2011-05-02, 02:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är min tankegång också.

Ang säckarna och tejpen, man har ju förklarat att paketen var inslagna i flera lager säckar, var det inte så? Tejprullen kan ha legat i ett mellanlager, eller varför inte ramlade ut ur SB:s ficka när han roddade med paketen?

Ett påstående och en fråga i samma mening. Vem skulle kunna svara på frågan?
Citera
2011-05-02, 05:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
I de flesta brottsfall, speciellt i fråga där BO och GM känner varandra , går motivet att utläsa i deras relation. Någonting händer som utlöser brottet. Varför skulle det vara annorlunda här?

Vi är flera som tror att mordet inte skedde på grund av att SB inte kunde acceptera att EM ville lämna honom. Vi tror tvärt om-att mordet skedde för att EM inte accepterade att förhållandet var över. Varför vill du få det till att vi svartmålar EM?
Det är ovanligt att kvinnor blir mördade för att de inte accepterar att ett förhållande är över.
Det är vanligt när kvinnor blir mördade att de blir det för att de vill lämna relationen. Det är den absolut vanligaste orsaken till att män mördar kvinnor de har eller har haft en relation med.

Om ni tror att Eva mördades för att hon inte accepterade att förhållandet var över så anser jag inte att det är svartmålning. Alla teorier är värda att diskuteras. Svartmålningen handlar istället om att spekulera i (hitta på) olika negativa saker Eva ska h gjort mot SB utan att det finns några som helst fakta bakom spekulationerna.

Om man tror på din teori så blir följdfrågan att fundera över vad det var hos SB som gjorde att han inte klarade av att hantera sina två relationer utan att den ena skulle avslutas med mord. De flesta som har flera relationer borde vara mentalt förberedda på att de olika kvinnorna kan få vetskap om varandras existens och att den ena av kvinnorna kan prata med den andra. Detta gäller speciellt i ett så litet samhälle som det handlar om här.

Varför hade inte SB denna mentala framförhållning?
Har han tidigare drabbats av samma sak?
Hur har han hanterat liknande situationer tidigare?
Vem gjorde slut i hans tidigare relationer?

Om någon som kände honom skulle svara på dessa frågor så skulle vi komma närmare motivet.
Citera
2011-05-02, 05:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Gjorde han inte? Har han sagt det till dej?
Det var en teori som jag kan omformulera:
Vad finns det för samband mellan att Eva slutade på Universitetet och att hon blev mördad?
Båda dessa saker är fakta (till skillnad från mycket annat som är påhittat) och en bra utgångspunkt för spekulationer.
Citera
2011-05-02, 07:14
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad finns det för samband mellan att Eva slutade på Universitetet och att hon blev mördad?
Båda dessa saker är fakta (till skillnad från mycket annat som är påhittat) och en bra utgångspunkt för spekulationer.
OK, ja, spekulera får man.
Den ena spekulationen är inte bättre än den andra. Kanske.
Men jag håller mej till vad utredningen kommit fram till och som åklagerskan presenterat som motiv.
Får väl anta att det är fakta efter alla de förhör de hållt. Över 1000.
Citera
2011-05-02, 07:16
Medlem
Suspexs avatar
[quote=PhDSalander]Jag har skrivit åtskilligt om SB:s antagna kontrollbehov och resonemang omkring det i flera tidigare inlägg för den som är intresserad.
Här är ett litet sammandrag som respons på tidigare postning av Timeout ang ett inlägg om stalkers på SV mord och övrigt motivsammanhang:

Jag finner inga tecken på stalkingtalanger hos någon av de inblandade, vara sig hos GM eller BO.
Jag har relativt stor kunskap om stalking och dess psykologiska mekanismer och jag har aldrig kopplat det jag fått veta om SBEMs förhållande med sådana tendenser. Den dagliga kontrollen” från SB:s sida över EM som Svenska Mord -postaren pratar om, tycker jag inte låter som en trolig analys.
.Som jag tänker är själva vetskapen från SB:s sida om att Eva länge har varit ogift och singel ett bevis på hennes bundenhet till honom ( de förmodade antal relationer Eva haft ? med andra män under åren torde inte utgjort något särskilt hot för SB - så länge som hon titulerat sig som ogift och singel.)

SB kan ha tänkt för sig själv att "hon kommer aldrig att träffa nån som mig", och Eva har med all säkerhet om hon nu varit förälskad bekräftat detsamma för honom ett otal gånger vilket gett god näring för hans ego att känna sig oöverträffad som man och älskare. Detta har räckt som SB:s främsta kontrollverktyg, över Eva och över andra kvinnor . Han har varit säker på och vetat om att det är han som varit enda mannen i Evas liv, vilket i sin tur har kompletterat hans övriga affärer och hans senaste samboförhållande. För att hålla Eva knuten till honom, så har SB behövt att ge Eva näring, och det torde ha skett genom att han själv sagt liknande saker till henne. Han kan inte glömma henne, kan inte hitta någon annan ”bättre”. Lögner och manipulation är extremerna på denna linje.

Något i deras relation måste hela tiden ha funnits med som ”hinder” för att de inte skulle kunna leva med varandra fullt ut, det är fortfarande oklart annars om orsakerna till varför de inte valde varandra. De hade mycket gemensamt, arbete och projekt, de var uppenbarligen vänner, de tyckte om varandra, de hade /haft kärleks/sexuellt förhållande.

