2011-01-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Såklart att det gör.
Tänk om polisen tror att en person fortfarande finns i livet och kan räddas, inte får de då vänta tills måndag, och tänk om det är långhelg.

Ja men då gör man en positionering av telefonen om den är på. Det ikan bolagen göra på en helg. Telefonbolagen har inte någon personal på plats under helgerna som plockar fram samtalslistor (otroligt men sant!). Kanske de kan kalla in någon.
Citera
2011-01-16, 14:12
Medlem
rullerojs avatar
Onsdagen den 29 december hade grannen tvättid hela dagen. Men den misstänkte 51-åringen tvättade ändå, utan att fråga kvinnan.
Han tvättade på morgonen eller tidigt på förmiddagen. Jag träffade honom vid lunchtid och då frågade han om det var okej. Det sa jag att det var. Jag sa att jag kunde vänta en timme, berättar kvinnan.
Citera
2011-01-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Polis ska visst kunna få ut uppgifterna dygnet runt om de är beredd att betala. Det kan ju vara så att polisen är beroende av att batteriet lever.

Telefonbolagen är privata företag och kan göra precis hur de vill. Har de inte personal tillgängligt så finns det ingen att kontakta.
Citera
2011-01-16, 14:17
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, de hamnar i databas direkt. Men det är stora mängder så datan arkiveras efter 24 timmar och finns då inte längre tillgängligt för att snabbt få access till denna.

För att telebolagen ska lämna ut data till polisen måste polisen beställa detta. Telebolagen lämnar bara ut data om det föreligger brott som har minst 2 år på straffskalan.

Vet du hur långt steget är mellan att se när en mobil senast använts, och att se var den den har använts.
Citera
2011-01-16, 14:17
Medlem
jamenvaddårås avatar
Tjahapp, en bit till. Verkar faktiskt som han dumpat bitarna under en skidtur.
Citera
2011-01-16, 14:18
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptio
Telefonbolagen är privata företag och kan göra precis hur de vill. Har de inte personal tillgängligt så finns det ingen att kontakta.

Måste de inte ha personal i beredskap, ICE?
Citera
2011-01-16, 14:21
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrenoille
Vi vill ha fortlöpande info, gärna info om var de har hittat nytt fynd - och bilder! Kör försiktigt.
Har varit ute och åkt. Mötte en snutbil på Klockhammarsvägen så något är på gång åt det hållet (Är det Bocksbosjön som avses i NA nu?). På den vägen brukar inte polisen hålla till precis. Jag vågade dock inte fortsätta efter Klockhammar. Jag ljuger inte när jag säger att vägen var som en spolad isbana ungefär, och ge sig upp i backarna där är nog inte tillrådligt.
Citera
2011-01-16, 14:21
Medlem
Citat:

Klart de har jourhavande om något skulle krascha.
Citera
2011-01-16, 14:23
Medlem
Spännande detta med den nya plastsäcken.
Citera
2011-01-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulleroj
Onsdagen den 29 december hade grannen tvättid hela dagen. Men den misstänkte 51-åringen tvättade ändå, utan att fråga kvinnan.
Han tvättade på morgonen eller tidigt på förmiddagen. Jag träffade honom vid lunchtid och då frågade han om det var okej. Det sa jag att det var. Jag sa att jag kunde vänta en timme, berättar kvinnan.
Hmmm...kom att tänka på en sak...Vad är det som säger att han verkligen tvättade hela tiden eller tvättade ö.h.t? Han kan ju ha kört igång en maskin och sen dragit iväg ut i skogen..därav förseningen.
Citera
2011-01-16, 14:25
Medlem
Citat:

Så här är det. Det finns en lag som säger att det måste finnas misstanke om att brott har skett som ger minst två års fängelse i straffskalan för att polisen ska kunna ta ut samtalslistor. Ett försvinnande medger därför inte uttag av samtalslistor. Därför finns inte heller sådan personal på plats. På en samtalslista kan du se vem som ringt och vem som blivit uppringd, tidpunkt och vilken mast som kopplats upp samt i vilken riktning telefonen befunnit sig i gentemot masten. En positionering av försvunnen person gör polisen via en räddningscentral i sthlm (tror jag det var).
Citera
2011-01-16, 14:25
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Spännande detta med den nya plastsäcken.

Men snälla hjälp mig, har fullt sjå att läs ikapp.

Hur gick det med påsen med blodiga kläder, hade de nåt att tillföra? Eller var det nåt helt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in