldig vore det väldigt märkligt om han inte förstått att likdelarna snart kommer att anträffas. De var ju inte ens gömda... däremot kan det nog bli fråga om chock om han är oskyldig.

I övrigt sätter jag inte så stor betydelse i vad skvallerblaskorna vräker ur sig
Citera
2011-01-27, 20:23
Medlem
Inte orkat följa tråden de senaste dgrna, känts som det stått still ett tag nu men hoppas det är ok att min fråga ändå:

Är det någon som spekulerat kring varför gärningsmannaprofilgruppen begärt ytterligare tid och vad dessa spekulationer då kretsat kring för ideer?

Min direkta tanke var att de i sin profil ser en eller flera medgärningsman/män men inser allvaret i det och reviderar sina uppgifter innan man gör ett eventuellt offentliggörande av sina slutsatser - därav behov av mer tid...

Intressant med era tankar kring detta... Och jag hoppar över att nämna "den onämnbara", i denna tråd, då jag inser allvaret i det Jag hoppas bara att jag har fel, annars har polisen endel svårigheter i bevisläget, iom bevis som kan ha gått förlorat då man så länge utgått från en ensam GM, och inte frihetsberövat andra möjliga/tänkbara så som....
Citera
2011-01-27, 20:25
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Kan man ha funnit stora dunkar, 25-liters, i SB:s hem, källare, förråd etc. Kanske man tror att har han fraktat vatten nånstans. Skulle kunna vara ett tecken på att en ev. stuga saknar rinnande vatten.
Men finns där en brunn så räcker det ju med en hink och ett rep.

Men vad skulle han med Klorin till, om det inte fanns avlopp, det kan man fråga sig. Klorin för att göra rent i avlopp och golvbrunn.

Mycket Klorin i tråden. Vad snopet om det visar sig att Klorinspåret bara var båg.

Ja polisen har någon anledning att leta efter ställen utan rinnande vatten.Ett hästsläp ?
Citera
2011-01-27, 20:31
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kan det inte vara så att man inte delger advokaten det som inte ska fram till klienten.
Skulle det märkbart komma fram att advokaten delger sin klient information som förstör utredningen så lär advokaten inte arbeta mer sen.
Det är viktigt och restriktionen är inte för skoj skull.
Restriktionerna är för att klienten inte ska ska få information om utredningen .
Jag kan ha fel men det betvivlar jag .

Det är domstolen som förordnar offentlig försvarare.

Yppandeförbudet är bara gentemot omvärlden och omfattas inte av advokatens relation till klienten.

(Kanske någon har svarat, har ingen koll just nu håller på att läsa ifatt.)
Citera
2011-01-27, 20:35
Medlem
nittinies avatar
Citat:
Golfhallen ligger brevid Liidl ungefär man kan pqarkera på Lidl
I vilken stad är du i då?Det finns ingen Lidl i Mellringe.
Citera
2011-01-27, 20:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Om han nu är skyldig och bevisen läggs fram ett efter ett. Han börjar förstå att loppet är kört. Hur stor är risken att han skadar sig själv?

Jag har för mig att jag läste att han redan nu har skärpt bevakning just p.g.a. den risken. Jag tror att motiveringen var att han sitter så isolerad, och dessutom är anklagad för ett såpass allvarligt brott.
Citera
2011-01-27, 20:38
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Har en fundering här som jag har gnagt på i några dagar.

Om man har blod på marken/snön... och häller på klorin...
Bleks då blodet och blir helt ofärgat?

Kan någon testa att blöda liiite och sen behandla med klorin....

Vet att veterinären behandlar blodig päls på ljusa hundar med jodopax för att bleka bort blodfärgen... och jodopax bleker textilier om man spiller det på sig.

Nu har jag provat, men hittills har inget hänt. Snön smälte och blodet syntes ännu tydligare, det blev väl nån slags kemisk reaktion för blodet liksom klumpade ihop sig. Jag vet inte hur lång tid det det kan tänkas ta, det har nu gått 15 minuter.
Citera
2011-01-27, 20:41
Medlem
Om man lägger ihop allt blir det bara märkligare och märkligare.

1. Stort inköp av klorin

2. Offret styckat

3. Polisen letar efter öde hus utan vatten

Alltså, om det är frågan om en transportstyckning för att obemärkt kunna göra sig av med liket tyder det snarare på att platsen knappast är undanskymd som ett litet torp utan vatten utan mer tvärtom. Om man vill hålla fast vid att det rör sig om en transportstyckning talar det mer för att mordplatsen och platsen för styckningen är mitt i Nora eller Örebro, där risken för att bli upptäckt är överhängande.

Möjligen att en kolonistuga kan matcha, men även där bör det rimligtvis finnas goda möjligheter att på natten smyga fram med ett lik.

Vad kan det annars finnas för motiv till att stycka än en ren transportstyckning?

1. Fysisk kraft. En liten och nätt person kan nog få problem (hur stor var Eva??) och därmed skulle en styckning underlätta en del. SB som är vältränad borde inte ha några problem rent fysiskt.

2. Att plantera bevis/indicier. Om nu någon vill skylla på SB kan det passa bra att lägga ut spåren där han bevisligen har varit / är bekant med.

3. En rituell akt. Gm vill visa sin makt, men inte ta så stora risker med att bli upptäckt.

4. ??

Sen undrar jag om inte endera pressen drar en massa rövare eller om polisen ger ut villospår. Det hänger liksom inte ihop...
Citera
2011-01-27, 20:43
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
I vilken stad är du i då?Det finns ingen Lidl i Mellringe.

Det finns ett Lidl precis intill Örebro Golfhall i Vivalla företagsby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in