Vad var hindret för att de inte kunde slå sig ihop och bli ett riktigt par?
SB kan ha varit av den typen av man som haft en önskan/fantasi om att vilja leva i polygami , men eftersom det är social oacceptabelt kan hans två och -trepartiarrangemang genom åren varit ett substitut för en önskan som inte varit realiserbar. Eva kan ha förhållit sig till detta och kanske ”väntat” på att han skulle ”leka av sig"? Det behöver inte betyda att man är lättlurad eller svag eller offer.QUOTE]

Det var länkar Timeout länkade till tidigare där det verkligen framkom vad stalking gick ut på och skulle ngn av dem sysslat med sånt så hade det förmodligen blivit rena rama kalabaliken eftersom det ju trots allt fanns människor runtom som kände båda, så detta kan vi utesluta.

Exakt, näring har tillförts förhållandet eftersom det hållit i sig under så många år till och från och vem vet, ngt av en besatthet snarare än djupt varma känslor kan ha utvecklats då jag tror att det inte var alltför sund känslomässig relation vilken jag tror baserar sig på mera ärlighet och inte i lönndom. Hans kontrollbehov verkar ha varit stort och även ha att göra med hans försök till fullkomlighetsönsketänk i livet vad social ställning anbelangar, grandiositet samt känslokallhet för att Stefan ska fördjupa sig i sina kvinnoaffärer. Han kanske även hade en tredje kvinna med i tillvaron som inte trätt fram men vilken han höll varm också. Kan även tro att han levde i ett ständigt spänningstillstånd gm sitt leverne som krävde urladdningar, gm styrketräning kanske han fick dessa urladdningar eller andra kroppsliga utövningar, syftade inte på sex...
Citera
2011-05-02, 07:21
Medlem
Suspexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Blir ju lite svårt att få in tejprullen i emballaget bara. Vad skulle han tejpa med då? ;-)

Menade naturligtvis att efter han var klar med paketering slängde han in både tejprulle och annat i plastsäckar/lådor och efter vad jag kan erinra mig så fanns ju tejprullen i huvudets omedelbara närhet, om utanför påse/säck eller innanför vet jag dock inte.
Citera
2011-05-02, 07:23
Medlem
Suspexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det är min tankegång också.

Ang säckarna och tejpen, man har ju förklarat att paketen var inslagna i flera lager säckar, var det inte så? Tejprullen kan ha legat i ett mellanlager, eller varför inte ramlade ut ur SB:s ficka när han roddade med paketen?

Ja det vet vi med all säkerhet att den fanns i närhet av, var det nu huvudet, om jag inte minns fel, fingertryck fanns på den av Stefan men inte av ngn annan, vet vi också.
Citera
2011-05-02, 07:29
Medlem
Suspexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Förmodligen kom Eva till den insikten om att hon måste bryta banden med Stefan helt och hållet för att kunna ta sig vidare, och då är det ju bra byta arbetsplats och Stefans kontrollbehovsutövning rubbades iom med detta då jag tror att han behövde henne på ngt vis men för honom på behörigt avstånd så han kunde leva som han valt först och främst och när det inte accepterades så valde han ännu mera, olyckligt.
Citera
2011-05-02, 08:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspex
Ja det vet vi med all säkerhet att den fanns i närhet av, var det nu huvudet, om jag inte minns fel, fingertryck fanns på den av Stefan men inte av ngn annan, vet vi också.

Av rapporten vet vi oxå att det inte fanns fingeravtryck eller DNA, som gick att spåra, på paketet med ena benet eller på paketet med torson. Varför inte?

Försök tänka som en GM.

Paket 1. Huvudet för det hade man inte orkat se.
2. Armarna
3-4. Benen
5. Torson eftersom den är tyngst.

Om du tänker själv och struntar i vad som sagts av andra i frågan. Verkar inte det som om två personer kan ha haft med paketeringen att göra?
Citera
2011-05-02, 09:04
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shotgun Kjell
Vad har det med något annat att göra? Jag har med 100% säkerhet uttryckt mig om arbetssituationen, vilken jag har hört med de inblandade flera gånger.

Vad är det för besvärligt med det?

Om du ska fortsätta att försöka dra kaniner ur hatten eller trolla med knäna, troll, så kanske du åtminstone borde cut your losses ibland och dra dig ur när du verkligen inte har något att komma med.

Okej. Vi antar att BO slutade utan ett jobb på gång. Varför slutade hon då?
Citera
2011-05-02, 09:49
Medlem
Suspexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Av rapporten vet vi oxå att det inte fanns fingeravtryck eller DNA, som gick att spåra, på paketet med ena benet eller på paketet med torson. Varför inte?

Försök tänka som en GM.

Paket 1. Huvudet för det hade man inte orkat se.
2. Armarna
3-4. Benen
5. Torson eftersom den är tyngst.

Om du tänker själv och struntar i vad som sagts av andra i frågan. Verkar inte det som om två personer kan ha haft med paketeringen att göra?

Jag tror att, trots att han försökt vara noggrann, så har han slarvat antingen han använde handskar, som han tog av sig, eller om han torkade/behandlade av både Eva och plastsäckar med klorin för att dölja spår. Kan tänkas han inte använde handskar eftersom det verkar knökigt med tejpandet varpå klorin uppfyllde sin funktion tvätta bort spåren som sagt var, svårt se var man torkat/inte torkat varpå fingeravtryck, DNA påträffades.

Tror inte jag skulle involverat ngn ytterligare person om jag skulle hamna i denna situation eftersom det då finns ytterligare risk att det framkommer i dagsljus, han ville göra sig av med kroppsdelar fortast möjligt och betungande i sig är det inte med kroppsdelar bära ut jämfört med hel kropp.
Citera
2011-05-02, 09:52
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Blir ju lite svårt att få in tejprullen i emballaget bara. Vad skulle han tejpa med då? ;-)

Det har väl inte framgått att tejpen låg i emballaget utan att det låg vid/nära huvudet. Med andra ord kan det varit ett eget litet paket vid sidan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in