Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Gud, en del här är så dumma att klockorna stannar. Jag har aldrig påstått att det var mammans fel. Jag är ganska övertygad om att Salander förstår vad jag menar. Det var Salander som först tog upp förhållandet mor-son, inte jag. Men eftersom jag varit inne på samma tankebanor håller jag förstås med henne. Vi är nog de enda här som vill söka en förklaring till varför det som hände kunde hända, alltså vad som formade SB som människa.
Salander får gärna rätta mig om jag har fel. Jag håller ändå fast vid att upplevelser i barndomen inte går att bortse från. Tvärtom. Alltför många manliga mördarprofiler visar på ett sjukt/onormalt förhållande mellan mor och son. Det kan vara fallet även här. För mig personligen är det väldigt viktigt att försöka förstå de bakomliggande orsakerna till ett så fruktansvärt brott. Ingen människa föds ond, det är min fasta övertygelse. Nånting hände denne man på vägen - och jag vill förstå vad det var - och varför...

!!
Jag förstår precis vad du menar,och vi är absolut inte ensamma om att vara intresserade av dessa bakomliggande psykologiska faktorer hos en mördare och en mördare av SB:s typ; som platsar i kategorin där motivet till mordet finns i relationen till brottsoffret, vilket utredningen visat och som åklagaren gått ut med till allmänhetens kännedom. Det faktum att många kvinnor funnits i hans liv, blivit utbytta och emotionellt kränkta på vägen, att hans personlighet visar upp flera grava tecken på störning i känslomässigt hänseende är tillräckligt information för att kunna gå vidare med och utveckla förklaringar och analyser kring.
Jag har för övrigt fått många reflektioner och uppslag från de som läser och själva skriver i tråden och andra med "likasinnade" intressen, tack för det!
Som jag tidigare gjort klart här, så är min utgångspunkt att studera det här mordet som en fallstudie, och med de verktyg som finns till hands studera vetskapen om brottet, hur mordet på Eva gått till utifrån hur givna yttre omständigheterna ser ut, fd kvinna till GM, mördad genom strypning, kroppen upphängd och styckad, mördad i en lägenhet där GM är sambo med en annan kvinna, och göra en bedömning hur personprofilen bakom ser ut. Vi har fått veta en hel del om SB:s sociala personlighet, hans yrke och utbildning, hans intressen, hans tillvägagångssätt att mörda , och att hantera kroppsdelar genom kemisk behandling, osv osv, och kan därför med denna information som utgångspunkt, tillsammans med övriga statistik, fallstudier osv, göra en hyfsad allmän gm- profil .
När polisens gärningsmannaprofilgrupp har att bedöma utifrån ett givet brott där GM fortfarande är okänd och ge en bild av den person som utfört det, har de heller inte mer att utgå från till att börja med än en död kropp, styckad och paketerad och en person som sitter häktad, på sannolika skäl misstänkt på grund av saker kring försvinnandet som gett dem skäl till det. Det de har som vi inte har, är specialkompetens att tillgå och folk att konsultera. De som konsulteras har oftast skrivit böcker i ämnet som alla kan ta del av, eller de är anlitade på basis av annan kompetens.
Det står öppet för alla att ta del av deras arbeten, och därmed kunna förkovra sig själv.
Kriminolog Mikael Rying har bidragit med utmärkt forskning vilket anses som ledande inom området för dödligt våld i nära relationer, och det han skrivit för BRÅ är enligt mig outstanding för svenska mått.
Övrigt finns mycket intressant forskning både över mördarprofilering och styckmord att tillgå på universitetsbibliotek och allmänna bibliotek.