2011-01-11, 19:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har man tillgång till syra verkar det bättre att låta kroppen upplösas helt istället för att endast sönderfalla..

TV4 går ut med att "delar" av henne hittats, och att hon troligen är mördad. Att det rör sig om ett styckmord är en slutsats som tittaren drar, samtidigt som TV4 lyckas undvika att nämna både styckning och mord.
Citera
2011-01-11, 19:29
Medlem
JizzieJinxs avatar
Allt detta kanske bara är ett vetenskapligt experiment utav SB.. Spännande..
Citera
2011-01-11, 19:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är ganska vanligt vid styckmord att kroppsdelarna inte grävs ner utan slängs i sjöar etc. Det viktigaste för GM verkar vara att bli av med delarna.

Ja, lite strutsbeteende där.. "Om jag inte ser kroppen så har jag inte haft ihjäl henne."
Citera
2011-01-11, 19:31
Medlem
spetznazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
As är döda djur, dit hör människan iofs. Av vilken anledning åtlas det på de djur de slagit själva om det nu fungerar med vilken död get som helst? Känns som du har egen erfarenhet?

Jag tror en utsvulten varg skiter i om han har fällt sitt byte själv eller om det gjorts av en studierektor på Örebro universitet.
Citera
2011-01-11, 19:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Som ett svar på frågan hur kroppen kan vara "sönder" utan vare sig kniv, såg eller yxa haft kroppskontakt med offret...

Jo, jag vet - kunde inte låta bli att flagga för att jag har hört talas om att kroppar kan upplösas fullständigt i syra
Citera
2011-01-11, 19:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Lite av har-du-redan-gått-över-gränsen-så...

Lek med tanken att han slagit in skallen på henne, han har hört rosslandet och sett blodet. Vad kan "toppa" det? Styckning? Javisst, men nu befinner han sig redan i en mardröm.

Ja men även om han har tagit en sten och krossat skallen på henne krävs det ändå lite mer att skilja kroppsdelarna från kroppen. När väl huvudet är avlägsnat blir det lite avidentifiering. Men, även om man skulle se på det rent praktiskt för att man gått över gränsen "a man has to do"... så tror jag inte vem som helst är kababel till att stycka någon. Det är därför det tack och lov inte sker så många styckmord.
Citera
2011-01-11, 19:32
Medlem
MegaLomanis avatar
Kan man inte strunta i motivet så länge. Kom ihåg vad GW säger!. Nu träffas BO och GM på morgonen 29/12 för att "prata ut" De hamnar vid grustaget. Kanske går de ur bilen. Samtalet spårar ur - hur kan ingen annan veta. GM dänger domkraften eller annat tillhygge i skallen på BO. Han inser vad han gjort. Drar ner henne i den djupa snön och slänger snö ovanpå. Det snöar också. Han kör hem BO's bil. Lämnar den med nyckel i. Hem och duschar och tvättar. Han känner sig stressad och det märks på hans sätt enligt uppgift. Givetvis funderar han hit och dit på hur han skall klara sig ur det han ställt till. Han tar sin Cadillac och ger sig iväg för att åka skidor, säger han, försedd med plastpåsar och något lämpligt verktyg. Han styckar BO på lämpligt sätt. Åtminstone huvudet i separat förpackning. Resten, "torson", väl förpackad tar han med till Ruskulan, en terräng han känner väl. Kanske har han pulka eller annan anordning och lämnar sitt paketet i ett djupt dike och skottar över snö. Snöfallet hjälper till. Han tänker att det dröjer innan man hittar det han gömt.Båda hade mobiltelefonerna med sig vid grusgropen. Nu har han troligen inte sin med sig och BO's passar han på att konfiskera och ta ur batterierna, om han inge gjorde det redan från början.
Med det krosskadade huvudet åker han till något lämpligt ställe - visst finns det fall eller fors i Svartån, som har nämnts tidigare? Där dumpar han huvudet, med eller utan paket och ser det försvinna med strömmen under iskanten. Så gör han sig väl antagligen av med alla verktyg och annat, som har någon anknytning, åker hem och pustar ut efter en uppfriskande motionsrunda i skidspåret. Snön faller tätt och oupphörligt. Bilarna står eventuellt bredvid varandra i garaget.
Nu kanske han börjar fundera över sitt "motiv".

Vad sägs om detta? Var finns luckorna i resonemanget och faktafelen? Övertygad att detta skarpsinniga forum snart upptäcker och kan justera eventuella felaktigheter.
Senast redigerad av MegaLomani 2011-01-11 kl. 19:36.
Citera
2011-01-11, 19:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
I detta tidiga skede av utredningen måste man tillåtas leka med olika hypoteser. Sannolikheten att kemiska preparat är inblandat i kapitelindelningen av hennes lekamen är osannolik. Men...
Citera
2011-01-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, lite strutsbeteende där.. "Om jag inte ser kroppen så har jag inte haft ihjäl henne."

Foliehatt?
Citera
2011-01-11, 19:36
Medlem
mercys avatar
Citat:
Med syra kan kroppen sönderfalla. Tämligen osannolikt, men...

Måste vara svårt att få tag på eftersom det används så sällan (vad vi vet, blir väl bara tänderna kvar)
Citera
2011-01-11, 19:37
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novolette
Har också funderat över motivet. Eftersom SB var EM:s chef, och hon nu hade sagt upp sig. Kan det vara så att hon visste något om SB (oegentligheter eller annat) som kunde äventyra hans karriär? Sedan fick SB reda på att EM skulle avslöja detta, efter att hon avslutat sin tjänst?

Dom jobbade på olika institutioner och han var därmed inte hennes chef.

Att sedan framställa honom som 'universitetschef' som vissa tidningar gör är ju lite missvisande. Han var såvitt jag förstått studierektor. Studierektor är ofta inte så mycket annat än en administratör. Det är inte alltid en roll man strävar efter som forskare. Mest en massa pappersjobb som tar tid från ens forskning och undervisning.
Citera
2011-01-11, 19:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Exempelvis genom att lägga kroppen på en järnväg. Kan man då tala om styckning? Kanske. Man kan också tänka sig att det bara är en mindre bit av henne som hittats, typ en hand. Räcker en avlägsnad hand för att påstå att kroppen är styckad? Inte heller polisen har väl sagt rakt ut att det rör sig om en styckning.

Media vill helt enkelt ha ryggen fri, utifall att.

Jo, viss media vill ha ryggen fri. Annan press skriver styckmord med stora bokstäver. Jag antar att själva termen är medial och att "styckmord" inte existerar - annat än då man faktiskt tar död på någon genom att stycka vederbörande till döds.. Vad kallades det man gjorde "förr" - fjättrade någon mellan hästar som piskades att galoppera åt olika håll för att kroppen på så sätt skulle slitas sönder? Ursäkta OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in